Monday, November 16, 2009

HAK WANITA HARUS DILINDUNGI BUKAN DISALAH-FAHAMI

Selepas menyampaikan ceramah di sebuah masjid tidak lama dahulu, saya didekati oleh seorang lelaki berusia dalam lingkungan 30-an. Muka dia berwarna merah menahan marah, saya menggunakan senjata utama saya iaitu Senyum.


“Ustaz ini Feminisme ya? Bukan main sokong perempuan, ustaz ingat ustaz siapa, kan Nabi dan Allah dah kata lelaki itu lebih utama dari wanita” Dia menundingkan jari kepada saya tanda tidak bersetuju.


“ Tapi Nabi tak ajar kita main terjah saja kalau berjumpa dengan orang. Seingat saya, Nabi suruh kita ucapkan salam bila berjumpa. Assalamualaikom.” Saya cuba mengawal keadaan dalam masa yang sama saya ‘mengajar’ lelaki di depan saya ini.


“Waalaikumusalam!” Jawab dia ringkas.


“Jom duduk dekat situ, kita borak-borak. Siapa nama?” Saya mengajak dia duduk di hujung sebelah sisi masjid.


“Rahmad.” Jawab dia acuh tak acuh.


“Nama saya Yussamir, dan saya bukan ustaz. Saya sampaikan apa yang saya tahu sahaja.”


“Kalau bukan ustaz jangan nak memandai kata wanita samalah, sokong wanita apa lah.” Semakin galak dia memarahi saya. “Ini saya nak betul kan awak ini. Allah dan Nabi dah kata yang lelaki ini lebih mulia dari wanita. Dan wanita tak sama dengan lelaki. Lelaki itu ketua wanita, bermakna lelaki lagi berkuasa dari wanita”


“Terima kasih sebab tegur saya. Tetapi saya tak setuju dengan apa yang Abang Rahmad cakap. Kalau betul pun, boleh saya tahu dekat mana Allah kata macam itu?”


Abang Rahmad bangkit dari duduk, dia mencapai senaskah al-Quran. Kemudian menyelak-nyelak lembaran Quran. “Ini ayat dia.” Dia menunjukkan kepada saya surah an-Nisa ayat 4.


“Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (lelaki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”


“Baca itu, kan Allah kata lelaki itu adalah pemimpin wanita.”


“Owh ayat ini. Boleh saya cakap sikit tentang konteks ayat ini?” Saya memujuk. Dalam keadan dia sedang marah dan excited, sebolehnya saya cuba berlembut untuk mengelakkan pertengkaran.


“Erm, cakaplah.”


“Ini hanya sekadar pandangan saya. Pada pandangan saya, ayat ini seharusnya tidak boleh difahami bahawa lelaki mempunyai kuasa mutlak ke atas wanita dan boleh buat apa sahaja terhadap mereka. Memang benar seorang lelaki ada ketua kepada wanita, tetapi tak bermakna lelaki boleh lakukan apa sahaja terhadap wanita. Kelebihan lelaki menjadi ketua terdapat syaratnya.”


Saya mengulang baca ayat tersebut, “Kalau kita faham betul ayat ini, Allah letakkan syarat ke atas lelaki, iaitu bertanggungjawab ke atas wanita. Maksud menafkahkan sebahagian dari harta itu tidak boleh disempitkan skopnya. Jika kita dari skop yang luas, nafkah itu juga bermaksud, usaha keras untuk melindungi wanita. Melindungi wanita, tidak bererti boleh lakukan apa sahaja. Melindungi bererti, wanita itu lebih utama dari lelaki dan mereka harus dilindungi dan berbuat baik kepada mereka.”


“Saya nak tanya, bagaimana pula kalau suami yang duduk rumah sahaja dan isteri pula yang berkerja.”

Saya suka provok orang. “Sebab dalam ayat ini meletakkan alasan mengapa lelaki menjadi ketua sebab lelaki memberi nafkah, jadi kalau wanita pula yang memberi nafkah kepada lelaki adakah boleh wanita menjadi ketua?” Abang Rahmad membisu, dia sekadar memandang saya.


“lelaki dan wanita masing-masing sama di sisi Allah. Mereka dilebihkan hanyalah berdasarkan takwa mereka kepada Allah. Malahan banyak dalam al-Quran menyatakan bahawa lelaki dan wanita adalah saling melengkapi.”


“Boleh bagi contoh dalam al-Quran yang Allah cakap macam itu?” Abang Rahmad tidak seagresif awal tadi. Suara dia semakin perlahan, tidak lagi dikeras-keraskan bila bercakap.


“Boleh.” Saya menyelak al-Quran, “Misalnya dalam surah at-Taubah ayat 71. Kata Allah, Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.


“Dalam surah al-Imran ayat 195 pula Allah jelaskan bahawa setiap amalan sama ada lelaki mahupun wanita akan dibalas sama mengikut apa yang mereka lakukan. Firman Allah, Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik lelaki atau perempuan, (kerana) sebahagian kamu adalah keturunan dari sebagian yang lain.” Tambah saya lagi.


“Oh ya ada satu lagi. Dalam surah ar-Rum ayat 21, Allah berfirman, Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. Ayat ini tak pernah suruh suami pukul atau berlagak besar kepala dengan isteri. Tetapi Allah suruh kita berkasih-sayang dan menghormati hak isteri.


“Erm…”


“Abang setuju tak dengan apa yang kita bincangkan ini?”


“Setuju. Tak apalah Ustaz, saya balik dulu. InsyaAllah ada masa kita borak-borak lagi.”


“Saya bukan ustaz.” Ujar saya.


“Tak apalah, kira ustaz-lah itu, sebab saya ustaz pun tak dapat nak jawab macam awak. Ok, Assalamualaikom.”

"Owh ustaz rupanya." Saya berkata dalam hati. Saya tersenyum. Kemudian mengiringi Abang Rahmad sehingga ke pintu keluar masjid.


“Saya bukan Feminisme tapi saya menyokong hak-hak wanita yang sepatutnya.” Saya bersuara perlahan, antara dengar dan tidak.




Pesanan: (Nama watak Rahmad di atas adalah rekaan)


___________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

3 comments:

  1. 1st part yg senyum tu payah jugak ye.. anyway.nice one bro.u have my support in a best way i can give

    ReplyDelete
  2. Hehe.. Thanks bro. Aku tahu kau akan support aku :) thanks again.

    ReplyDelete
  3. oit apsal pakai nama yang hampir sama dengan aku nih..ini boleh menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat awam:))

    ReplyDelete