Monday, February 22, 2010

MARILAH KITA BERMIMPI


Semasa kecil saya tidak pernah berani untuk bermimpi. Seperti anak-anak kecil yang lain, apa yang saya tahu ialah bermain dan berseronok dengan rakan-rakan sebaya. Tidak ada masalah yang saya hadapi, hari-hari itu terus berlalu sehinggalah saya berumur 12 tahun. Tahun itu adalah tahun pertama saya menduduki peperiksaan besar dalam kehidupan iaitu UPSR.

Anak bongsu yang tidak pernah bermimpi untuk menggapai kejayaan. Keputusan yang saya perolehi juga telah mengiyakan bahawa anak kecil itu memang tidak pernah bermimpi. 2A,2B,1C itulah keputsan yang saya dapat, itu pun saya dapat tahu dari rakan saya. Ketika keputusan dikeluarkan saya berada di Kota Tinggi mengikuti program luar sekolah.



Keputusan itu serba sedikit membuatkan saya sedih, tetapi seperti biasa ia hanyalah perasaan yang sebentar. Ibubapa saya tidak memarahi saya, tetapi saya tahu ada sedikit kekecewaan dalam hati mereka. Anak bongsu katakan.

Kemudian datang sepucuk surat dari sebuah sekolah agama di rumah saya. Maahad Annur, sebuah sekolah agama swasta yang terletak di Pontian, atau lebih tepat lagi di Benut. Anak bongsu, tidak pernah tinggal jauh dari ibubapa. Saya menolak, ibubapa saya akur.

Syukur, Along saya mendesak kedua ibubapa saya untuk menghantar saya ke sekolah tersebut. Saya tertekan, ibubapa saya membuat keputusan untuk menghantar saya juga. Kehidupan baru saya bermula di sana, sebuah sekolah yang banyak mendidik saya agar bermimpi.



MIMPI BARU DI SEKOLAH BARU

Kehidupan berdikari bukanlah sesuatu yang pernah saya fikirkan. Gosok baju sendiri, basuh baju sendiri, basuh pinggan sendiri, dan semuanya sendiri. Tetapi saya bersyukur di sinilah saya bermula bemimpi, mimpi yang penuh dengan cita-cita yang besar.

Saya mula mengenali apa itu cita-cita, dan saya berjaya untuk bermimpi. Saya mencoretkan setiap cita-cita di dalam diari. Cita-cita yang penuh dengan harapan. Cita-cita yang mungkin menjangkaui mimpi-mimpi yang ada dalam diri rakan-rakan saya ketika itu. Saya menjadi ketagih untuk bermimpi, bermimpi untuk menggapai cita-cita.

Anak bongsu yang dahulunya tidak pernah kenal erti cita-cita, mula mengorak langkah mencipta mimpi-mimpinya menjadi nyata. Saya berkerja keras untuk menyempurkan cita-cita saya. Bermula mahu menjadi pelajar terbaik untuk setiap tahun, sedikit demi sedikit saya berjaya menjadi terbaik. Di dalam kelas saya tidak pernah mendapat nombor bawah dari tiga. Sama ada nombor satu, dua atau tiga di dalam kelas.

Ya, kerja keras. Saya bersyukur kerana Allah tidak pernah mengurniakan perkataan “Genius” kepada saya. Tetapi saya bersyukur kerana Allah memberi saya kekentalan dan semangat untuk berkerja keras mencapai apa yang saya inginkan.

Setelah 8 tahun, banyak cita-cita saya sudah mula menampakkan hasil. Banyak mimpi-mimpi saya sudah menjadi realiti. Apa yang saya tahu Allah maha mendengar dan benar-benar mengabulkan doa para hamba-Nya yang berkerja keras.

Dahulu saya pernah bermimpi untuk mendapat tajaan biasiswa apabila berada di Universiti. Alhamdulilah, Allah merealisasikan mimpi itu. Manakala dalam konteks agama, saya pernah bermimpi untuk menjadi pendakwah dan keluar bertemu dan bercakap dengan umat manusia. Alhamdulilah, mimpi itu dimakbulkan oleh Allah berkat kerja keras dan cita-cita mahu menyebarkan Islam. Kini saya sukarelawan di IIS (Islamic information and Service Foudation) sebagai penceramah dan pembantu, dan juga baru dilantik sebagai Ketua Team Dakwah Kepada Bukan Islam di ILUVISLAM.

Menjadi pemimpin di sekolah, di Matrikulasi, dan seterusnya di Universiti juga sudah saya rasai. Semasa di tingkatan 4, saya berjaya mendapat tempat ke dua keseluruhan peperiksaan untuk tingkatan 4. Mendapat pelajar cemerlang subjek Ekonomi untuk SPM dan berjaya ke peringkat kebangsaan kuiz Pengguna dua tahun berturut-turut dan permodalan Nasional. Dan banyak lagi mimpi-mimpi yang pernah saya lakarkan dalam diari, boleh dikatakan hampir separuh telah direalisasikan.

Mimpi saya terus berkembang dan bertambah seiring peningkatan usia. Mimpi-mimpi itu saya lakar dan sematkan baik-baik dalam simpanan saya. Kalau dahulu mimpi-mimpi itu tidak terancang, kini mimpi-mimpi saya dirancang dengan baik. Antara mimpi besar yang sudah 3 tahun saya lakarkan ialah ingin menjadi CEO ketika umur saya mencecah 30 tahun.

Gelak? Saya tidak kisah, kerana setiap mimpi orang-orang besar sentiasa sukar dipercayai tetapi mereka benar-benar menggapainya. Sebutkan sahaja tokoh-tokoh besar yang sudah mencapai kedudukannya sekarang. Semuanya bermula dengan mimpi yang sukar dipercayai orang lain. Tetapi dengan itulah mereka berusaha dan bermotivasi untuk menggapainya. Saya juga begitu.

Semakin banyak kita bermimpi, sebenarnya semakin banyak kita memaksimumkan potensi diri kita. Semakin banyak itu juga barulah kita kenal dan memahami potensi diri kita sebagai makluk terbaik yang Allah ciptakan sebagai khalifah.

Sehingga hari ini saya terus bermimpi. Bermimpi bersungguh-sungguh, kemudian mencatat dan merancang mimpi-mimpi saya itu agar tidak terkeluar dari landasan yang betul. Tidak ada yang mudah untuk berada di puncak. Pengalaman saya berada di puncak Gunung Kinabalu memberitahu kepada saya bahawa terlalu banyak pengorbanan yang terpaksa kita lakukan untuk berada di tahap itu. Begitu jugalah untuk mencapai puncak kejayaan dalam kehidupan. Terlalu banyak pancaroba yang akan terpaksa kita hadapi. Antara ya atau ya, kita harus laluinya.


MY NAME IS KHAN MEMBUKA DIMENSI BARU MIMPI

Apabila saya menonton filem My Name Is Khan lakonan Shah Rukh Khan, ia semakin kuat memberikan momentum untuk saya bergerak lebih laju untuk apa yang saya percaya. Rizwan Khan mempunyai mimpi yang besar untuk bertemu dengan Presiden Amerika. Dia percaya dengan mimpinya, dia berusaha keras untuk menyempurnakan cita-citanya. Banyak perkara yang dia lalui, sehinggakan banyak hal yang terpaksa beliau korbankan.

Tetapi yang penting dia percaya bahawa mimpinya itu boleh digapai. Kerana mimpi besar sentiasa difikir pelik dan luar biasa, tetapi sebenarnya mimpi pelik dan luarbiasalah yang pasti boleh direalisasikan. Semuanya kerana kita PERCAYA bahawa MIMPI itu boleh direalisasikan.

Kerana apa percaya itu wujud? Kerana Khan percaya bahawa Islam tidak pernah mengajar umatnya menjadi pengganas. Ya, semuanya kerana Khan mahu nyatakan bahawa beliau bukanlah Pengganas. Dan beliau percaya bahawa Islam memang benar-benar tidak mengajar umatnya tentang keganasan. Akhirnya beliau berjaya bertemu dengan Presiden Amerika, dan beliau nyatakan, “My Name Is Khan, I’m not a Terorist”


MARI BERMIMPI BESAR

Saya tidak pernah bermimpi kecil. Saya percaya bahawa bermimpi besar, ia akan mencipta suatu tarikan positif yang akan membawa saya kearah apa yang ingin saya capai. Ya bukan mudah, tetapi dengan perancangan yang rapi, dan sentiasa menjadikan Allah sebagai tempat meminta, semuanya bukan lagi mustahil. Kerana saya PERCAYA bahawa MIMPI saya akan dikabulkan oleh ALLAH.

Firman Allah dalam surah ar-Raad 13:11, “Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.”

Sesungguhnya mimpi itu menjadi realiti dari perancangan yang rapi, kerja keras, dan meminta kepada Illahi. Kerana MIMPI itu milik Illahi. Kanak-kanak yang dahulu tidak pernah bermimpi, kini sedang menggapai mimpi-mimpinya dan akan sentiasa bermimpi sehingga akhir hayatnya.

Kerana saya percaya kuasa mimpi dan anda bagaimana?





___________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

4 comments:

  1. salam.
    saya jarang bermimpi,
    tp Allah selalu bg sy yg terbaik walau saya tidak bermimpi.
    alhamdulillah.

    tp sbg seorang muslim, saya rasa kini saya perlu bermimpi.
    bukan sekadar angan-angan mat jenin, tapi bermimpi dgn visi utk dicapai.
    i need to be a better muslim.

    -mimpi saya utk tgk My Name Is Khan masih belum tercapai. heh.

    ReplyDelete
  2. Aireen: Moga semua mimpi kita tercapai. Mimpi My Name Is Khan, boleh direalisasikan dengan pergi ke Terminal 1 atau Terminal 2..hehehe

    ReplyDelete
  3. owh, ada ke dkt terminal 1 n 2??
    lar..org kata dkt sunway je ada.
    ish2, kena pg tgk ni..
    hehe..

    ReplyDelete
  4. @kak aireen.. kitorang da ada la.. tak yah tgk wayang.. hehe..

    ReplyDelete