Monday, February 2, 2009

SEKOLAH@MMU DALAM KENANGAN


KENANGAN TERINDAH SEKOLAH@MMU PAHANG

Semuanya berubah, yang tidak pernah jumpa semakin rapat, yang tidak pernah bertegur sudah bergurau senda, yang tidak pernah makan bersama sudah bersuap-suap. Itu antara perubahan yang berlaku mendadak di kalangan peserta Sekolah@MMU Pahang. Saya sendiri sangat teruja dan gembira dengan ramainya kawan baru saya dapat kenali.

Pada awalnya saya sedikit berasa tidak selesa, kerana rata-ratanya saya tidak kenal. Hanya sekerat sahaja yang saya kenali, itu pun kenalan lama. Tetapi, ketidakselesaan itu sedikit demi sedikit hilang semasa perjalanan menuju ke Pahang. Iffan, Skem, Sapit, Ida, Mimi, Ari, Din, Dib, AP, Faiz, Fendi dan ramai lagi, semuanya baru saya kenali dalam program ini. Saya gembira dapat berkenalan dengan mereka. Kami berkongsi cerita, berkongsi kegembiraan dan berkongsi tujuan dan usaha dalam program ini. Berkongsi pengetahuan IT dan sedikit untaian Motivasi kepada para pelajar Sekolah Menengah Sri Pekan, Pahang.

Banyak saya pelajari dari rakan-rakan baru saya, dan banyak juga pengajaran berguna dapat saya pedomani daripada mereka. “Don’t judge a book by its cover”, mungkin itu adalah pepatah sesuai untuk dituju kepada rakan-rakan baru saya itu. Mereka penuh dengan kreater yang unik dan pelbagai, mereka penuh dengan cita-cita, mereka penuh dengan lawak jenaka, mereka penuh dengan semangat memberi, dan mereka penuh dengan semangat persahabatan. Mungkin inilah kebaikan bila kita keluar dari kelompok dan ‘golongan’ kita. Kita dapat melihat kepelbagaian dan kita dapat menrengut sebanyak mungkin kebaikan dari luar kelompok kita. Tanyakan sahaja, berapa ramai ‘Pak Ustaz’ mahu bersama dengan ‘Kaki rock’, tanyakan! Kalau ada, itupun dalam stastitik yang sangat kecil.

Keluarlah, rasailah dan gaulilah dengan baik rakan-rakan diluar persekitaran kita yang sedia-ada. Kerana banyak kebaikan yang dapat kita rasai, dan beri. Lihatlah dengan pandangan yang luas, fikirlah dengan minda yang terbuka. Kita bukan berada di zon selamat lagi, kita perlu bersama-sama untuk berada dalam zon yang memerlukan pembaikan dan pembetulan.

Dengan memberi kita akan merasai! Terima kasih kepada sekretariat Sekolah@MMU kerana memberi peluang kepada saya untuk menyertainya, walaupun di saat-saat akhir. Terima kasih kepada adik-adik fasi Sri Pekan, terutama Kumpulan 1. Adik Kama, Ayu, Adah, Rashid, Mirul, Fido, Yus, Nor,dan Naqiu, anda semua memang sangat best!

Kepada keluarga angkat saya di Kampung Salong, pengalaman bersama anda semua memang tidak dapat dilupakan. Pengalaman menaiki bot di Tasik Chini juga akan terus terakam di kotak minda saya. Betapa kecutnya saya semasa Pakcik Sampan memlap secara rakus, hehehe... Sangat mendebarkan walaupun semua di dalam bot tersebut bersorak ria sambil mengangkat tangan!

Moga pengalaman ini terus abadi dalam kenangan yang terindah.....

Untuk melihat gambar-gambar dan cerita-cerita yang seterusnya sila ke:
1-IDADEWI
2-INTAN

3 comments:

  1. uik. gamba yg kite edit ko simpan rupenyer. haha!

    ReplyDelete
  2. AHAHHAHAHA! gmbr ko ngn sapit edit!!! meahahahahhaha padanla semangat ko nak wat... ko nak letak kat cni... cessss~

    ReplyDelete
  3. Erk...hahahaha...
    besalah,,itulah sebab aku beriya benor2 nak edit tu...

    hahaha

    ReplyDelete