Wednesday, January 28, 2009

BENTUK SEBUAH PEMIKIRAN

27 JANUARI 2009 /1.26 PAGI/ N9
KE ARAH PEMIKIR MUSLIM

Saya bukan seorang Pemikir yang sudah establish. Saya baru saja berjinak-jinak untuk menjadi seorang pemikir. Seorang pemikir harus menjadi seorang yang anti-kekangan minda. Ada mitos falsafah mengatakan bahawa seorang pemikir juga bukan seorang ilmuan, pemikir dan ilmuan adalah dua dunia yang berbeza. Pemikir adalah insan yang memeras otaknya untuk mencari apa yang baik untuk masa depan. Manakala Ilmuan adalah insan yang memeras otaknya untuk mengerti kenyataan-kenyataan yang ada.

Ya benar, memang ada perbezaan kedua-duanya. Tetapi saya anti-pengasingan terhadap dua elemen ini. Saya mahukan pencantuman dua elemen ini menjadi satu formula bagi menjadi seorang Pemikir Islam. Seorang pemikir Islam harus ada kerangka yang mengawal isi-isinya agar tidak meleleh keluar atau dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Kerangka pemikiran bagi Muslim, berpunca atau berpaksikan Wahyu Allah dan Pesanan Rasul. Walaupun formula kerangka ini kurang dinilai dan dimengertikan oleh pemikir seperti Ahmad Wahib, Djohan Effendi dan lain-lain pemikir, yang mengatakan bahawa sejarah Muhammad yang harus menjadi sumber Islam, bukan Wahyu Allah dan Pesanan Rasul .


TUHAN ITU TIDAK KELIRU
Tetapi bila difikirkan apa yang mereka tinggikan atas falsafah dalam memahami Islam itu ada sedikit lompang atau kekeliruan. Sebenarnya bukanlah kekeliruan yang sangat ketara atau besar, cuma mereka tidak melihat bahawa sejarah Muhammad itu sendiri datangnya dari kedua sumber tersebut. Bagi saya, seorang pemikir Islam harus berada dalam kerangka Quran dan Sunnah. Walaupun begitu, mereka tidak boleh mengekang pemikiran mereka untuk berfikir diluar kebiasaan.

Seringkali kita dengar apa yang dikatakan dengan “berfikir harus ada batasannya” tetapi dalam masa yang sama kita mengkhianati pemikiran kita untuk terus berfikir. Cuba tanyakkan, apakah batas ataupun alat pengukur batasan berfikir itu? Tidak ada bukan? Itu sebab, selagi kita boleh berfikir, selagi itu kita jangan menghadkan kita untuk berfikir. Untuk mengatahui bilakah kita sudah sampai batasannya ialah apabila kita tidak lagi boleh berfikir. Hanya otak sahaja yang tahu batas kita untuk berfikir, biar sahaja otak yang menentukannya.

Saya tertarik dengan kata-kata yang diucapkan oleh seorang pemikir Indonesia seorang ini. Dia tidak ‘semasyhur’ Nurcholis Majid dengan idea-idea kontrovesialnya, tetapi beliau adalah teman sepemikir dengan Nurcholis walaupun banyak dasar dan idea Nurcholis ditolak oleh beliau. Ahmad Wahib namanya. Katanya, “Sebahagian orang meminta saya untuk berfikir dalam batas tauhid, sebagai rumusan kesejagatan ajaran Islam. Aneh, mengapa berfikir hendak dibatasi. Apakah tuhan itu takut terhadap akal yang diciptanya sendiri? Saya percaya pada Tuhan, tapi Tuhan bukanlah daerah terlarang bagi pemikiran. Tuhan ada bukan untuk tidak difikirkan “adanya”. Tuhan bersifat wujud bukan untuk kebal dari sorotan kritikan. Sesungguhnya orang yang mengakui berTuhan, tetapi menolak berfikir secara bebas bererti menghina rasional kewujudan Tuhan.”

Saya membenarkan apa yang diucapkan oleh Ahmad Wahib ini kerana memang Tuhan (baca Allah) menyuruh untuk kita berfikir dan sering bertanya. Atas dasar inilah saya memandang pelik kepada mereka yang tidak mahu berfikir dan menganalisis, tetapi suka untuk menyesatkan atau memandang pelik kepada mereka yang berfikir dan mengenalisis.

Antara ungkapan dasar yang sering diucap ialah, “Ukur baju di badan sendiri.” Lebih mulia jika cuba mengukur dengan usaha kemudian memakainya, dari tidak berusaha untuk menyesuaikan ukuran itu di badan sendiri kemudian menyalahkan orang lain yang cuba berusaha untuk ‘memuatkan’ baju itu di badanya. Pada saya orang-orang yang berfikir itu, walaupun hasilnya salah masih lebih jauh baik daripada orang yang tidak pernah salah kerana tak pernah mahu berfikir. Titik!


PEMBAHARU, TINGKAT GANDA DAN ISTILAH
Hanya pemikir yang akan berfikir untuk menjadi pembaharu. Kesekian kalinya, seorang pembaharu akan sentiasa ditentang oleh cakerawala tradisional yang sudah selesa dengan pemikiran tabu dan statik. Mereka tidak mahu keluar dari kepompong keselesaan walaupun mereka sudah dituangkan pelbagai fakta dan kebenaran.

“Walaupun Para sarjana yang menunjanginya?” Ya benar, walaupun Para sarjana yang menjadi kepala dalam sesebuah kelompok. Mereka tetap mahu mendepankan mitos-mitos dan adat-adat yang bercanggah untuk menjadi kekuatan kepada pengaruh mereka. Manakala para pembaharu pula, kering dengan pendekatan-pendekatan yang sesuai untuk menaikkan inkuiri dalam firasat-firasat manusia.

Perlukah berjalan dengan organisasi atau individu, juga menjadi masalah kepada para pembaharu. Jamaah Centric atau Individualistik (sekadar istilah persendirian), kadangkala bermain dalam fikiran para pembaharu dalam menjalankan misi pembaharuan terhadap pemikiran manusia. Saya tidak melihat perkara ini adalah masalah, tetapi kecelaruan! Kenapa kita tidak sahaja menjadi pembela kebenaran, tanpa perlu melihat jamaah atau individu? Yang sebenarnya, masalah paling besar ialah para pembaharu sering bermasalah dalam hal tingkat gandaan (double standard- meminjam istilah dalam pergolakan pemikiran Islam).

Tingkat gandaan ini bukan sahaja sudah menjangkiti para pembaharu, tetapi ia diwarisi dari sikap para pembela tradisional yang tabu. Sebagai seorang pembaharu yang penuh dengan idea dan semangat untuk mengembalikan manusia kepada berfikir, serta membawa tunjang agama yang bersih dari pelbagai khurafat dan tambahan, serta membawa pemikiran-pemikiran segar dan lebih kehadapan. Para pembaharu harus ada creativity. Creativity is the specifically human element, Creative thought is what mechine cannot yet do. Dalam usaha untuk menyemai sifat kreatif dalam gerak-kerja para pembaharu, mereka harus pandai memilih kreativiti mana yang harus mereka aplikasikan.

Creative Minority antara istilah yang pernah disebut oleh seorang pemikir yang bernama Toynbee. Menurut Toynbee, Creative Minority adalah insan yang berani tampil ke hadapan untuk mengambil inisiatif dalam gerak kebudayaan, menjawab atau memberi respons terhadap cabaran zamannya. Apabila ada nilai Creative Minority ini barulah para pembaharu akan mengikir sifat tingkat ganda kepada manusia yang berada di sekelilingnya. Selepas itu barulah kita bersedia untuk berhadapan dengan generasi tua/tradisional yang sudah berakar dalam masyarakat yang secara nalurinya tidak selesa dengan pemikiran baru dalam masyarakat.

Jangan risau, jangan gentar, jangan bersedih, jika para pembaharu tidak dihargai. Kerana anda akan diingati dan dihargai pada masa-masa akan datang(seharusnya para pembaharu tidak perlu ada niat semacam ini, biar Tuhan (baca Allah) yang memberi imbalan kepada anda). Seorang Sarjana dan seorang pemikir selalu menjadikan frasa ini sebagai azimat dalam meneruskan perjuangan pembaharuan mereka dalam aspek pemikiran. Hayatilah frasa ini, “There was a deep, indeed and essential difference between the genius and the masses. And so the great mind , creating for the future, was doomed in his own day to loneliness and lack of appreciation. Genius is casually related to insanity.”


SEKADAR IDEALISME
Saya sedang berusaha menjadi seorang pemikir, walaupun ia mengambil masa dan harta, serta menghambat pengorbanan diri dari cercaan, fitnah dan nista. Kerana itu asam garam seorang pemikir. Banyak lagi soal berfikir dan berfalsafah yang mahu saya tengahkan, tetapi tunggulah bila saya sudah sebati dengan dunia dialog dan pertanyaan-pertanyaan terhadap diri. Kerana ilmu itu datangnya dari keraguan, dan falsafah itu datangnya dari pertanyaan. Titik!

Terima kasih kepada MPP yang sudi mencedok dan bertanyakan idea dan pandangan-pandangan saya tentang dunia MPP dan PEMILU (sekadar meminjam perkataan Indonesia iaitu Pilihan Raya Umum) yang sekarang sedang hangat ataupun yang telah berlangsung. Saya sedikit terkejut dan teruja, kerana ada 3 MPP dari Universiti yang berlainan menghubungi saya untuk mengetahui pemikiran saya tentang Mahasiswa dan strategi. Mereka menghubungi saya kerana membaca sebuah entri pendek yang saya mengucapkan tahniah kepada Pro-Mahasiswa UM yang memenangi 19 kerusi di blog.

Saya non-Partisan, mungkin disebabkan itu mereka mahukan idea-idea neutral dari saya, walaupun saya menyokong penuh Pro-Mahasiswa (MPP di MMU tidak dipecahkan kepada dua kelompok ini). Tahniah juga pada MPP Pro-Aspirasi yang bersikap gentleman kerana sudi menjenguk idea-idea dan pemikiran saya, walaupun dengan terus terang saya nyatakan sokongan penuh saya pada Pro-Mahasiswa. Saya nyatakan pendirian saya dengan hujah-hujahnya. Mungkin artikel selepas ini akan saya utarakan hujah saya mengapa saya mendokong Pro-Mahasiswa.

Mungkin selepas ini saya akan kenakan bayaran untuk pemikiran saya. Jangan ambil serius, Sekadar bergurau! Tamat!


P/S: Terima kasih kepada Brother Engku kerana mewakafkan lebih kurang 300 minus-minus buah buku kepada saya dan sahabat saya Rahmat. Buku-buku itu akan kami hadam dan selami serta akan dikongsi bersama melalui tulisan dan ucapan. Terima kasih juga kepada Rahmat kerana berbesar hati mengambil buku-buku tersebut di Terengganu semalam.

No comments:

Post a Comment