Monday, August 9, 2010

SELAMAT DATANG RAMADHAN

Ahlan Wasahlan Ramadhan Mubarak.

Akhirnya saya berkesempatan untuk menulis kembali, itupun selepas beberapa kali saya mencuba untuk menulis di sini.

Banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan saya baru-baru ini. Sama ada ia akan mengubah paradigma saya atau tidak, saya belum pasti kemana arah tujunya.

Ramadhan sudah kembali, dan ia semestinya ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam. Bulan yang penuh barakah dan bulan yang penuh dengan keampunan. Saya antara orang yang menunggu-nunggu kedatangan bulan tarbiah dan bulan berkat ini.

Saya mengharapkan bulan ini banyak mengubah sisi negatif dan buruk saya ke arah yang lebih baik dan positif.


Ramadhan ini adalah Ramadhan pertama saya sebagai Penolong Pengurus di sebuah syarikat Telekomunikasi dan Ramadhan pertama di rumah sewa. Saya tidak pasti adakah peralihan dari seorang pelajar ke seorang yang berkerjaya, menjadikan hidup saya lebih matang dan tersusun.

Ia mungkin mengambil masa untuk menyesuaikan diri. Tetapi saya percaya, bahawa diri saya akan lebih baik dan bermotivasi berbanding sebelum-sebelum ini. Saya bersyukur kerana mendapat rakan-rakan kerja yang memahami dan membantu. Walaupun kebanyakan dari mereka sudah berumur lebih 40 tahun.

Pengalaman mereka saya harus pelajari, kebaikan mereka harus saya tauladani. Saya sering mengingatkan diri bahawa, saya harus utamakan Manusia berbanding Jawatan. Tidak kira siapa yang saya berurusan, saya harus menghormati mereka sebagai seorang manusia yang ada harga diri, maruah dan ego yang tersendiri.

Tidak kira tinggi mana jawatan yang dipegang, ia tidak memberi apa-apa makna jika kita tidak pandai berurusan dengan manusia. Ya terutama jiwa-jiwa manusia.



Selamat datang Ramadhan.

Saya tidak tahu adakah Ramadhan ini adalah ramadhan terakhir atau tidak. Tetapi saya yakin dan percaya bahawa Allah sentiasa memberi peluang dan ruang untuk para hambanya mengabdikan diri dan memohon ampun dari-Nya.

Bulan ini adalah bulan membersihkan diri. Bulan yang akan menjadi titik tolak dalam perubahan diri yang lebih baik. Dan moga-moga ia akan terus istiqomah dan terus menjadi lebih baik dari semasa ke semasa. Itu yang saya harapkan dan dambakan. Moga Allah sentiasa membantu saya ke arah itu.

Saya mengharapkan bulan Ramadhan ini adalah bulan yang paling produktif bagi saya. Bukan sahaja soal ibadah khusus, seperti puasa dan solat yang terus produktif. Tetapi ia turut memberi kesan kepada kerja-kerja saya di pejabat, kerja saya sebagai jurulatih kesihatan herbalife, gerak kerja dakwah yang bakal kembali semula, dan apa sahaja yang saya lakukan.

Moga bulan ini dipermudahkan segala-galanya oleh Allah. Saya mengharapkan segala doa dimakbulkan oleh Allah. Kerana saya percaya bahawa Allah tidak pernah memungkiri janji.
Mari kita sama-sama memperbaiki diri, dan menjadi orang yang lebih baik dari sebelumnya.

Selamat Kembali bulan yang ditunggu-tunggu.


Yusssamir Yusof
Kerinchi, Kuala Lumpur.


_______________________________________________________________
© YUSSAMIR.COM (2007-2009)Hak cipta terpelihara.

Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.


"memperkasakan paradigma"Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

No comments:

Post a Comment