Thursday, January 4, 2007

HASIL KAJIAN

Di bawah ini adalah antara hasil kajian yang pernah saya buat, dan ada di antaranya pernah dibentangkan di seminar atau kelas-kelas pengajian. Hasil kajian ini tidak akan terlepas dari sebarang kesalahan dan kesilapan, oleh itu jika ada sebarang kesilapan atau kesalahan, sila beritahu dan nyatakan kesilapan atau kesalahan tersebut. Moga hasil kajian ini dapat dikongsi bersama dan disebar-luaskan.

1- Membongkar kepalsuan As-Sya'ari al-Arqam : Tulisan ini membongkar kepalsuan yang ada di dalam sebuah buku karangan isteri beliau. Kajian ini mengambil masa 1 minggu untuk mengupas dan mengeluarkan isi-isi penyelewengan dan kepalsuan buku tersebut.

2- Bagaimana solat di dalam Kapal Terbang : Menjelaskan kaedah dan dalil bagaimana untuk solat di dalam kapal terbang semasa dalam perjalanan.

3- Memakan sembelihan Yahudi dan Nasrani, haram atau halal? : Mengupas tentang kebenaran memakan sembelihan Yahudi dan Nasrani dari pandangan para Ulama Muktbar.

4- Bolehkan Jin merasuk badan Manusia? : Menceritakan serba sedikit tentang kejadian Jin dan dua pandangan tentang benar atau tidak bahawa Jin boleh merasuk.

5- Tidak tahu solat Qasar? : Tulisan ini akan menerangkan secara ringkas tapi padat, cara, bagaimana, dan bila solat Qasar boleh dilakukan.

6- Pandangan Imam Syafie tentang zikir selepas solat : Tulisan ini mengupas secara tuntas tentang zikir selepas solat. Adakah ia boleh dikeraskan bacaannya atau perlu didiamkan.

7- Murtad, satu trend atau satu bencana? : Membincangkan tentang hukuman kepada mereka yang murtad dan apakah ada taubat bagi mereka.

8- Air musta'mal boleh dibuat untuk berwudu' ? : sebuah tulisan menjadikan blog ini dahulu sedikit kontroversi. Tulisan 2 tahun dahulu.

9- Bolehkah solat dengan berkasut? : Membincangkan tentang sebuah sunnah yang telah dilupakan, sunnah memakai kasut jika solat di luar masjid.

10- Kesalahan yang biasa dilakukan ketika solat : Menjelaskan tentang beberapa kesalahan biasa umat Islam ketika solat.

11- Maulidur Rasul, antara Bida'ah dan Mubah 1
Maulidur Rasul antara Bida'ah dan Mubah 2
Maulidur Rasul antara Bida'ah dan Mubah 3

Menilai kembali beberapa pandangan dari para Ulama Muktbar tentang keharusan menyambut Maulidur Rasul. Namun begitu, terdapat beberapa syarat yang harus dipatuhi agar tidak menyanggah syara'.



No comments:

Post a Comment