Monday, October 1, 2007

BERITA SEMASA:KEMATIAN DAN PEPERIKSAAN



BERITA SEMASA:BLOG TETAP MASIH BERPUASA

Oleh:Yussamir yusof aljohori
1 Oktober 2007


  1. Takziah kepada Sahabat saya iaitu Syawal bin Ahmad.Bapanya telah kembali kerahmatullah pada 29 September 2007 bersamaan dengan hari Jumaat.

Moga Syawal dan keluarga tabah menghadapinya,sesungguhnya kamatian itu benar,maka kita perlu menerimanya dengan redha.

Sesungguhnya Rasullullah apabila ditimpa dengan musibah dan cubaan,maka baginda akan membaca doa ini:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ، اَللَّهُمَّ أُجُرْنِيْ فِيْ مُصِيْبَتِيْ وَأَخْلِفْ لِيْ خَيْرًا مِنْهَا

“Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (di hari Kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah untukku dengan yang lebih baik (dari musibahku)”(Hadis riwayat Bukhari)

  1. Pada hari yang sama juga bayi kepada salah seorang Ustaz di MMU ini telah meninggal dunia.Dan kami warga MMU mendoakan Ustaz tabah dan tidak berputus asa.

Dan sunnahnya apabila ada kematian anak kecil,maka kita baca doa ini:

اَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا فَرَطًا وَسَلَفًا وَأَجْرًا

“Ya Allah! Jadikan kematian anak ini sebagai simpanan pahala dan amal baik serta pahala buat kami.” (HR. Al-Bukhari 2/80; Muslim 2/636)


  1. Pada hari esoknya iaitu 30 September 2007,pengebumian bapa Syawal dilakukan di Tanah perkuburan selayang belakang IPD Gombak.Alhamdulilah,perlaksanaan pengembumian itu dijalankan secara Sunnah.Dan aku berbangga dengan usaha dan daya Syawal yang membolehkan urusan itu dijalankan mengikut Sunnah.Moga usaha beliau itu dapat membuka mata penduduk di sana bahawa cara sunnah adalah yang paling unggul dan tidak menyusahkan.Selain ia tidak menyulitkan keluarga si mati.Perkara ini pada awalnya ada juga disuarakan pada aku,bahawa ada orang mahu dia lakukan talkin.Apa yang aku dapat katakan, “buatlah mana-mana yang kau mampu,dan kalau nak ikut cara Sunnah aku dan rakan-rakan lain akan sokong dan bantu”.Biar sedikit dari tidak melakukan satu sunnah pun.

Imam Ibnu Qoyim berkata “Mereka yang melakukan amal ibadat mengikut sunnah walaupun sedikit lebih bermakna dan bernilai daripada mereka yang melakukan amal ibadat tetapi tidak mengikut sunnah malahan melakukan bida’ah”.

Marilah kita sama-sama doakan mereka yang sudah meninggal dunia,dengan doa yang telah diajarkan Nabi iaitu:

إِنَّ لِلَّهِ مَا أَخَذَ وَلَهُ مَا أَعْطَى وَكُلٌّ عِنْدَهُ بِأَجَلٍ مُسَمًّى فَلْتَصْبِرْ وَلْتَحْتَسِبْ

“Sesungguhnya hak Allah adalah mengambil sesuatu dan memberikan sesuatu. Segala sesuatu yang di sisi-Nya dibatasi dengan ajal yang ditentukan. Oleh karena itu, bersabarlah dan carilah ridha Allah.” (Hadis direkodkan Bukhari)


  1. Tadi bertarikh 1 Oktober bersamaan dengan hari Isnin.Kertas peperiksaan kedua aku duduki iaitu Business Technology Management.Alhamdulilah,namun soalannya sangat susah dan rumit,yang pastinya aku dah berusaha yang perlu aku buat sekarang adalah bertawakal kepada Allah.

حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيم

"Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia; kepadanya Aku berserah diri, dan Dia lah Yang mempunyai Arasy Yang besar”( (Surah At-Taubah 9:129)

Moga kita semua sentiasa dibawah kerahmatan dan perlindungan Allah.
Akhir sekali hayatilah kata-kata seorang Mujathid ini,iaitu Imam Syafie yang saya naqalkan dari beberapa buah kitab.

Kata seorang rawi hadis yang besar iaitu al-Humaidi: Suatu hari al-Syafii meriwayatkan sebuah hadis. Aku bertanya: “Apakah engkau akan berpegang dengannya?” Dia menjawab: “Apakah engkau menganggap aku ini datang dari gereja, atau memakai tali pinggang Kristian sampai apabila aku mendengar sesuatu hadis daripada Rasulullah s.a.w. lalu aku tidak berpegang dengannya.”[1]

Juga al-Imam al-Syafii berkata: “Setiap hadis daripada Nabi s.a.w. adalah pendapatku, sekalipun kamu tidak mendengarnya daripadaku.”[2].

Katanya lagi: “Manusia telah sepakat bahawa sesiapa yang telah ternyata kepadanya sesuatu sunah daripada RasululLah s.a.w. maka tidak boleh dia meninggalkannya kerana pendapat seseorang dari kalangan manusia.” [3]

Sekian…


[1] (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala. 10/35).

[2] (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala. 10/35)

[3] (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, ‘Ilam al-Muwaqqi‘iin, 2/263)

2 comments:

  1. salam.
    yus kuar xm td dgn wajah senyum jek..sah buleh buat dgn jayanya bkn?

    ReplyDelete
  2. hahahah..senyum jer,,tak semestinya ok dalam hati ni,,hahahah,,,
    tapi mmg susah pon,ntahlah,,berserah pada ALLLAH je la,,,dah berusaha kan,,,
    gud luck for the next paper..:D

    ReplyDelete