Sunday, October 7, 2007

SUARA PELAJAR SUARA BENAR


SUARA PELAJAR SUARA BENAR

Oleh:Yussamir Yusof aljohori
8 Oktober 2007
Cyberjaya

Meniti di usia yang sudah jejak kepada angka 20 sememangnya merasakan seakan-akan tidak percaya.Saya masih lagi tidak dapat memahami sepenuhnya ,dunia yang sedang saya tempuhi ini.Berbagai persoalan bermain-main di kepala ini,kadang-kala ia membuatkan saya terasa seolah-olah insan yang telalu berfikir.

Sejak seminggu dua ini,saya dihubungi oleh rakan-rakan lama yang ada sesetengahnya saya samar-samar akan keberadaannya.Masing-masing berada di Universiti Gomen,ada yang di UTM,UM,USM,UPM dan UTP.Kehangatan pilihanraya di sana,mereka cuba salurkan dan kongsikan bersama saya melalui medium telefon.Pelbagai di borakkan,tidak dilupakan pelbagai isu cuba dikupas oleh rakan-rakan lama saya

Pada mulanya saya berasa pelik,kenapa mereka menghubungi saya dan menceritakan semua perihal di sana.Setelah lama berborak,barulah saya perasan,kesemua rakan-rakan yang menghubungi saya itu bertanding didalam pilihanraya kali ini.TAHNIAH!!

Tahniah diucapkan pada mereka,tahniah disebabkan mereka sudah bersedia untuk memikul atau mengalas tanggungjawab.Tangungjawab yang bukan senang-senang untuk dipengang,namun aku tahu keputusan mereka untuk bertanding dibuat setelah berfikir panjang.

Segelintir menganggap, ucapan tahniah tidak wajar diucapkan pada mereka-mereka yang memegang jawatan.Bagi mereka,apabila seseorang sudah memegang sesuatu jawatan,ucapan yang paling sesuai ialah Takziah.

Takziah menurut kamus dewan bahasa dan pustaka:Suatu penyataan turut bersedih(berdukacita),belasungkawa,Misalnya untuk keluarga si mati,untuk menyatakan rasa dukacita .Dengan pengertian ini,seolah-olah mereka yang memegang jawatan seperti mengalami sesuatu kecelakaan.Adakah ketika Nabi Sulaiman meminta kerajaan dari Allah,dan Allah memberikan padanya maka bererti Nabi Sulaiman termasuk dari mereka yang berada dalam kecelakaan?

“Wahai Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaKu sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) Yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; Sesungguhnya Engkaulah Yang sentiasa melimpah kurniaNya”

(Surah Sad 38:35)

Segelintir daripada kita,kadang-kala ingin mengamalkan Islam secara seluruh tetapi tidak mempunyai kefahaman dalam hal tersebut.Kemudian,cuba untuk menterjemahkan sesuatu kata,dengan celupan Islam.Antara contohnya adalah ucapan takziah,yang acapkali diperkatakan oleh mereka yang mengelar diri sebagai kader-kader Islam kepada sahabat-sahabat yang berjaya dalam sesuatu pilihanraya atau sebagainya.Fikir-fikirkanlah.

Berbalik kepada cerita rakan-rakan saya tadi,mereka cukup bersemangat menceritakan hal-hal pilihanraya dan mereka juga kongsikan idea-idea bagi mengislamisasikan badan MPP di Universiti mereka.Tujuan mereka menghubungi saya antara pokoknya adalah mahu saya sumbangkan idea-idea dan nasihat kepada mereka.

Saya katakan pada mereka,saya bukanlah insan yang layak dalam menasihati hal-hal sebegini,namun mereka tetap mengasak saya.Bukan tidak mahu memberi,tetapi kadangkala saya takut,jika idea-idea dan nasihat saya itu nanti mengusik hati kecil mereka.

Berbekalkan pengalaman saya yang pernah bertanding dalam pilihan raya Matrikulasi,dan menjawat jawatan sebagai Vice President 1 akhirnya saya akur untuk memberi sedikit buah-buah idea separuh masak kepada mereka.Antara inti-pati yang saya kemukan pada mereka:

  1. Mencari pengalaman bukan faktor utama menjadi MPP,tetapi tujuan utama adalah UNTUK MEMBERI.
  2. Sentiasa mendengar segala luahan,kritikan dan pujian kemudian jadikan ia sebagai buku manual untuk membetulkan apa-apa yang silap dan menambah baik mana yang sudah baik.
  3. Bersikap pro-analisis.Bukan hanya sekadar mendengar tetapi bersikap menganalisis dan bersikap kritikal dalam berfikir.
  4. Jangan ambil mudah perkara yang dianggap enteng.

Empat perkara pokok diatas memang sudah lama saya terapkan dalam aspek kempimpinan saya.Walaupun tidak semua dapat saya garapkan,namun setidak-tidaknya ia menjadi penunjuk aras kepada saya.

Adil,berpandangan jauh,amanah,bertolak ansur dan berperibadi mulia saja saya tidak masukkan dalam perkara pokok yang perlu difokuskan oleh mereka.Kenapa?Kerana sebagai seseorang yang mahu memimpin dan sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab, sewajibnya sudah ada sikap-sikap itu.Tidak perlu lagi ditunjal-tunjalkan ke kepala mereka, sewajarnya ia sudah ada dalam diri mereka.Idea-idea gagasan untuk mengislamisasikan MPP dan sebagainya,seharusnya saya tidak coretkan disini,kerana ia mungkin akan mengusik hati kecil pembaca Paradigma yang mungkin berlainan partai,idealisme dan sebagainya.

Adakah saya Pro Aspirasi?Soalan yang dikemukan kepada saya,oleh rakan-rakan.Apa yang boleh saya katakan,UNDI SAYA ADALAH RAHSIA..Saja mengusik mereka dengan perkataan itu,kerana bagi saya tidak perlulah untuk saya perkatakan lebih lanjut tentang hal itu.Lagipun saya sekadar orang luar yang memerhati dunia kampus Gomen,dari sudut pemikiran,penglihatan dan pendengaran milik saya.Mugkin berbeza,namun titik pertemuan itu tetap akan ada walaupun hanya satu titik yang sahaja yang bertemu.Mana yang benar saya turutkan,mana yang salah saya sanggahkan.

Kalau mahu ceritakan tentang seribu macam taktik,kekotoran dan kekecauan politik kampus,pasti ia memakan masa.Dan saya pun tidak berminat untuk membicarakan disini,kerana bagi saya ia semuanya berpunca dari pemikiran pelajar.Jika pemikiran pelajar waras tanpa ada campur tangan emosi dan sentimen,maka isu-isu retorik yang berzaman kita dengar tidak akan berkumandang lagi di pentas poltik kampus,malahan ia boleh menggengar sampai ke peringat Nasional.

Saya ucapkan terima kasih pada rakan-rakan yang masih percaya akan diri ini,walaupun tidak semana idea dan nasihat saya.Namun,kerendahan dan kewarasan anda dalam mencari dan mempelbagaikan idea amat saya kaguni.Jangan hanya kagumi pada diri,kerana kekaguman itu akan memakan diri.

“SUARA PELAJAR SUARA BENAR”(YUSSAMIR 04-05 KMP)

1 comment:

  1. nanti mai bilik aku..kite diskusi politik...hahahaha

    ReplyDelete