Friday, July 31, 2009

KOMENTAR UNTUK PENGOMENTAR


Saya terusik untuk menulis sesuatu. Walaupun hati memang tak mahu menulis sehingga bulan 9 ini. Saya masih lagi dalam mood menyunting dan menyemak karya pertama saya. Tetapi selepas bertalu-talu komen diberi terhadap artikel lama saya yang bertajuk “Mukhsin yang dilolong-lolongkan di Media Massa”. Saya rasa perlu untuk menulis agar tidak berlaku salah faham.

Ramai yang datang memberi komen selepas kematian Sutradara Yasmin Ahmad. Saya faham, mereka yang datang ini mempunyai pelbagai pandangan dan perspektif yang berbeza terhadap beliau. Tetepi untuk menghakimi beliau, bukanlah cara dan jalan yang ditunjukkan oleh Islam. Ada juga yang memberi komentar, menyalahkan saya dengan mendakwa saya menyokong setiap tindak-tanduk Yasmin Ahmad dalam berkarya.



Ada dua keperluaan saya menulis artikel ini. Pertama untuk menegur dan kedua untuk memberi kenyataan umum dan muktamad terhadap komentar-komentar yang ada. Bukan mahu menyalahkan sesiapa, tetapi setiap dari kita kadang-kala harus sering nasihat-menasihati.

Pertama, sama ada pemberi komen itu tidak membaca semua apa yang saya tulis. Kemudian memberi komentar berdasarkan emosi dan stigma buruk yang sudah sedia ada tentang Yasmin Ahmad. Ataupun, pemberi komen ini tidak membaca keseluruhan, sekadar membaca tajuk artikel. Kebiasaannya pemberi komen sebegini adalah mereka yang menulis dahulu baru berfikir. Pemberi komentar sebegini pada pandangan saya tidak perlu dilayan. Pemberi komentar ini harus sedar yang mereka juga manusia, bukan nabi yang bersih dari kesilapan yang boleh menghukum sesiapa sahaja. (Nabi pun tidak pernah menghukum sesuka hati tanpa wahyu!)

Kedua, artikel ini sudah lama saya tulis. Menjangkau setahun lama sudah artikel ini berada diblog saya. Sahabat saya pernah bertanya kepada saya, “Adakah semua yang kau tulis dahulu, kau masih setuju?” Saya jawab, “Tak!”

Saya rasa, jawapan kepada sahabat saya itu sudah dapat menjawab segala komentar di artikel tersebut. Bukan semua yang saya pernah tulis, saya setuju pada masa sekarang. Jika anda yang baru masuk ke dalam blog ini. Mungkin anda tidak pernah mengikuti perkembangan pernulisan saya dari dulu sehingga sekarang. Kepada yang sudah biasa dengan gaya dan perkembangan penulisan saya, mereka sudah faham dengan saya. Dan terima kasih kepada anda kerana menjadi pembaca yang matang serta tidak membuat komentar yang bukan-bukan.

Kita sentiasa berusaha untuk menjadi baik. Begitu juga dengan pemikiran dan gaya penulisan kita semua. Sejarah itu harus dipelajari, bukan diulangi. Belasungkawa untuk Yasmin Ahmad.

Fatihah….


Pengumuman: Jika para pembaca berkepalangan silalah hadir ke Seminar perhubungan antara Bukan Islam dan Islam yang berlangsung di Multimedia Universiti Kampus Cyberjaya pada 2 Ogos ini. Maklumat lanjut boleh rujuk di http://seminar.insight.org.my/





____________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

3 comments:

  1. Salam syeikh,

    Awat fatihah , bukan ke ada doa dari tunjuk ajar As-Sunnah lebih afdhal dari itu?

    ReplyDelete
  2. Wasalam.


    Ya Rasulullah ada mengajar doa yang lebih afdhal. Tetapi adakah ini menjadi persoalan besar?

    Tidak mengapalah, ini doanya.

    “Sesungguhnya hak Allah adalah mengambil sesuatu dan memberikan sesuatu. Segala sesuatu yang di sisi-Nya dibatasi dengan ajal yang ditentukan. Oleh kerana itu, bersabarlah dan carilah redha Allah.” (Hadis direkodkan Bukhari)


    Mungkin komentar Imam Nawawi ini dapat memberi ketenangan kepada kita "yang tahu semua" dan kepada yang "tidak tahu apa2".

    Dalam al-Azkar, Imam Nawawi menjelaskan bahawa ucapan takziah tidak terbatas kepada doa ini sahaja. Apa sekalipun ucapan yang baik tetap akan sampai maksudnya. Namun yang lebih baik adalah mengucapkan takziah dengan doa yang datangnya dari Rasulullah.

    WaAllahualam..

    Terima kasih sebab menegur. Peace!

    ReplyDelete
  3. good! got improvement..penulisan yang semakin matang..=)

    -fakhru

    ReplyDelete