Tuesday, November 10, 2015

BUKIT BERUANG | BERUANG HILL


Orang bercuti bersama keluarga pergi makan-makan. Aku dan kawan-kawan buat pasal pergi panjat Bukit Beruang. Rancang tak sampai seminggu, dengan tiada apa-apa persiapan terus redah naik bukit beruang. Orang kata bukit beruang ini geli-geli saja. A'ah memang geli-geli sampai ada kawan aku yang muntah bagai sebab tak biasa memanjat. 




Kitorang semua dalam 25 orang, dari kelab Nutrisi Active Fit Cell Mara. Ada yang bawa anak, ada yang datang suami ister. Aku tak pasti semua ini pernah memanjat ke tidak, tapi muka semua teruja nak memanjat. Kalau pengsan ke atas pepandailah bangun sendiri ya. hehe :)

Sebelum memanjat, kita panaskan badan dulu. Takdelah badan itu terkejut bila memanjat nanti.


Abang Azam, jurulatih Tinju lead warm up pagi tadi.



Orang kata panjat bukit beruang ini sambil makan kuaci pun boleh. Itu orang kata, tapi bila aku dan team panjat pagi tadi, fuhhh aku rasa nak pecah jugalah dada ini. Trail dari atas ke bawah untuk sampai ke CheckPoint 1, agak mencabar. Mendaki tegak, dengan keadaan tanah yang licin, buatkan kitorang agak susah juga nak memanjat. Dekat sini lah tempat korang menguji stamina, sama ada semput macam siput atau cergas macam harimau. Apa-apa pun, dekat sini lah salah seorang dari kami muntah. Perut itu terkejut kot. hehe


Acah-acah malim kundang. Steady sikit, aku orang pertama kot sampai ke puncak :) hehe


Aku dan Mizan pernah mendaki Gunung Datuk. Jadinya aku dapatlah bezakan, Bukit Beruang ini 80% mudah dari gunung datuk. Gunung Datuk itu, "Datuk lah" agak susah dan penat nak panjat. Keadaannya lagi mencabar dan kalau hujan memang bertapalah korang dekat tempat berteduh. Masa aku dan Mizan naik Gunung Datuk hari itu, hujan. Kitorang dapat panjat setengah saja. 



Memang seronok bila kita panjat ramai-ramai. Dekat sini lah korang akan nampak kerjasama, korang boleh gelak-gelak sambil dada dah macam nak pecah. hahaha. Kalau korang bawa air masak, jangan minum banyak sangat. Sebab kalau nak terkencing, sini tiada bilik air. Jadi, pepandailah cari port baik untuk buang hajat. 

PERINGATAN! Pantang betul aku kalau membuang dekat tempat laluan. Kalau boleh, carilah tempat yang tersorok siki dan jauh sikit dari tempat laluan untuk korang buang hajat. Panjat bukit atua gunung pun ada attitude dan akhlak. Jangan main pancut saja.


tTengah aku dengan Mizan leading ke hadapan. Time itu jugalah, binatang atas ini boleh melintas depan aku. Terkejut beruang aku, cepat-cepat lari ke belakang dan dapatkan kayu. Aku boleh ingat balik macam mana muka aku dengan mizan bila Ular betul-betul melintas depan kitorang. Warna hitam pekat. Mula-mula dia nak ke menghala kitorang, bila nampak saja kitorang Ular ini terus blah.

Fuhh betul-betul Adrenalin aku naik waktu itu. Sejuk jugalah tangan. hahaha.. Alhamdulilah tiada apa yang berlaku. Antara petua untuk pastikan laluan kita itu selamat, bawa kayu panjang dan ketuk-ketuk dekat tanah. Sebagai tanda kepada binatang ini.



Alhamdulilah, Akhirnya semua sampai dengan selamat tepat jam 11.20 pagi. Total masa perjalanan sejauh 2km, Kalori terbakar secara purata 800kal, dan mengambil masa 3 jam. Tahniah semua sebab dapat tamatkan ekspedisi kali ini. Lepas ini kita naik gunung datuk pula ya, bak kata Kak Ain. Hahaha ;)



Lepas memanjat kita pekena Makjun Salasa Herbalife :)






2 comments: