Friday, December 11, 2009

KEMBARA ILMU : DOAKAN SAYA


(Ketokohan al-Imam Qardhawi yang sentiasa menjadi peransang saya untuk menuntut ilmu agama)


Pelbagai program telah direncana, dan pelbagai persiapan sudah dilaksana. Kini hanya menunggu masa untuk berlepas ke Yogkjakarta.

Sepanjang sebulan saya di sana, insyaAllah saya akan kemaskini blog ini dengan catatan pengembaraan di sana.

Doakan kesihatan dan keselamatan saya, moga kembara ilmu ini mendapat ganjaran dan manfaat untuk saya dan orang ramai selepas ini.

Kembara Ilmu ataupun Rehlah fi Tolabal Ilmi sebenarnya adalah warisan dan kebiasaan mereka yang menuntut ilmu. Jadi kembara ilmu sehingga ke Yayasan Pendidikan al-Atsari , Yogkjakarta moga-moga menjadi penyambung dan kesinambungan kembara ilmu para ulama lain, khususnya ulama hadith.


Walaupun tidak sehebat mereka, tetapi memadailah dengan mengikuti jejak langkah mereka sebagai para ulama warisan nabi.


InsyaAllah catatan pengembaraan saya akan disiarkan oleh sebuah majalah Islam. Terima kasih kepada pihak majalah tersebut yang sudi meminta saya mendokumentasikan pengembaraan ilmu ini.

Saya akan hebah-hebahkan majalah apa selepas catatan saya tersiar di majalah tersebut. Moga dengan ada ruang dan peluang ini, lebih ramai anak muda dapat menyalurkan idea dan pemikiran mereka melalui medan penulisan.

Begitu juga dengan Berita Harian, saya akan tetap menghantar secara berkala untuk ruangan agama. Moga medan dakwah ini akan tetap terus subur dan membuka ruang kepada sesiapa sahaja yang mahu menyampaikan agama.

Moga semuanya berjalan dengan lancar dan baik. Doakan saya sukses!




___________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

1 comment: