Monday, April 30, 2007

SEKOLAH@MMU PERAK DALAM KENANGAN






SEKOLAH@MMU PERAK DALAM KENANGAN

oleh:yussamir yusof aljohori

Sekolah@MMU memang takkan dapat aku lupakan dan pasti program ini meninggallan seribu kenangan dalam diari kehidupan aku sepanjang bergelar pelajar MMU.Program ini diadakan sebagai satu tanggungjawab social MMU dan juga aktiviti tahunan UPG sebagai satu wadah memberi maklumat mengenai ICT kepada pelajar sekolah.Dan Alhamdulilah aku merasakan ia satu program yang sangat baik dan berkualiti dan memang wajar ia diteruskan.Terima kasih diucapkan pada semua rakan2 dan moga perkenalan kita disana bertambah erat apabila berada di bumi MMU.

Perjalanan mengambil masa selama 7 jam, dimulakan pada hari khamis pada jam 12.30 malam(dah masuk hari jumaat) dan sampai di Sekolah Ahmad Boestamam pada pukul 8 pagi bersamaan hari jumaat.memang sanngat letih sebab kitorang pun bukan tidur kat dalam bas,sebab masing2 tak sabar nak jumpa adik2 kat sekolah tu.Sampai2 sajer dah kena setup PA system,makmal computer dan macam2 lagi ler…Yang aku pulak kena bagi ceramah motivasi kat 70 lebih pelajar sains pda pukul 10,dan tajuk yang aku sampaikan ialah SKOR A.Korang nak tau tak,slide utk ceramah tu aku siapkan kat dalam bas..huhuhuh..memang kelam kabut,aku ingat nak buat sebelum bertolak tapi aku terlupa…Nasib baik ler sempat..

*bersama dengan intan dan siti menjaga check point explore race

Alhamdulilah semuanya berjalann lancar dan boleh dikatakan ceramah aku disambut dengan baik dan pelajar2 enjoy dengan ceramah aku.Sebab apa aku kata macam tu,sebab aku dapat rasakan dan fasilitator yang join pun merasakan begitu.Eh aku cakap macam ni bukannya aku nak bangga2 ke apa,tapi nak just gtau kalau kita pandai ambik hati dak2 ni pasti apa yang kita sampaikan itu akan didengari dan diikuti.Aku bukanlah seorang motivator yang baik tapi aku memahami jiwa remaja diorang dan aku pernah menjadi remaja,dan gunakanlah pengalaman bagi menarik perhartian diorang,Dan bila masa dah habis,diorang siap mintak lamakan lagi,aku time tu cukup2 terharu.,seb baik le Cikgu Arifin kaunselor sekolah tu bagi aku masa tambahan kat aku..hhuhuhuhuhu…

Pastu kitorang diberi kumpulan masing2 dan aku dapat 4 orang adik angkat,dua oraang laki dua orang perempuan.

*aku keletihan.....

Asyraf,hafiz,zulaika dan shahira korang memang best dan abg takkan lupakan korang….Time dalam kumpulan tu macam2 la aku buat kat diorang ni,fisrt2 jer macam biasa ler,taaruf dan mesrakan diri dengan diorang.Pada awalnya diorang macam malu2 pastu lepas tu dah tgk aku ni mesra kemain je diorang terus rapat ngan aku.Semua benda dikongsi,sepatutnya aku ada partner tapi partner aku tu akan datang pada hari sabtu(partner aku namanya dya).Buat masa ni aku sorang2 je conduct diorang.Selain LDK kitorang buat juga aktivit luar macam aktiviti sungai beracun,senaman dan lain.Tapi aktiviti utama adalah belaja FLASH MACROMEDIA,dan banyak masa budak2 ni kat dalam makmal computer.Dah la aku bukan tau apa2 pon,tapi at least aku ada juga la basic dalam benda alah ni,cuna tak berapa mahir ler.Yela aku bukan nyer faculty multimedia,aku faculty management.huhuhuhuhu…Tapi ia bukanlah satu factor yang membebankan aku,sebab tidak alasan untuk aku lepas ni untuk belajar juga mengenai FLASH ni.

Kemudian pada malam sabtu diadakan forum siswa dan aku menjadi antara panelis tuk forum ini.Selain daripada aku,panelis dia adlah cikgu nurul Huda guru Sekolah Ahmad Boestamam dan Presiden MPP Universiti Petronas saudara Munzir.Dalam forum tu macam2 lah disentuh antaranya Usaha dan perancangan.Dan forum ini berjalan degan baik.Kemudian diteruskan dengan, malam muhasabah,aku conduct aktiviti malam tu.Aktiviti lebih kepada menghayati pengorbanan ibu bapa dan membuatkan pelajar2 ni memikirkan tentang apakah erti kehidupan mereka jika mereka tidak punyai ibu dan bapa lagi.Alhamduliah aktiviti ini capai matlamatnya (sampai nangis2 la budak2 ni) dan seterusnya setiap FAsilitator bawa kumpulan diorang dan meneruskan aktiviti graf kehidupan.Time aktiviti graf kehidupan ni lagilah bertambah sedih,diorang ceritakan semua kisah hidup diorang.Aku pun nagis sekali,tapi dak2 laki ni ego tinggi diorang tak nangis pun,huhuhuh,,,tapi aku faham diorang ni memang sedih tapi control.

*ketika menjadi panelis

Adik2 semua,abg takkan lupakan korang dan akan sentiasa doakan korang Berjaya didunia dan akhirat.Ingat semua pesanan abg dan kami semua sedia mendengar masalah dan luahan dari korang dan kalau kitorang berkemampuan kitorang aku membantu korang.

Keesokkannya hari ahad adalah hari terakhir untuk program ni,hari ini memang buatkan aku dan semua fasi sangat sedih,yela kitorang dah anggap diorang ni macam adik kitiorang sendiri.Lagi2lah aku takde adik….lepas je perasmian penutup disempurnakan oleh yang berhormat kitorang meneruskan aktiviti terakhir kitorang.Time ni memang sangat2 aku takdapat tahan air mata dari mengalir,first2 jer aku nagis time kitorang nyanyi lagu Permata dunia lagu rasmi MMU.Adeh!!!Kemudian kitorang buat bulatan dan bersalaman antara Fasi dan pelajar.time ni memang aku takdaapat tahan lagi air mata.Dan semua pelajar pun macam tu,yang otai2 dan yang kata takkan nangis time kitorang wat program muhasabah pun melalak time tu.

Aku peluk diorang kuat2 sambil pesan kat diorang macam2,dan aku yang paling tak tahan ialah bila aku peluk Asyraf adik fasi aku.Dia cakap kat aku “saya dah anggap abg yus macam abg kandung saya” pergh!!aku dah la takde adik dan dia pulak takde abg,memang aku tak tahan ..melalak aku time tu..Tapi memang aku dah anggap diorang ni macam adik aku sendiri.Acap,hafiz,ika dan shira, abg yus takkan lupa kan korang,dan insyAllah satu hari abang akan jenguk korang kat sana.Kemudian kitorang tangkap gambar sama2 dan itulah hari terakhir dan hari yang aku takkan lupa selama2nya.

Kitorang bertolak balik jam 6.30 petang,dan aku dijangkiti demam dan selesema..memang perit tapi tahan jer.Pastu sampai kat kuala Selangor kitorang singgah kat restoran dan kitorang makan free,,Yehaa!!!dan pukul 12 tepat2 kitorang sampai kat MMU semula.Dan aku dan rakan2 yang lain memang happy walaupun penat dan kitorang memang sangat2 rapat time tu…Moga persahabatan kita semua akan berkekalan..Amin……sekian..


4 comments:

  1. besnye..cam rugi je ter'miss' 2 hari aritu..anyway kite semua dah buat yg terbaikkan..kire ni sbgai kejayaan untuk kite jugak.=)

    ReplyDelete
  2. Teringat aku ketika kem leadership dulu2. Tapi kalau jadi fasi ader anak2 buah yang rapat mcm tu memang best kan? :D

    Teruskan insya-Allah. Kita ni dah tua bangka dah ni...

    ReplyDelete
  3. aku masih ingt ko yg suke maen walkie talkie aku ms xplorace tuh..huhu

    ReplyDelete
  4. aku..aaa..aku..sedih.. bdk2 grup aku kim salam..dorg ckp rindu sgt kat kite..uhuk..sedey..sedey

    ReplyDelete