Saturday, January 30, 2010

JALAN DAKWAH ITU....



“Maaf Bro kalau yang datang nanti tak sampai 20 orang.” Ujar Jannah, pelajar yang menguruskan talk saya di Klang pagi semalam semasa menghubungi saya di Jogjakarta.

“Kalau seorang pun saya akan sampaikan juga. Jangan risau.” Beritahu saya yang sedang duduk istirahat di kedai kopi Mbak.

"Lagi satu bro, nak tanya berapa ya bayaran?"

"Bayaran itu nombor dua, kita buat je talk dulu ya." Saya tersenyum. Adakah bayaran yang aku idamkan? Jalan dakwah bukan itu objektif utama.



Ada apa dengan bilangan dan bayaran, jika yang hadir beribu begitu dengan wang yang selonggok tetapi tidak ada seorang pun melaksanakan apa yang didengari dan dipelajari. Lebih baik yang hadir seorang, tetapi melaksanakan dan bertindak benar-benar sebagai seorang Muslim. Itu yang lebih utama dari beribu yang hadir dan tidak dapat manfaat dari apa yang disampaikan.

Seorang pendakwah, bukan bilangan dan wang yang kita harapkan sangat. Tetapi kita mahu melihat hasil dan tindakan dari apa yang kita sampaikan. Saya gembira, kerana masih ada sebilangan anak muda yang ‘tersesak’ dengan pelajaran dan sedang berpraktikal sebagai doktor, masih ada masa dan ruang untuk mengadakan talk kecil sebegini.

Banyak manfaat saya hadir ke Klang, saya dapat berkenalan dengan anak muda yang berjiwa besar dan dapat berkongsi apa yang saya ada. Semoga kalian terus istiqomah dengan jalan yang telah dipilih ini.

Seperti yang saya katakan, dakwah bukanlah jalan yang muda. Ia memerlukan pengorbanan masa, wang dan pelbagai lagi semata-mata mahu mendapat redha Allah. Berkorban tidak bermakna kita kehilangan, tetapi pengorbanan kita itu sebenarnya adalah pelaburan untuk akhirat sana.

Bahkan jalan ini bukan semua menyukai dan memahaminya. Tetapi ingatlah, selagi mana kita berjalan di jalan yang benar, dan bukan mencari redha manusia. Maka pasti Allah akan sentiasa bersama dan merahmati kehidupan kita.

Pagi Ahad ini, insyaAllah saya akan ke Serdang pula mengikuti dialog yang akan dijalankan dengan Persatuan Agama Budha bersama ahli-ahli Alumni IIS. Moga saya turut istiqomah berada di jalan yang telah saya pilih ini.

“Jangan sempitkan ruang dan peluang dakwah yang kita ada. Buka ia luas-luas dan kreatiflah ketika berada di jalan Nabi ini.” Ujar saya menutup majlis.


___________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

2 comments:

  1. yer betul, walau satu ayat itupun dah dakwah kan? ^^, tapi lagi better buat lebih heheeh

    ReplyDelete