Sunday, May 22, 2011

LAGI ULASAN TERHADAP AKNK




Ulasan ini diambil dari blog: http://rimbunhijau91.blogspot.com


Alhamdulillah, buat pertama kalinya sempat jua saya megkhatamkan buku ini. Walaupun sudah lama memiliki, tetapi baru kini diberi masa untuk 'menghadamnya' dek kerana sekatan final exam di hujung sem.

Buku terbitan Grupbuku Karangkraf setebal 317 muka surat ini berjaya menarik minat saya dan alhamdulillah, akhirnya telah tertunai tanggungjawab saya kepadanya.

Walaupun begitu, diri ini sedar masih banyak lagi tanggungjawab terhadap agamaNya yang belum lagi terlunas.... dan membaca buku ini cuma wasilah yang diambil untuk meningkatkan ilmu pengetahuan yang cetek di kepala.

Saya nekad, selagi buku ini tidak dikhatakamkan, keinginan untuk menulis terpaksa dipendam seketika.

Akhirnya idea penulisan diambil dari buku ini.

Teringat saya pada awal ketika saya membeli buku ini...

"Tak berani lah nak baca buku-buku macam tu sorang-sorang..."

Seorang hamba ALLAH berkata.

Itu belum lagi berbicara tentang Bible...ya, masih ramai lagi di antara kita yang masih takut memegang Bible.

Apatah lagi membaca dan mempelajarinya...

"Takut terpesonglah..."

"Ilmu Islam pun tak cukup lagi..."


Alahai...

Perlukah takut? Bible bukan ada kuasa sihir atau apa-apapun yang boleh memukau manusia hingga terpesong akidahnya.

Hakikatnya Bible bukan Injil pun...

Jika kita meyakini Bible itu Injil, kita wajib juga mengimaninya. Dan, berhati-hatilah kerana itu akidah!

Jika mahu ditunggu ilmu cukup di dada, sehingga mati pun kita tidak kan pernah tahu sama ada sudah cukupkah atau tidak.. Tidak pernah lagi saya mendengar segolongan manusia yang murtad hanya semata-mata kerana membaca Bible. Malah, yang memeluk agama Islam setelah membaca Al-Quran, ya...sangat-sangat ramai.

Kerana apa?

Kerana Al-Quran adalah kalam ALLAH

Tapi, Bible?

Semuanya telah ditokok tambah dengan tangan-tangan manusia. Tika dulu, saya sering tertanya-tanya hakikat sebenar sejarah penyaliban Jesus dan punca terpesongnya ajaran Jesus yang merupakan penyambung ajaran Nabi Musa itu.

Akhirnya, buku ini memberi jawapan terhadap persoalan-persoalan itu. Bermula dari program Friendly Comparative Religion yang saya hadiri, semakin membara hati ini ingin mengetahui sejarah agama Kristian ini.






_______________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)Hak cipta terpelihara.

Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

2 comments:

  1. http://lifemualaf.blogspot.com/2011/03/tanpa-ilmu-hilang-akidah.html

    Assalamualaikum, saya juga ada membaca buku kamu. InsyaAllah bro akan menghasilkan karya seterusnya.

    ReplyDelete
  2. Waalaikumusalam Ikhwan.

    Saya sudah membaca di blog saudara. Terima kasih. Selamat mencari ilmu :)

    ReplyDelete