Tuesday, September 1, 2009

KONGSI IMAN & ISLAM

Sepatutnya saya mengemas-kini blog pada hari semalam. Tetapi ada beberapa perkara yang membuatkan saya menangguhkannya dahulu. Hari ini bersamaan dengan 2 September, saya diberi cuti sakit kerana mengalami selesema yang teruk.

Untuk entry pertama selepas senyap sebulan, saya hidangkan dengan sebuah cerita tentang seorang sahabat saya yang bernama Jacoob. Saya baru kenal dengan beliau, tetapi semacam sudah lama mengenali beliau. Mungkin cerita ini, memberi sedikit kesedaran kepada kita.


Betapa ramai lagi yang berebut-rebut mahu mengenali dan memahami Islam. Bersyukur kepada kita yang sudah kenali dan memahami Islam. Dalam kita bersyukur, sedarlah betapa ramai memerlukan kita untuk membimbing mereka yang baru berjinak-jinak mahu mengenali Islam.

Moga ada manfaat membaca cerita di bawah. Oh ya sebelum itu, sebuah rencana saya yang bertajuk Zikir & Fikir disiarkan di majalah Milenia bulan Ogos. Dapatkan senaskah untuk membacanya.


CERITA BERMULA
Selama dua hari di UKM, saya sempat berkenalan dengan Jacoob. Dia bukanlah lelaki kaya atau berpangkat besar, untuk saya banggakan. Tetapi beliau adalah seorang saudara seislam saya yang sangat tabah menjadi Muslim di tempat terasing. Sangat sukar untuk mendengar Muslim di Mexico. Tetapi hidayah Allah meluputi seluruh alam. Buktinya Jacoob salah seorang yang memperolehi hidayah tersebut.

Selepas tamat seminar perbandingan agama pada hari pertama. Saya menjemput Jacoob untuk berborak di rumah tetamu yang disediakan. Pertemuan itu digunakan sebaik mungkin, begitu juga dengan Jacoob. Banyak perkara yang kami bincangkan, khususnya hal-hal yang berkaitan Islam yang masih membelenggu fikiran Jacoob.

Segala puji bagi Allah, pertemuan malam itu telah banyak merungkai keraguan, kekeliruan dan salah faham yang selama ini berserabut di kepalanya.

Engku fauzi memainkan peranan penting malam itu. Banyak hal yang berkaitan dengan Islam diterangkan dengan tuntas. Manakala saya pula banyak menjelaskan konsep-konsep Kristian yang masih ada padanya.

“Are you still believe in Christianity after I explain to you the whole doctrine of Christianity.” Saya memandang Jacoob, meminta jawapan yang pasti.

Jacoob gelak. “My faith to Islam more deeply, and I don’t have any idea to question this faith. And to Christianity, the more I know the more I laugh.”

Kami terus rancak berbual sehingga tidak sedar yang jam menunjukkan 11 malam. Jacoob akan bertolak balik ke Mexico esok petang jam 6. Pengajiannya di UKM hanya sebulan sahaja. Katanya ini adalah program pertukaran pelajar yang diatur oleh majikannya. Tugasnya sebagai guru di Mexico, memberi peluang besar kepadanya untuk berkongsi makna Iman dan Islam kepada anak muridnya.

“So, when you are facing any problem regarding the Hukm and so on, how you solve it? Is there any Imam or Scholar over there?”

“No, there is no scholar I can refer if I have problem regarding the hukm.”

“Then, how you solve it?” Saya bertanya hairan. Jika tidak ada Imam atau Organisasi Islam di sana, bagaimana dia menyelesaikan masalah-masalah hukum yang dia hadapi di Mexico? Jacoob senyum kepada saya.
“Most of my references are book and Internet. I always surfing Islamonline to ask any question and to find any answer for my doubt regarding the Hukm. Alhamdulilah, most of my question they replied faster. And I spent a lot of money to bought book.”

Saya diam, kemudian memandangnya dengan rasa hairan dan takjub. Berkali-kali saya ucapkan tahniah dan syukur dengan ketabahan dan kerajinannya mencari ilmu melalui jalan-jalan altenatif. Ya, sungguh sukar untuk beliau survive di dunia yang asing dengan Islam. Tetapi ia tidak pernah dijadikan alasan oleh Jacoob untuk menjadi Muslim yang sejati. Dia dapat mengharunginya bersendirian.

Malam itu, selepas dia pulang ke hostelnya semula. Saya berfikir panjang tentang perjalanan hidup Jacoob. Saya susah untuk melelapkan mata, berbagai persoalan berat bertimpa-timpa menyoal kepala saya. Malam itu saya nekad, Jacoob kini adalah tanggungjawab saya. Saya harus terus berhubung dengannya, saya tidak mahu dia bersendirian.

Jacoob dapat mengharunginya di tempat yang asing dengan Islam. Kita yang berada di tempat yang Islamnya boleh dipamerkan dan dikongsi, adakah kita berasa syukur?

Jika kita berasa syukur, maka kongsikanlah nikmat Iman dan Islam kepada seluruh manusia. Islam bukan hak eklusif yang hanya diperuntukkan kepada orang Melayu atau Arab. Islam untuk dirasai semua makhluk yang bergelar manusia. Jika insan yang bernama Jacoob sendirian di Mexico sempat dan berpeluang menyebarkan Islam. Tidakkah kita berasa malu kerana mementingkan diri tidak menyebarkan Islam kepada orang bukan Islam?

Saya percaya, Allah menghantar Jacoob untuk menyedarkan saya. Bahawa tugas saya masih lagi terbengkalai. Ramai lagi manusia yang dahagakan Islam dan mereka memerlukan bimbingan yang betul. Mari sama-sama kita hulurkan tangan. Mari kita sama-sama kongsikan Islam kepada mereka. Islam tidak pernah berkurang apabila kita berkongsi. Malahan Islam semakin kuat dan Muslimnya pula semakin ramai.

Doakan kami terus istiqomah. Manakala kepada para peserta FCR anjuran IIS yang berada di semua tempat. Anda sekarang mempunyai tugas dan tanggungjawab, iaitu kongsikan Iman dan Islam kepada seluruh teman anda yang bukan beragama Islam. Anda semua akan ditanya di akhirat, sama ada sudah atau belum melaksanakan tugas tersebut.

Moga kita semua jalankan tugas….

Selamat berkongsi Iman dan Islam….





____________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

2 comments:

  1. alhamdulillah...
    bgs la kalo cmtu..
    saya pn baru2 ni ade sorg kwn saya yg saya kenal semasa di universiti..
    Perempuan Kristian..tapi dia sgt meminati Ilmu Islam...

    Dia selalu tnya pd saya ttg islam..dan dia selalu juga rasa sdey kerana rakan2 dia yg lain (rakan2 islam) memperlekehkan usahanya utk mendalami islam..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah
    rase
    terharu ana membacanya
    sesungguhnya Allah Maha Besar

    wei magoo
    mcm ku penah nmpak kaen pelikat itu
    hahaha

    ReplyDelete