Wednesday, July 18, 2007

Nak tulis juga….


Nak tulis juga….

Asslamualaikom saya ucapkan kepada semua para pembaca….Saya sebenarnya tidak mahu menulis lagi artikel pada minggu ini kerana ada seorang sahabat saya mengadu pada saya berkenaan banyaknya artikel yang saya tulis dalam beberapa minggu kebelakangan ini..Sahabat saya itu menyuruh saya untuk menghadkan hanya 2 artikel untuk setiap minggu sebab kata dia tak sempat nak baca. “Tak sempat aku nak baca artikel semalam tetiba hari ini ada pula artikel baru..adeh…” Tersenyum saya mendengar keluhan sahabat saya,saya tahu beliau maksudkan adalah tak ramai pembaca yang dapat mencerna dengan baik tulisan2 saya lagi2 tulisan-tulisan baru sangat cepat dihasilkan..
Saya cuba..

Tapi saya resah apabila tidak dapat menggerakan jari-jari ini untuk menaip dan mencurahkan idea-idea saya menerusi artikel-artikel saya..Saya mungkiri juga,hari ini saya terpaksa mengerakkan jari2 ini untuk meluahkan beberapa perkara yang tersimpan didalam hati ini.Minta maaf saya ucapkan kepada sahabat saya itu,tapi saya tahu beliau memahami perasan saya ini sebagai seorang yang susah untuk menghaibkan diri dalam menulis…Terima kasih kerana memahamiku…

Tadi saya membaca post baru mentor saya di Saifulislam berkenaan dengan subjek baru yang beliau ambil pada semester ini.Erm..menarik…Tiba-tiba saya pun terpanggil untuk menulis juga apa yang saya ambil dan berapa subjek saya ambil pada tahun 2 di MMU ini.

Tahun dua,semester pertama adalah masa untuk menambah baik keputusan yang lepas-lepas.Azam dan semangat baru juga perlu ditambah dan diperbaiki,namun ada beberapa perkra yang tetap seperti biasa.

Semester ini saya mengambil 5 Subjek termasuk dengan satu subjek elektif.:

1) Business Law – Mr Abdul Rahman bin Kamaruddin (practice law)

2) Financial Accounting and Reporting 2 –Madam SALSIAH BINTI MOHD. ALI

3) Accounting Information System -Mr ZULKIFFLEE BIN MOHAMED

4) Advance Management English – Mr RAJANDARAN PERUMAL

5) Technology Management – Mrs Aliza Akmar Bt Omar

Semester ini subjek saya semakin membacar dan kali ini semuanya menjrus kepada bidang saya iaitu Accounting.Pembelajaran Accounting bersistemkan computer pun sudah dimulakan pada semester kali ini,subjek ini saya amat minati kerana ia mendedahkan saya terus kepada dunia perakaunan sebenar.Dan disebabkan subjek ini jugalah saya terpaksa mengulang tutorial saya kerana saya tersilap masukkan tarikh…Tapi berbaloi sebab saya semakin mahir menggunakan aplikasi software accounting…

Subjek-subjek lain seperti FAR 2 macam biasa,subjek ini memang subjek ‘kesayangan’ semua pelajar2 accounting..hehehhee….Subjek TM seronok belajar sebab subjek ini banyak menyuruh kami pelajar accounting lebih berfikir sebagai seorang manager…Sebab ia membawa kita berfikir bagaimana untuk membentuk company yang bersistematik berteraskan Technology…(selalu jer kena tanya kat dalam tutorial..huhuhuh)..

Business Law sangat-sangatlah menarik minat saya,sampaikan ada seorang kawan saya mengatakan sepatutnya saya yang mengajar kat depan..huhuhuh..Erm.mungkin ini semuanya disebabkan memang minat saya pada undang-undang.Untuk pengetahuan para pembaca,pada mulanya cita-cita saya adalah ingin menjadi peguam tapi disebabkan ada beberapa masalah teknikal pada keputusan saya(saya perolehi 8A1,tapi ada requirement untuk bidang perundangan yang saya teruk) maka saya terpaksa untuk melupakannya..Tapi insyAllah suatu hari nanti pasti saya akan ambil kursus undang-undang J..

Management English menyeronokkan sebab lecturer yang mengajar tu pandai mengambil hati kami…..Dan subjek inilah juga yang pertama sekali menghidangkan kami dengan assignment ..

Dan saya berharap semester ini saya dan rakan-rakan dapat menempuhinya dengan jayanya dan Berjaya untuk mendapatkan Dean list..Amin……

Sekian…..

No comments:

Post a Comment