Monday, June 18, 2007

catatatan sepanjang usaha untuk menuju puncak gunung kinabalu

Episod 3

Jam 6.30 petang:Semua perserta sampai di timphon gate dan abg Helmi pun dah menunggu ktorang untuk bawa kitorang checkin kat KK pula.Nama penginapan kitorang Tracker Lodge,ok gak la tempat tu,sesuai untuk Traveler cam kitorang lagipun tempat tu ditengah2 bandar Kota kinabalu.

“Ok sampai saja kita kat sana,saya sebagai ketua rombongan mahu menggunakan kuasa Veto mengarahkan semua peserta bersiap cepat dan saya memberi masa 5 minit untuk bersiap-siap untuk pergi ke Pizza Hut” Syed memberi arahan sambil semua peserta menganguk-aguk tanda memahami apa yang syed katakan. “Kalau siapa lambat aku sebat,hahhahhahaha”…Syed memberi amaran…Apakah?????hahahahahhah




5 minit kemudian: Masing2 dah turun ke bawah dan yang paling tak tahan semua tak mandi lagik…adeh!!!bau tak boleh tahan..bau semerbak harum…hahahhahaha……….

Kitorang terus ke Pizza hut(sebelum tu mengagau gak la mencari kat ner pizza hut,dak yang berasal dari sabah pon kilamkelabut mencari..huhuhuhuh)….

Kat dalam pizza hut tu,dak2 ni leh wat haruk lak,kelamkelambut pekerja2 tu..Mana tak nya macam2 kitorang order dan banyak songeh lak tu..huhuh..Sorry eyh kak,kitorang nak gak manja2 ngan orang sabah….huhuhuhuhu…

Lepas makan aku,kunur,peanut,is,kak Kym,ana dan aini try survey pasal Filipina ingatkan buka tapi rupa2nya tutup..cis peanut,kata tutup kul 11 rupa2nya kedai tu tutup kul 7.30 malam..huhuhuhuhu…..Lepas hampa,kitorang terus mengambil keputusan untuk balik ke tempat penginapan kitorang,tapi aku ke cyber cafĂ© untuk cek result and email…




“Mak oi!!Email aku 313 baru 4 hari tak buka…huhuhuhuh…pastu cek result, “Alhamdulilah takde yang fail dan result pon ok…Moga Masuk Gamma nanti aku akan berusaha lebih untuk dapat dean list la pula”…….Aku selalu bermonolog “kadang2 Allah tak beri apa yang kita nak sebab Allah suruh kita berfikir kenapa kita tak dapat?Adakah kita cukup laksanakan apa yang dia suruh dan adakah kita bersyukur dan redha dengan keputusan Allah..Bukan aku tak berusaha malah aku usaha lebih,tapi semua ini ketentuan Allah…Gagal langusng tiada dalam kamus hidup aku,sebab kegagalan itu adalah tapak pertama untuk aku terus Berjaya…Ini adalah kenyataan dan telah dibuktikan oleh ramai cendikiawan dan orang yang Berjaya” Mungkin akan ada yang cakap dengan nada yang sindir ala sajer j tu nak sedapkan hati,tapi itulah kenyataan bagi sesiapa yang dalam hatinya ada Allah dan yakin dengan seyakinnya tentang kuasanya…Monolog aku……




“Angin kadang-kadang kau menjadi kawan dan kadang kau menjadi lawan...Aku mengerti memang kau diciptakan begitu,tapi aku sendiri keliru bila cuba ingin memehami sikapmu...Angin kau nyanyikan lagu,namun lagumu kadang2 buatku resah dan kadang ia terus mengamit perasan ini..Angin bawakan hasrat hati ini pada si DIA,mungkin cinta dan kasih ku padaNya tidak semantap jiwa KekasihNYA Muhammd,tapi jiwa ini meronta-ronta dan memberontak “angina bawakanlah jiwa ini padaNYA,tidak tertahan menangung rindu bagai sang laila bermimpikan Majnun……..”







10 June 2007 bersamaan Ahad

Berserapan dan menonton televisyen sebelum bertolak ke Pulau Manukan….Ingatkan sarapan hot dog ngan telur ke apa ke,tapi rupa2nya semua itu mimpi belaka..hahahahaha…Kitorang dhidangkan dengan roti yang dibakar dan secangkir kopi atau teh sabah…..Alhamdulilah da juga benda nak diisi dalam perut ini.....





Jam 10 pagi : kami semua keluar dari tracker lodge dan seterusnya terus menuju ke pasar Filipina sementara Syed dan Peanut menguruskan hal-hal yang diperlukan sebelum bertolak ke Pulan manukan…Sampai di pasar Filipina mata aku dah jadi rambang dan berkeliaran,bukan tgk benda yang tak senonoh tapi barang2 yang dipamerkan dikedai2 tersebut,…Aku dan Aini menyelusuri lorong2 dikedai situ mencari harga yang paling murah ditawarkan,dan akhirnya menemui satu kedai yang murah…huhuhuh..aku dalam hal tawar-menawar ni memang tak terer sangat,tapi yang aku tak leh tahan makcik sorang ni terer lak tawar-menawar ni..huhuhuhu..untung aku,…..Last2 dapat gak aku beli butang baju Mutiara 5 kotak dengan harga Rm20 saje…Pastu round2 lagik,kali ni nak cari kerongsang pula,Ibu ngan kakak kesayangan aku kirim..erm,aku bab2 memilih ni memang tak ngeti,akhirnya aku minta bantuan konsaltasi dari Aini untuk memilihnya…Erm leh la tahan harga,selepas tawar menawar 3 betuk keronsang aku dapat harga RM 81…Thanks a lot Makcik aini..huhuhuhuh…..TERBAIK LA,,,,,,,,,

Pastu ada la lagi barang2 yang kitorang beli…(beli top,beli gelang dan lain2 lagik)....





Jam 12 tghari:Shoping makanan kat Shoping complex kat situ,sebab nak bawak kat pulau Manukan..Yela makaanan kat pulan kan Mahal…Kat sini lah berlaku pelbagai cerita melucukan,….Aku sebenarnya dalam trip ni ada gang tersendiri…nama gang aku tu adalah GANG TRIO..ntah camner aku dapat nama tu pun aku tak tau…Gang tu terdiri daripada Kakak Kyms da great,aku dan aini….Yang aku tak leh tahan,makcik dua orang ni tak habis2 cakap perok..pening aku dibuatnya….PAstu time kitorang beli makanan,kitorang terserempak dengan sotong2 bungkus..Masing2 mata melilau…Pastu Aini dengan gagahnya cakap “takper sotong ni biar aini yang belanja eyh kak’’ pastu ambik la 4 bungkus...Time kat counter tu kak kym nak gak la tambah2 sikit duit tapi aini dengan gagah lagi sekali berkata-kata “hish kak,takpe la,,,mike ada duit ni,,hish tak pe biar saya yang bayar’’....Aku memerhartikan sahaje.....sebab lepas ni bala akan datang,,,huhuhuh...korang teruskan je la bacaan....tapi gang trio kitorang memang TERBAIKLA..hhuhuhuhuhuhuh.......rindu la ngan korang....




Jam 12.30 tghari:Terus bergerak ke Pulau Manukan,perjalanan mengambil masa 20 minit dengan menaiki bot laju.....Memang heaven la naik bot tu......





Sampai je kat Pulau tu kitorang terus bersiap2 untuk mandi-manda....huih!!!!best betul mandi laut...Lepas aku dah puas mandi aku naik la ,pastu tetiba aku tgk Ainor tengah menahan kesakitan..Aik asal lak mamat ni???Lor,,dia kena sengat dengan obor2,,,Huih!! cuaklak aku,lepas tgk kejadian tu akunyer nafsu dan ghairah nak mandi lagik terus terpadam.....Cuaklak rasanya.....



“Sesuatu kesakitan yang Allah beri tu adalah satu kafarah kepada hambanya’’(maksud hadis secara ringkas dan hadis ini sahih)









Jam 5.30 Petang:Kami bersiap-siap untuk pulang ke Tanah besar semula.......

Sampai di Bandar semula kami telah diberi kebenaran untuk berlibur sehingga jam 7 malam.Aku dan beberapa rakan yang lain terus ke pasar filipina untuk membeli beberapa barang lagik...Aku beli baju sabah dan bebrapa barang lagi..Lepas itu g makan kat belakang pasar filipina....Pergh!!!! makanan dia memang sedap,,ikan besar2 tapi harga murah...memang puas hati...Aku nak describe kat sini pun tak gheti..tapi memang terbaiklah!!!!!!Aku makan dengan Ainor,kitorang beli ikan Merah Rm10,sayur RM2 dan udang Rm5...tapi tu pun dah memadai..memang sodap hingga menjilat jari....Tengah makan2 tu tetiba ada suara disebelah berkumandang.......“weh!!Aku tetiba baru teringat duit aku ada singgit je ni,,,huhuhuhuh..hbs beli sotong tadi,ni camner nak bayar ni...huhuhuhhh....’’.....pastu macam2 la incident yang tak tau camner aku nak describe kat sini,hanya orang yang berada ditempat kejadian saja yang dapat merasainya...Sampaikan Abg amir yang tak tau apa2 pun menjadi mangsa...huhuhuhuuhu........






Lepas kitorang makan2,bersiap2 untuk solat dan balik ke Tracker Lodge balik...Lepas soolat tu aku lepak2 jap tunggu yang lain solat,tetiba aku terserempak dengan kumpulan Gerhana Ska Cinta(GSC)...Wahwah...best!! Dah la aku minat sakan kat kumpulan diorang..apa lagi bergambar2 la dengan diorang...Memang sporting..diorang kat situ sebab ada perform jap g kat dataran......




Jam 8 mlm:Bersiap2 untuk gerak ke Lapangan terbang Kinabalu,flight kitorang pukul 10.25 sebenarnya tapi masing2 ingat jam 9.25 malam...tu yang gocoh2 cari pengangkutan untuk ke sana...Dan alhamdulilah..nasib baik ada van yang boleh dinaiki..kami bayar RM20 untuk satu van..





Jam 8,30 malam:sampai ke Lapangan terbang.....setelah mengumpulkan barang dan uruskan proses bagasi kitorang lepak2 la...Borak2.....huhuhu..gang Trio meneruskan projek yang tak sempat dibuat di Pulau iaitu makan sotong keriing yang beli tadik.....Makan sambil borak2...Si aini ngan kak Kym tak habis2 dengan perok nye,,aku pon melayan je la..........pastu ada majlis ringkas penyampaian sijil dan ucapan sikit...


Tetiba....“Weh kapal dah nak gerak..kita terlambat ni!!!!cepat2!!!’’....Huih!! seram aku....masing2 gocoh2 dan berlari2 anak menuju ke pintu masuk...Pastu orng yang jaga tu nak marah2 lak...(huhuh,,,memang patut pon,,dah la mendelaykan flight)....Alhamdulilah semua berjalan dengan lancar..(walaupun ada yang tensi2 dengan makcik tu,,,sabo2...saper la orang tu ek,,,,hahahahha)






10.40 malam:Didalam flight,masing2 melayan perasaan yang berkecamuk dan ada juga yang tersenyum2....lepas dah berlepas tu,masing2 melayan gambar yang diorang tangkap...Aku ngan Ainor sajer beli nak test vico kat atas kapal terbang..huhuh...beli la,..Rm3....huhuhu sajer jer nak try......walaupun tau sama je rasa dia......lantak korang la...







Jam 1 lebih sikit pagi:Kitorang dengan selamatnya sampai di KLIA...Abg Zaki dah lama sampai di KLIA.terima kasih bang sebab bersabar menungu kitorang......lepas naikkan barang dan sebagainya kitorang terus bergerak menuju ke MMU....dalam bas ada sessi ucapan terakhir untuk program ni dan juga sessi interview menggunakan video cam....

Macam2 la bagi kenyataan dan semuang berasa bahagia yagn teramat....Aku memang happy sangat dan bertuah dapat team macam ni...







Dalam jam 2.30 Pagi kitorang pun sampai Di MMU....usai sampai je,kitorang berkumpul kejap dan abg Ray memberi Amanat perpisahan,,,memang terharu time tu (tapi tak nangis la)....Aku memang respek kat abg Ray sebab dia memang understanding person dan senang bergaul dengan dia walaupun dia pengiring kitorang...You are the rock la Abg Ray.....

Lepas tamat sessi tu..masing2 balik dan kenangan ini akan tersimpan selamanya dalam ingatan kami semua.....



.

“Merenung di balik jendela terbayang satu persatu wajah mereka yang aku sayang,mungkin mata terus memandang nun jauh disana namun hati ini terus berbekam bersama dengan kenangan-kenangan yang pernah kita sama-sama cipta...Oh bulan,mungkin Kau jauh disana namun pungguk tetap menunggu kau dengan setia...Ah!!Hiba bila mengenangkan semuanya kerana kenangan hanya boleh dikenang dibalik minda sang manusia tapi ia hanya ilusi yang bakal dilenyapkan dibalik kesibukan dan usia...Namun kenagan juga adalah harta yang tidak boleh dijual beli kerana harganya tidak ternilai dengan wang yang ada tersorok dicelah-celah bantal...Mungkin bicara rasa aku tidak seindah bulan dan bintang tapi ia tetap dapat mengukir senyuman manis dibibir semua rakan2ku....Inilah pertemuan dan persahabatan yang terikat dan terukir diantara kita semua...Moga kita terus bersama....’’

~Nukilan bicara rasa ikhlas dari YUS yang kau semua kenali~




1 comment:

  1. salam,

    minta maklumat mengenai gunung kinabalu, kalau boleh tentang harga yang paling murah terutamanya untuk satu kumpulan pelajar seramai 20 orang atau lebih..

    ataupun anda pergi menggunakan pakej?

    terima kasih dan harap dapat beri bantuan

    ReplyDelete