Monday, December 17, 2007

IU D'Cherating



IU D’Cherating- Allah yang menentukan

Oleh:Yussamir Yusof
Cyber, 2007-12-17

Tajuk artikel kali ini, sebenarnya menyimpan maksudnya yang tersendiri.Bagi ahli-ahli IU yang mengikuti program rehlah kali ini,pasti akan tersenyum dan tak kurang juga yang ketawa terbahak-bahak.Peristiwa,didatangi seorang lelaki misteri yang terkinja-kinja di waktu dinihari,sambil bercakap-cakap macam orang gila membuatkan kami terus digamati dengan gelak tawa.Peristiwa itu terus di bawa sehingga ke malam kebudayaan program.Melucukan!

Program Usrah kali ini,di rancang dan dilaksanakan dengan baik oleh Biro Kebudayaan,kesenian dan rekriasi(KKR).Dibantu anak-anak buah yang cukup bertenaga dan kreatif,membuatkan program ini cukup bermakna bagi kami semua.Saya secara peribadi,mengkagumi dan berbangga dengan gerak kerja yang dilakukan oleh semua ajk Program kali ini.Tidak lupa juga,semua Tanzim-tanzim yang sudi melapangkan masa dan tenaga untuk menjadi Fasilitator dan peserta program.




Kronologi IU D’Cherating

10.30 malam

Bertolak dari MMU.Seramai 37 orang mengikuti program ini,termasuk 2 orang pemandu dan 5 orang pegawai pengiring.(Abg Zaki dan anaknya,Abg Lan dan Isteri,Abg Rey dan isteri,Ustaz Toha dan Isteri).


11.10 malam

Berhenti di Stesyen Minyak Pertronas.

Saya pening dan perut memulas(muntah-muntah).Semua ini disebabkan ketidakstabilan cecair didalam telinga,dek kerana terlantun-lantun ketika duduk di kerusi bahagian belakang bas.~hehehe.

Setelah muntah-muntah dan makan ubat yang dibeli oleh Ifwan(terima kasih Ifwan,ketua biro Da’wah dan Tarbiah).Penulis terus tertidur di sebelah Khalid(ketua biro Kebajikan,terima kasih sebab pinjamkan bahu untuk penulis bersandar! :D).

Perjalanan diteruskan~


1.30 pagi

Tiba di R&R Temerloh.Keadaan gelap kerana sumber elektrik diberhentikan bagi mengelakkan dari litar pintas berlaku.Namun ada beberapa kedai yang masih buka,hanya berbekalkan lilin.Alhamdulilah,ada juga tempat nak minum-minum.Minum air teh halia,orang-orang tua kata bagus untuk buang angin dalam badan.~hehehe,,habislah bau busuk nanti dalam bas!

Sessi berteka-teki berlansung dengan hangat!Masing-masing meneka-neki.Teka-teki yang paling lucu ialah pasal Syafiq-Mazlan!~heehhehe

“Ada seorang ini,nama dia syafiq-mazlan.Dia boleh lompat dari tingkat satu ke tingkat 3,dari tingkat tiga ke tingkat satu tanpa ada sebarang kecerdaan.Korang hairan tak?macam mana dia boleh buat macam tu?” Teka Izuan setiausaha agung Iu pada semua.Adik-adik junior semua tercegang-cegang,termasuk jugalah tanzim-tanzim yang terpejam-pejam mata mencari jawapan.

“Sebab dia ada kuasa macam spiderman” Jawab seorang junior ini.

“Salah” Jawab Izuan.

“Dia guna sihir”

“Dia memang terer la”

“Dia guna tali”

Semua jawapan yang diberi salah!

Setelah semua tak dapat menjawab teka-teki itu,Izuan pun memberi jawapan kepada teka-teki tersebut.

“Jawapan dia ialah,Syafiq Mazlan tu burung.Sebab itu lah dia boleh lompat dari tingkat satu ke tingkat tiga,dari tingkat tiga ke tingkat satu!”

HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAH!!!!!Semua gelak terbahak-bahak.Memang tak sangka jawapan teka-teki itu Syafiq Mazlan itu burung!

Penulis juga ketawa tak henti-henti!Dah nama teka-teki,tak semestinya kena logik!Hahaha!Sebenarnya,selain dari menghabiskan masa dengan berteka-teki,ia adalah antara penyumbang kepada penghubung antara para tanzim dan ahli-ahli usrah yang lain.Kami bergelak tawa bersama,berkongsi cerita dan pelbagai lagi.Seronok!


4.30 pagi

Tiba di Cherating.Menginap di Ranting Resort.Peristiwa Lelaki Sarawak!
Masing menuju ke bilik chalet.Satu bilik memuatkan 6 orang.Penulis satu bilik dengan Fakhru(President IU,Naim(Ketua Biro Informasi dan Publisiti(BIP),Izuan(setiausaha Agung IU),Zack,Ifwan(ketua biro da’wah dan tarbiah(BDT)),


6.10 pagi

Solat Subuh berjamaah.Kemudian para fasilitator berkumpul di dewan untuk membincangkan aturcara program yang akan bermula jam 9.30 pagi nanti.


9.30 pagi

Berkumpul di tepi pantai.
Aktiviti pertama,bola penawar.
Aktiviti kedua Istana Takeshi.

Aktiviti dijalankan sehingga jam 11.30 pagi.


1.30 petang

Solat Zuhur berjamaah.


2.00 petang

Aktiviti ketiga kebanyakkan semuanya berkisar tentang kerjasama dan ukhwah.


6.00 petang

Aktiviti bebas.Mandi-manda laut.


7.20 petang

Solat maghrib berjamaah.
Berbincang tentang aktiviti seterusnya iaitu IU Fantasia.
Penulis bersama-sama dengan kumpulan budak-budak nakal,mempersembahkan sketsa 60 minit bersama Menteri.~hehehehe...


8.40 malam

Makan malam.BBQ


10.00 malam

Program tamat dan masing-masing balik ke bilik.Rehat dan tidur.



Keesokkan hari,Ahad bersamaan dengan 16 December 2007

9 pagi

Sessi bergambar.

Dan ucapan dari Ketua program dan President bagi menutup program rehlah D’Cherating.


10.30 pagi

Bertolak ke tempat penetasan pemuliharaan telur penyu.


1.00 tengahari

Singgah ke Masjid Geliga,untuk menunaikan solat Zuhur dan Asar(jamak) secara berjamaah.


1.30 tengahari

Singgah di tempat membeli belah.Kawasan ini banyak menjual keropok lekor,satar,cenderahati dan bermacam-macam lagi.


4.00 petang

Bertolak balik ke MMU.


8.40 malam

Tiba di MMU!



Tahiah dan kelainan

Tahniah dan terima kasih kepada semua yang terlibat.Erm..Pasti ada yang tertanya kenapa tak banyak pengisian yang dibuat dalam program ini.Selalunya kalau dah nama Institusi Usrah,pasti pengisian rohani seperti kuliah subuh,qiamulail dan sebagainya dilaksanakan.Tapi kenapa kesemua aktiviti luar yang dijalankan Insititusi Usrah Cyber tak macam tu?

Persoalan sebegini memang selalu diutarakan kepada Hicom IU Cyber.Memang benar,kami tak banyak mengisi program dengan kuliah dan sebagainya.Kenapa?
Mudah saja,setiap organisasi tidak akan sama,ia berbeza mengikut apa yang organisasi itu alami dan rasai.Kami tak merasai,bahawa program yang didalamnya terdapat pengisian seperti Qiamulail,kuliah subuh dan sebagainya sesuai dilaksanakan di Cyber.Kami menyedari hakikat itu,tapi kami tidak menolak aktiviti seperti itu.Cuma kami mencari altenatif lain,untuk menyampaikan isi-isi yang terdapat dalam kuliah subuh,qiamulail dan sebagaiya melalui aktiviti-aktiviti luar yang lebih santai.

Misalnya pengisian mengenai AKIDAH ISLAMIAH,yang menjadi tunjang kepada Muslim.Kami sampaikan melalui aktiviti luar yang bernama ISTANA TAKESHI.



Mari kita lihat segnifikannya aktiviti ini.

Melalui aktiviti ini,para peserta akan diarahkan untuk membina sebuah binaan.Tidak kiralah,sama ada mahu membina rumah,masjid ,atau sebagainya.Yang penting BINAAN!!

Dalam setiap kumpulan akan terdapat seorang fasilitator,tugas fasilitator adalah membantu dan memusnahkan binaan.Kemudian setelah siap binaan yang dibina,setiap kumpulan perlu menerangkan konsep binaan yang dibuat kepada fasiltitator.Kemudian Fasilitator, akan menilainya dari segi kekukuhan tapak binaan tersebut,idea reka bentuk,sistem keselamatan ada atau tidak dan sebagainya.Kemudian akhir sekali ketua fasilitator akan menerangkan tujuan program ini.


Segnifikannya.

Kekuhan tapak binaan adalah majazi(misalan) kepada akidah muslim.Untuk membina sebuah binaan,tapak adalah asas kepada pembinaan tersebut.Jika tapaknya kukuh,maka binaan itu akan terus membangun dan menjadi satu binaan yang hebat dan sempurna.
Sistem keselamatan yang dibina di sekeliling binaan,mengambarkan muslim perlu mengambil berat akan keselamatan akidah mereka.Jika tidak dijaga akidah dari dicemari unsur-unsur luar,maka dengan mudahnya akidah muslim itu akan goyah.


Seterusnya,fasilitator yang bersama setiap kumpulan,digambarkan sebagai duri dalam daging ataupun unsur-unsur dalaman yang mencemarkan akidah muslim.Sejarah membuktikan,bahawa ketamadunan Islam misalnya empayar Uthmaniah jatuh dek kerana unsur-unsur dalaman yang didalangi musuh-musuh islam dan juga muslim itu sendiri,yang memasukkan unsur-unsur kurafat,bidaah,syirik dan sebagainya secara halus.Oleh itu,muslim perlu berhati-hati dengan semua ini,perkara syirik,bidaah dan lain-lain akan terus berusaha untuk memasuki dalam akidah muslim,dan secara perlahan dan halus menghancurkan akidah muslim.


Akhir sekali,perpaduan,kerjasama,perkongsian idea dan kekuatan bersama membina binaan dari pasir pantai,digambarkan sebagai satu element penting dan menjadi tunjang kepada kekuatan Muslim.Selagi mana Muslim bersatu dan saling membantu antara satu sama lain,maka Islam akan terus mekar berkembang dan dihormati oleh orang lain.Begitulah pengisian yang kami berikan kepada para peserta.Pengisian yang dibuat bukan didalam dewan kuliah,tetapi dilakukan di tepi pantai dengan suasana yang cukup santai dan harmoni.Jangan jadikan pengisian islam sesuatu yang membosankan dan mengerunkan,carilah altenatif yang dapat menyegarkan dan memberi impak kepada para peserta.Dan aktiviti-aktiviti yang lain juga,kami terapkan dengan pendekatan sebegini,dan alhamdulilah berhasil untuk menyampaikan isi kerohanian secara tidak langusng.


Oh ya!Terlupa,IU Cyber tidak membezakan setiap seorang dengan seorang yang lain.Bagi kami semuanya sama,dan yang membezakan antara kami semua ialah TAQWA.Selain itu,kami juga mengalu-alukan kepada semua muslim,tidak kiralah yang menutup aurat atau tidak,yang stylo ,yang rugged ke,atau apa-apa la.Sebab bukan kami yang menilai,tetapi Allah.Moto kami sejak dari dulu ialah, “we here not to judge,but to share”.Untuk makluman para pembaca,program ini juga diikuti oleh peserta muslimah yang tidak bertudung.Kami cukup menjaga dan menatang peserta ini dengan ukhwah yang indah.Peserta ini juga tidak merasa janggal dan terasa dipinggirkan,kerana tanzim-tanzim muslimah memberikan keutamaan kepada mereka.Bukan kerana mereka lain dari pada yang lain,tapi kami tidak mahu mereka berasa takut-takut dan janggal apabila berada dalam lingkungan muslimah yang bertudung(menutup aurat).


Alhamdulilah,ada beberapa muslimah yang pada awalnya tidak menutup aurat tetapi selalu mengikuti program yang dilaksanakan,kini sudah manis menutup aurat.Allahu Akbar!!Moga sistem dan pendekatan yang dilaksanakan IU Cyber terus mendapat redha Illahi dan mendapat tempat dihati pelajar-pelajar MMU Cyber.Jangan lupa,program IU yang bakal akan dilaksanakan.Kami akan memberi sesuatu yang pasti anda tidak akan lupakan.



#gambar-gambar lain akan di upload secepat mungkin :)

Gambar yang lain-lain boleh dilihat di tekongfotopages

~Salam sayang dari penulis.
~Timbalan presiden 1, Insititusi Usrah MMU Cyber

“We here not to judge, but to share”

1 comment: