Sunday, July 12, 2009

PERKONGSIAN RASA


Kemungkinan blog ini akan kekosongan dengan artikel-artikel sehingga bulan 9. Saya sarankan pembaca budiman sekalian membaca artikel-artikel lama saya.

Saya sedang sibuk untuk menyiapkan kajian saya berkenaan dengan Kristian untuk dibukukan. Dateline saya dengan sebuah syarikat penerbitan pada bulan Ogos ini (tinggal satu bab sahaja lagi). Saya benar-benar sedang tertekan dengan lambakan kerja yang disengajakan.

Walaubagaimanapun, artikel-artikel saya masih lagi boleh diikuti di Berita Harian jika disiarkan. Rencana terbaru berkenaan dengan Demokrasi tersiar pada hari sabtu, dan hari rabu lepas berkenaan dengan Akidah tonggak kekuatan umat Islam.




Doakan semuanya saya dapat tangani dengan cermat dan mudah. Ada orang bertanya mengapa manuskrip saya lambat untuk diterbitkan. Saya katakan, ini adalah hasil kajian bukan hasil pengalaman dan khayalan. Bukan mudah untuk menyiapkannya, banyak perkara yang saya perlu rujuk dan tulis. Doakan saya. Itu sahaja permintaan saya. Dan juga doakan hasil kajian saya diterima untuk dibukukan seperti yang dijanjikan.

Oh ya saya baru membaca sebuah buku penting dalam memahami doktrin Kristian. Tajuk buku tersebut ialah, “The GOSPEL of BARNABAS”. Doakan saya. Doakan saya. Itu sahaja.

Di bawah ini saya sertakan sekali rencana saya yang tersiar di Berita Harian.



Islam terapkan amalan demokrasi pilih pemimpin
Oleh : Yussamir Yusof
Berita Harian 11 Julai 2009

Demokrasi adalah salah sebuah sistem yang datangnya dari keunggulan Islam. Namun sayang, ada dikalangan umat Islam sendiri keliru dan menolak sistem ini. Malahan menyatakan bahawa Demokrasi dari sistem Kufur dan batil. Kegagalan memahami inti-pati Demokrasi akan menyebabkan salah-faham yang besar dalam membawa sistem keadilan dalam pentas politik masa kini.

Perkataan Demokrasi ini lahir daripada perkataan Yunani yang membawa maksud, diperintah oleh rakyat. Doperintah oleh rakyat disini ialah, rakyat memilih siapa pemimpin mereka untuk menerajui kerajaan. Sistem pemilihan ini pula dilakukan berdasarkan pengutan suara, yang kebiasaannya dilakukan melalui pengundian.

Demokrasi adalah sebuah proses pemilihan yang melibatkan ramai orang khususnya rakyat. Ia bertujuan memilih seorang calon yang bakal memimpin dan mengurus mereka. Umumnya rakyat akan memilih calon yang mampu membawa perubahan dan mampu mengurus negara dengan mantap dan baik. Manakala bagi calon-calon yang tidak berdidikasi, pentingkan diri sendiri dan tidak pandai mengurus kepimpinan, akan ditolak oleh rakyat. Inilah ciri-ciri yang ada dalam Sistem Demokrasi yang sentiasa menyalurkan pelbagai saluran seperti, pemilihan umum, meminta pandangan rakyat, mengutamakan suara majoriti,mempelbagaikan parti politik agar berlaku kesimbangan.

Dalam sebuah hadis yang direkodkan oleh Imam Muslim, bahawa Nabi Muhammad saw berkata, “Sebaik-baik para pemimpin kalian adalah pemimpin yang disayangi dan didoakan oleh kalian,dan pemimpin itu juga menyayangi dan mendoakan kalian.Manakala seburuk-buruk pemimpin adalah,pemimpin yang kalian kutuk dan benci dan mereka pula mengutuk dan membenci kalian.”


Meskipun, pada zaman Nabi Muhammad SAW perkataan Demokrasi belum wujud. Namun, baginda telah menunjukkan nilai-nilai demokrasi dalam diri baginda. Lebih-lebih lagi apabila sesuatu perkara yang tidak mempunyai sandaran wahyu. Baginda bersikap demokrasi dengan mengambil pandangan-pandangan para sahabatnya, dan akan membuat keputusan berdasarkan suara majoriti.

Peristiwa Perjanjian Aqobah pertama dan kedua juga menunjukkan bahawa kuasa rakyat menjadi tonggak dalam pemilihan pemerintah. Berdasarkan peristiwa perjanjian ini, para ulama Islam sejak dahulu lagi menegaskan bahawa kekuasaan pada asalnya berada di tangan rakyat. Oleh sebab itu, kekuasaan tidak boleh dipaksa tanpa ada kerelaan dari hati rakyat sendiri. Tanda rela dan setia rakyat terhadap kekuasaan atau pemerintah yang memerintah mereka ialah dalam bentuk Bi’ah atau taat setia.

Berdasarkan prinsip demokrasi ini, ajaran Islam menolak sekeras-kerasnya perebutan kuasa secara paksaan tanpa kerelaan rakyat. Sedangkan sesuatu kekuasaan harus diperolehi melalui rakyat secara sukarela tanpa paksaan.

Nilai Demokrasi yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah diteruskan oleh para sahabatnya. Tanpa meninggalkan sebarang wasiat siapa penganti baginda, kewafatan baginda memberi petunjuk bahawa sistem Demokrasi harus dijalankan sepertimana ketika baginda masih hidup. Pada pemilihan Khalifah yang diadakan di dewan Bani Saadah, Madinah, Abu Bakar terpilih menjadi Khalifah pertama umat Islam berdasarkan sokongan majoriti di kalanngan para sahabat.

Islam menjalankan sistem Demokrasi dalam apa jua sekalipun. Sehinggakan sekecil-kecil perkara pun, Islam meraikan Demokrasi dan mengambil berat tentang halnya. Misalnya pemilihan imam turut terpengaruh dengan sistem Demokrasi, sepertimana yang dikatakan Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadis yang direkodkan oleh Tirmidzi yang bermaksud: “Tiga golongan akan mendapat siraman kasturi pada hari kiamat adalah; Hamba yang memenuhi hak Allah dan hak tuannya, lelaki yang mengimami satu kaum dan kaum tersebut merelakannya dia menjadi imam, dan seorang lelaki yang mengajak untuk solat lima waktu setiap hari.”


Jika dalam soal siapa imam juga dilaksanakan melalui pemilihan secara demokrasi, inikan pula dalam urusan politik yang bakal menentukan nasib rakyat dan negara. Profesor Dr.Yusuf al-Qardhawi menyatakan dalam kitabnya Feqh Daulah (Feqh Kenegaraan), kata beliau, “Sangat menghairankan ada sebahagian manusia yang menghukum Demokrasi sebagai kufur yang jelas dan pasti. Padahal dia belum tahu secara tepat apa itu Demokrasi, belum mendalami apa erti sebenar Demokrasi dan isi-isinya. Barangsiapa yang menetapkan hukum tentang sesuatu padahal dia tidak mengetahuinya secara pasti, maka pandangannya itu cacat dan batil walaupun secara kebetulan pandangan dia itu benar.”

Beliau menambah lagi, “Orang muslim yang mengajak kepada sistem Demokrasi, dengan pertimbangan bahawa Demokrasi itu adalah sebuah penetapan hukum yang menyatukan dengan prinsip-prinsip politik Islam dalam memilih seorang pemimpin dan menetapkan syura, melaksanakan amar ma’ruf nahi munkar, melawan kezaliman, menolak kederhakaan terutama jika kederhakaan itu menjurus kepada kufur yang jelas berdasarkan bukti keterangan dari Allah. Diantara bukti yang mengukuhkan hal ini adalah, dalam teks undang-undang ada yang menyatakan: “Agama Negara adalah Islam dan syariat Islam menjadi rujukan undang-undang.” Ini menguatkan bahawa kedaulatan Allah dalam menetapkan hukum dan kedaulatan syariat-Nya. Oleh itu, ajakan untuk kepada sistem Demokrasi tidak boleh dianggap sebagai kufur, kerana selagi tidak ada penetangan dengan syariat maka ia dibolehkan.”


Islam menyerang dan menolak kepimpinan yang autokratik dan zalim. Pemimpin yang tidak dapat menerima pandangan dan kritikan adalah pemimpin yang tidak layak diangkat sebagai calon pada pemilihan raya akan datang. Berdasarkan sebuah hadis direkodkan oleh Tabrani dan juga dalam Sahih al-Jami’ as-Soghir, bahawa Nabi Muhammad mengambarkan pemimpin yang tidak boleh dikritik dan ditegur sebagai kera yang melompat.

Selain itu, Islam juga menolak dan menyanggah rakyat yang memilih dan mendokong pemimpin yang zalim dan dikenali dengan kejahatannya dan penentangannya terhadap Allah dan Rasul. Allah telah menceritakan bagaimana Dia telah menghancurkan kaum Ad yang menuruti perintah penguasanya yang menentang Allah dan Rasul. Firman Allah, “Dan itulah (kisah) kaum 'Ad yang mengingkari tanda-tanda kekuasaan Tuhan mereka, dan menderhakai rasul-rasul Allah dan mereka menuruti perintah semua penguasa yang sewenang-wenang lagi menentang (kebenaran).” (surah Hud 11: 59)


Bagi mengukuhkan amaran Allah seperti di atas, Nabi Muhammad turut memperincikan dalam sebuah hadis yang direkodkan oleh Imam Ahmad, bahawa baginda tidak mengakui sebagai umatnya sesiapa yang mendokong dan membenarkan kezaliman yang dilakukan para pemimpin. Amaran keras ini adalah sebuah perintah untuk umatnya agar tidak tergelincir dari mainan dan tipu daya pemimpin yang zalim.


Seorang pemimpin harus bersedia untuk menerima pandangan, adil, amanah dan sedia untuk dikritik. Malahan seorang pemimpin itu harus menjadi tauladan kepada orang yang mereka pimpin. Kredibiliti Saidina Abu Bakar sangat terserlah semenjak hari pertama beliau dilantik menjadi Khalifah. Abu Bakar telah berkata, “Wahai semua manusia, sesungguhnya aku telah diangkat menjadi pemimpin kalian, tetapi aku bukanlah orang terbaik dikalangan kalian. Jika kalian melihat aku berada diatas kebenaran, maka ikutlah aku. Dan jika kalian melihat aku berada dalam kebatilan, maka luruskanlah aku. Taatlah kepadaku selagi aku takut pada Allah ditengah kalian, dan jika aku derhaka kepada Allah, maka tidak ada kewajiban bagi kalian untuk mentaatiku.”

Bagi pemimpin yang bakal dipilih oleh rakyat, renungilah sabda Nabi ini bagi memberi rawatan kepada hati-hati yang sudah mula bersenang-senang. Dalam sebuah hadis yang direkodkan oleh al-Hakim dan At-Tabrani, Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya didalam neraka jahanam ada sebuah lembah. Dalam lembah itu ada sebuah sumur yang dipanggil Habhab. Ada hak bagi Allah untuk menempatkan di dalamnya setiap pemimpin yang bersenang-senang lagi menentang kebenaran.”


____________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

3 comments:

  1. Semoga berjaya menghasilkan sesuatu yang hebat. semoga sampi ke titik terakhir pengkajian. Ilmu yang dikongsikan, InsyaAllah menjadi harta yang ditinggalkan

    ReplyDelete
  2. all the best encik yus![ke, encik amir..or encik samir?.or should i just call u encik yussamir?.hehehe]

    nanti dah published sedekah lah satu free book kt atie:P

    ReplyDelete