Wednesday, September 26, 2007

Subjek FAR yang menganggu jiwa dan blog akan berpuasa


Subjek FAR yang menganggu jiwa dan blog akan berpuasa

Oleh:Yussamir yusof

Sudah beberapa orang menegur saya perihal ,sudah 5 hari tidak ada apa-apa artikel terbaru dapat mereka baca di blog saya. “Blog ini berpuasa”,Saya berlawak dengan beberapa pembaca yang berinteraksi secara online dengan saya malam tadi.Puasa dari sebarang artikel sehinggalah peperiksaan semester 4 saya ini tamat pada 10 oktober ini.Kepala saya berserabut sekarang,ada beberapa subjek yang saya belum benar-benar mahir disamping saya perlu menyiapkan buku himpunan doa dari Quran dan Sunnah selewat-lewatnya sebelum masuk bulan november.Saya berharap sangat yang editor tidak kisah saya hantar lewat dari masa yang ditetapkan.

Sekarang ini,saya sedang berhempas pulas untuk memahami subjek Financial Accounting and Reporting 2(FAR 2).Subjek ini cukup mencabar bagi saya dan beberapa rakan yang lain,ia memerlukan kekuatan asas dalam bidang perakaunan dan perlu berfikiran kritikal.

Lagi-lagi pada bab Impairment,dalam subtopik reversal impairment.Perkara asas untuk memahami bab ini adalah,apabila Recovarable amount melebihi Carrying amount maka seseorang perlu lakukan reversal.(sseiapa yang tidak faham term-term ini,buat-buat faham je la ye).Maksudnya,jika cost melebihi daripada nilai sesuatu aset maka kita perlu mengurangkannya dengan melakukan reversal,bagi mengawal nilai aset .

“To ensure tahat assets are not carried at above of their recoverable amount in ballance sheet”[1]

Terdapat dua faktor,sesebuah syarikat melaksanakan impairmenr.Faktor dalaman dan juga faktor luaran menjadi asas kepada perlaksanaan ini.Faktor luaran menjadi fokus pertama dalam melaksanakan impairment,antara sebab-sebab luarannya adalah:

  1. Penyusutan nilai pasaran.
  2. Perubahan teknologi,pasaran dan juga kondusi ekonomi sedunia.
  3. Peningkatan kadar pasaran atau kadar pulangan semasa.
  4. Laporan pasaran rendah dari nilai bawakan dalam sesuatu assets.

Bagi faktor dalaman pula ia mengambil Kira 3 sebab utama dalam hal ini,antaranya:

  1. Kerosakan terhadapap fizikal assets.
  2. Assets menjadi salah satu daripada pengubahsuaian.
  3. Perlaksanaan ekonomi terhadap assets menjadi teuk tidak seperti yang dijangkakan.

Saya menulis tentang hal ini disebabkan saya berasa tertekan dengan subjek ini.Dan saya mahu berkongsi tekanan saya bersama para pembaca,dan berharap tekanan saya dapat diredakan dengan berkongsi dengan para pembaca.Seorang akauntan,etika yang perlu dipegang adalah kejujuran dan displin yang kuat dalam memastikan semua akaun bersih dari sebarang penipuan dan ketidakjujuran.Tugas seorang akauntan memerlukan daya tahan yang cukup tinggi,mereka perlu menyelidik setiap akaun seakan seorang pakar forensik.Disebabkan itu,ada beberapa elemen yang perlu seorang pelajar akauntan ada,antaranya:

  1. Bersedia 100% fokus pada bab yang mahu diulangkaji.
  2. Mempunyai asas akaun yang kuat.
  3. Dapat menjugkangbalikkan maklumat.
  4. Dan bersedia untuk tidak berpuas hati jika nilai yang sebenar tidak dapat dicari.
  5. Terus berusaha dan jangan lemah semangat.

Itulah antara elemen yang perlu ada,dan saya sendiri mempraktikannya dalam memahirkan subjek FAR 2 ini.Em…Saya rasa cukuplah sampai setakan ini luahan hati saya,saya mahu Sambung balik latihan soalan-soalan tahun lepas.

“Sehingga jam berapa?”Tak pasti lagi,mungkin sehingga jam 4 pagi,sebab saya sudah tidur lepas isyak tadi.InsyAllah jam 4.30 saya akan tunaikan solat sunat Qiam Ramadhan…Emm,ada sesiapa yang mahu saya kejutkan?


[1] A Practical Guide to Financial Reporting Standards(Malaysia)

2 comments: