Friday, July 27, 2007

BILA MULUT BERBICARA TANGAN MENAIP…..




BILA MULUT BERBICARA TANGAN MENAIP…..

OLEH:aljohori
jam:4.27 pagi

Apa khabar semua rakan-rakan??

Eh demam ke?
Kalau demam saya doakan agar cepat sembuh.

Gementar nak menduduki peperiksaan PMR bagi adik-adik pembaca blog saya?
Abg doakan agar adik-adik semua tenang dan mudah untuk menjawab soalan peperiksaan dan berjaya dengan cemerlang.

Sedih?
Kenapa sedih,adakah diri dirundung masalah?Erm,moga kesedihan itu terubat kerana kadang-kala manusia perlukan kesedihan bagi muhasabahkan diri.

Rindu?
Jangan terlalu merindu nanti anda akan merasa jemu.Rindu-rinduanlah secara sederhana kerana rinduan yang hebat hanya rindunya sederhana.

Gembira?
Alhamdulilah anda gembira,kalau boleh kongsikan kegembiraan anda itu bersama dengan orang yang ada di sekeliling anda.Mungkin kegembiraan itu akan membuatkan mereka dapat menghindarkan diri daripada bersedih dan bermenung.


Emosi SEGE

Keadaan-keadaan itu semua pasti berlaku pada semua manusia,cumanya manusia itu sendiri kena pandai mengawalnya dan atasinya.

Oh anda bertanya apakah perasan dan kondisi saya pada hari ini?
Alhamdulilah,hari ini saya berada di dalam lingkungan SEGA,ha mesti ramai tertanya-tanya apakah SEGE.SEGE adalah dari dua perkataan yang saya gabungkan iaitu SEdih dan GEmbira.


GEMBIRA

Gembiranya adalah sebab saya dapat berborak dengan orang yang saya hormati dan kagumi,iaitu MENTOR saya.Ada orang tanya pada saya berkenaan dengan mentor saya ini,adakah beliau yang membentuk secara seluruhnya.Pastilah jawapan saya adalah tidak,cumanya saya berjumpa dengan beliau ketika saya mahu membentuk SIKAP saya.Dan saya bernasib baik kerana berjumpa beliau ketika proses pembentukkan sikap saya,dan terjumpanya saya laman web beliau adalah satu kebetulan yang tidak disangka-sangka.Alhamdulilah....

Kegembiraan kedua saya pada hari ini ialah saya perlu mengeluarkan duit untuk membeli sebuah buku.Kelemahan terbaik saya ialah bila terlihat kedai buku,terasa lemah bila melihat kedai buku kerana saya yakin duit saya pasti akan terbang lagi ketika itu...(tersenyum).

“Kau ni gila buku la yus’’ keluh sahabat saya apabila saya mengajak beliau ke MPH.Ya saya memang gila buku dan tabiat itu sudah terbentuk sejak saya berumur 14 dan ia makin menjadi-jadi ketika umur saya 17 tahun.Tidak boleh diubati,dan saya harap penyakit itu tidak akan sembuh sampai bila-bila,kerana penyakit itu memberi saya kebahagian...

Saya pernah menyatakan tentang betapa feelnya bila kita ada penyakit itu,dan ada orang tanya macam mana feelnya itu?Jawapannya ialah “kena dapat dulu penyakit itu barulah tau macam mana perasannya,nak dapat penyakit tu kena bersedia untuk mengeluarkan duit tidak kira masa pabila berjumpa dengan gedung buku…(tersenyum)…

Tadi petang bersamaan dengan 27 Julai 2007 saya baru membeli sebuah buku yang bertajuk “bila tuhan berbicara’’ karangan Faisal Musa berharga Rm21.90.

Buku genre novel drama yang cukup skarstik dan santai tapi memerlukan daya pemikiran yang fokus agar tidak culas dalam pembacaan.Usai membaca novel drama itu,saya akan curahkan di blog ini isi-isinya yang mungkin boleh kita kongsikan.




SEDIH
Terus,adalah kesedihan saya.Sedih kerana blog saya didatangi mereka yang mahu mencari keburukan dan penuh dengan sangkaan-sangkaan yang busuk.Sudah banyak kali saya titipkan di blog ini yang saya ANTI PELABELAN dan tidak mahu ada unsur-unsur yang boleh memecah belahkan para pembca blog ini.Geram dan mahu saja menampar muka mereka yang suka melabel-label ini.Tidakkah mereka ini semua pernah membaca dan memikirkan ayat Allah ini:

firman ALLAH dalam Surah al-Hujurat ayat 11-12: (maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

Sedih sangat-sangat blog ini didatangi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dan penuh dengan prejudis.Bertopengkan dengan nama yang ntah apa-apa dan tidak ada apa-apa pengenalan diri kemudian ’buat kecoh’ kat blog ini,bercerita mengenai hadis tetapi dia sendiri bersikap majhul,kalau begitu semua pengkhabaran orang yang majhul perlu dibuang sahaja.Aduhai sikap!!!Selepas ini sebarang komen dia shout box yang boleh merosakkan permandangan blog ini akan didelete oleh saya.Saya tidak boleh terima mereka yang hanya mahu datang sekadar melabel-label dan merendah-rendahkan ulama.,




TIDAK SUKA BERDEBAT
Dan saya tidak suka kepada perdebatan kerana perdebatan yang tidak digarisi dengan adab dan ilmu pasti akan membawa kerosakan.Oleh itu marilah kita menghayati hadis ini:

Saya menjamin satu rumah di pinggir syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia benar, satu rumah di tengah syurga bagi orang yang meninggalkan penipuan sekalipun bergurau dan satu rumah di tempat tertinggi dalam syurga bagi orang yang baik akhlaknya.

(Hasan: Dikeluarkan oleh Abu Daud dan dinilai hasan oleh al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Daud – hadis no: 4800.)



CARILAH …..

INI BUKAN TEMPATNYA UNTUK ANDA TUNJUK SIKAP BUSUK ITU!!
Carilah blog lain dan buatlah apa yang anda suka....Sedih saya.........
Moga kesedihan ini terubat apabila mereka-mereka ini tidak buat kacau lagi di blog saya.Maaf saya tuturkan kerana bersikap kasar sedikit,dan bagi saya kita perlu sedikit ketegasan dalam menangani hal-hal sebegini.Moga Allah mengampunkan saya…

Sedih dan gembira itu adalah subjektif dan kesanlah apa yang boleh buat anda sedih dan gembira,kerana ia akan membantu untuk bersedia….


P/s:esok saya akan ke conference IIF,dan segala butir forum itu akan saya coretkan disini untuk para pembaca yang saya hormati..

2 comments:

  1. salam...

    saya sungguh mengagumi tulisan2 saudara terutama dalam bab2 halal dan haram dalam islam.

    tulisan2 saudara banyak membantu sy membuat keputusan, terutama dalam bab2 daging sembelihan kerana saya sedang belajar di luar negara.

    soalan nyer kenapa dihilangkan link2 utama yang saudara pernah buat sebelum ni dalam template blog lama?

    bagi sy lagi senang nak cari sumber2 tulisan saudara bila saudara letak link2 posting2 yang hit di sebelah kiri atau kanan blog.

    ukhuwah fillah :) teruskan menulis semoga Allah memberkati usaha saudara.

    ReplyDelete
  2. terima kasih kepada saudara irzan..berkenaan degnan kehlangan link itu adalah disebabkan kekerapannya saya menukar langsir blog ini...:) insyAllah lepas ini tidak selalu tukar2 lagi..saya dah buat balik link2 berkenaan degan tulisan2 saya yang berkenaan degan halal haram itu...moga ada manfaattnya,,,terima kasih,,saya hanya menjalankan tugas khalifah Allah,,,sama2 kita berusaha menjadi hamba yang ikhlas didalam menjalankan misi kekhalifahan dimuka bumi ini...syukrann,,,ukhwah filllah..

    ReplyDelete