Thursday, July 26, 2007

Peristiwa seminggu



Oleh:aljohori
25 julai 2007

Sudah seminggu blog ini tak diisi dengan apa-apa bahan dari cetusan idea saya..Kepenatan,kesibukkan,kerisauan dan berbagai lagi melanda diri saya sejak akhir-akhir ini.Dalam seminggu ini pelbagai perkara saya lakukan sehingga badan ini merajuk dengan say..Demam dan sakit kepala menyerang…

Posting kali ini aku akan menceritakan peristiwa yang berlaku pada Sabtu dan Ahad yang lepas.Saja sebagai kenangan……

Silat cekak

Dah berusaha sekarang ini kita tawakal je pada Allah” beritahu rakan pasukan ku ketika pertandingan bermula…Aku tersenyum dan kemudian teringat dengan hadis ini.

Dari Umar r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:"Andaikata engkau sekalian itu suka bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benarnya tawakkal, niscayalah Dia akan memberikan rezeki padamu sekalian sebagaimana Dia memberikan rezeki kepada burung. Pagi-pagi burung-burung berperut kosong dan sore-sore kembali dengan perut penuh berisi.

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

Pada Hari sabtu lepas bersamaan dengan 21 Julai 2007 saya memasuki pertandingan silat Wajadiri Rakan Muda Persatuan seni silat cekak Ustaz Hanafi di MMU cyberjaya.Saya memasuki 2 kategori iaitu kategori 10 buah jatuh dan papan sekeping.Setelah berhempas-pulas melakukan latihan selama 3 minggu nasib tidak menyebelahi kami,kami tewas tanpa membawa sebarang pingat..Walaupun tidak membawa sebarang pingat,ada satu perkara yang membuatkan aku gembira dan puas.PENGALAMAN..Ya pengalaman yang aku perolehi selama satu hari itu adalah satu hadiah yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit..Kami gembira!!!

Mesyuarat para nuqaba dan Tanzim

Sebenarnya pada hari yang sama juga aku perlu menghadiri perjumpaan bersama para Nuqaba IU di Freaser’s Hill.Para Nuqaba dan para tanzim sudah bertolak sejak pagi tadi, dan kini aku sahaja yang belum bertolak.Penat,sakit belakang(sebab jatuh ketika beraksi),sakit kepala yang aku hadapi membuatkan aku pada awalnya membuat keputusan untuk tidak pergi ke Perjumpaan itu.Tapi aku sedar bahawa aku punya tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Organisasi aku.Kemudian aku juga teringat yang Mentor aku pun selalu berkeadaan begitu,walaupun penat dan sakit mentor aku tetap juga akan pergi memberi ceramah dek kerana tanggungjawab dan tidak mahu mengecewakan mereka yang menunggu beliau untuk mendengar ceramah beliau.Aku terus bersemangat kembali,ya kadang-kala kita perlukan pemangkin untuk membuatkan kita bersemangat…..

[2.286] Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya

Jam menunjukkan 4.45 petang,majlis penyampaian hadiah masih lagi berlangsung.Aku kedepan berjumpa dengan ketua kontinjen untuk meminta kebenaran pulang awal.Alhamdulilah beliau faham dan membenarkan aku untuk pulang awal.Aku berjanji dengan Sahabatku untuk pergi bersama-sama ke Freaser Hill menaiki kereta beliau.Kami bertolak ke Freaser Hill pada jam 5.50 petang bersama seorang lagi nuqaba.

Keadaan jalan menuju ke Freaser Hill yang bengkang-bengkok membuatkan aku berasa loya dan sakit kepala yang amat.Aku terus tertido………..

Freaser’s Hill

Sampai di tempat penginapan kami di Hotel TM,kami terus bergegas ke bilik mesyuarat untuk sertai perbincangan yang sedang dijalankan.Perbincangan lebih berkisar kepada modul yang bersesuaian bagi Usrah Umum di MMU.PErbincangan itu berlanjut sehingga jam 1 pagi,meletihkan tetapi Alhamdulilah Modul telah dapat dikenal pasti dan ia akan dijadikan guide line bagi para Nuqaba untuk menjalankan Usrah biro dan umum.

Demam…

Suhu badan aku bertambah,kepala sakit dan belakang badan aku bertambah sakit.Ya Allah,ampunkanlah dosaku dan sembuhkan sakit ku ini dengan kadar yang segera...Senyuman dan gelakkan tetap aku titipkan pabila bersama para Nuqaba dan para tanzim,mungkin inilah yang perlu dilakukan oleh seorang pemimpin apabila bersama dengan orang yang dipimpin.Namun pagi Ahad aku memang langsung tidak boleh bangun dan melakukan sebarang aktivit,Sakit sangat...

Usai menunaikan solat subuh yang diimami oleh Saudara Edry,aku terus ke bilik dan menyelimuti tubuh yang ketika itu sangat sejuk dan sakit.Rakan-rakan yang lain mengajak aku untuk turut sama-sama beraktiviti di bawah tapi aku menolak..Memang tidak boleh untuk aku lakukan apa-apa ketika itu...Pasrah....

Dari Jabir r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. masuk ke tempat Ummu Saib atau Ummul Musayyab, lalu ia berkata: "Mengapa anda, hai Ummu Saib" atau "hai Ummul Musayyab. Mengapa anda gementar." Wanita itu menjawab: "Dihinggapi penyakit panas. Semoga Allah tidak memberkahi penyakit ini." Jabir berkata: "Janganlah anda memaki-maki penyakit panas itu, sebab sesungguhnya penyakit itu dapat melenyapkan semua kesalahan anak Adam, sebagaimana dapur pandai besi dapat melenyapkan kotoran - yakni karat - besi." (Riwayat Muslim)

Tersedar

Aku tersedar dari tidur jam 12 tengahari,itupun disebabkan keadaan yang riuh rendah di dalam bilik.Rakan-rakanku yang lain baru saja balik dari melakukan aktiviti yang dijalankan untuk mereka.Berasa sedih sebab tak dapat bersama-sama dengan mereka untuk lakukan aktiviti.......

Aku bangun,mandi dan bersiap-siap.Kami akan check-out pada jam 12.30 tengahari dan seterusnya akan ke bandar Freaser’s Hill.Demam aku tak kebah lagi,kali ini urat leher aku pula berasa sakit semacam bengkak disitu.Tekak sakit untuk menelan sesuatu waima menelan air liur.Ya Allah aku bersyukur dengan ujian ini Mu,mungkin inilah kafarah yang perlu aku terima diatas perbuatan-perbuatan yang tak sedar aku lakukan...

Bertolak balik

Kami bergerak bertolak balik tapi sebelum itu singgah sebentar di Masjid untuk menunaikan solat Zuhur dan Asar secara berjamaah.Aku,huzaifah dan khair yang menaiki satu kereta yang sama bergerak pulang ke MMU dahulu berbanding denngan rakan-rakan yang lain yang akan berjalan-jalan di sekitar bandar Freaser Hill...

Kemalangan berlaku

Terkejut aku apabila dimaklumkan kereta salah seorang sahbat kami mengalami kemalangan.Tapi Alhamdulilah tidak ada kemalangan nyawa,kesemuanya selamat dan hanya mengalami beberpa kerosakan sahaja.Bersyukur ke Hadrat Illahi sebab tidak ada apa-apa yang tidak diingini berlaku dan kami semuanya selamat sampai ke MMU...

[2.216] “……dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”

Sampai sahaja di MMU,setelah menyelesaikan kewajiban dan sebgainya tepat jam 9.30 malam aku terus tidur.Demam tak reda lagi,insyAllah selepas makan ubat dan tidur mungkin akan sihat esok pagi............

Doakan...............

4 comments:

  1. "...kami tewas tanpa membawa sebarang pingat.."

    mane ade tewas yus.. mmu dpt tempat ke-2 utk markah keseluruhan. ok la tu :D

    ReplyDelete
  2. huuuhuhu..mita maaf tersilap cakap,tapi yang sebenarnya yang yus maksudkan itu adlah kumpulan yus yang tak memenangi langsung pingat...tapi yus ucapkan tahniah pada semua member....majulah cekak!!! :)

    ReplyDelete
  3. Memang banyak hikmah sepanjang pergi dan balik fraser hill tu.

    ReplyDelete
  4. yup..mmg banyak pun,,,pengalaman membawa kejyaan,,huhuuuhuhu

    ReplyDelete