Thursday, December 27, 2007

periksa



Doakan saya tenang dan sukses!

Oleh:Yussamir yusof
Cyberjaya


Minggu depan saya akan menduduki peperiksaan akhir semesta,untuk semesta 5 tahun dua saya.Moga semuanya berjalan lancar dan sukses!
Entri kali ini tak banyak yang nak ditulis,sekadar ingin mengucapkan selamat menduduki peperiksaan kepada semua pelajar MMU.


Multimedia University EXAM SLIP

Student ID : 0000000 Name : YUSSAMIR BIN YUSOF

Trimester : 2 Session : 2007/2008

Degree : Bachelor of Accounting (Honours)

Branch : MMU - CYBERJAYA

Faculty : FOM

Course ID

Course Title

Hour

Date

Venue

Seat No

Time

BEL1017

E-COMMERCE

3

31/12/07

MPH

122

9.00 AM

BHR2037

HUMAN RESOURCE MANAGEMENT

3

02/01/08

MPH

141

9.00 AM

BAC2067

PUBLIC SECTOR ACCOUNTING

3

05/01/08

MPH

173

9.00 AM

Renungan untuk minggu ini:

Janganlah kita menderhaka kepada kedua ibu-bapa kita.Drama “Janji seorang anak” yang sebentar tadi saya tonton,benar-benar menginsafkan.Moga kita semua menjadi anak yang soleh dan solehah.


Beberapa dalil dari Quran tentang keutamaan ibu dan ayah:

  1. "Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa..”(An-Nisa:36)

  1. "Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa..”(Al-An’am:151)

  1. “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).”(Al-Isra’ :23)


Manakala dari Hadith:

  1. “Keredhaan Allah terletak pada keredhaan Ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa”(HR Tirmidzi-Sahih)

  1. Abi Bakrah ra berkata,Nabi Muhammad (saw) pernah bertanya 3 kali: "Mahukah aku memberitahu kalian tentang dosa yang paling besar?"Maka para sahabat menjawab: "Sudah tentu Ya Rasullullah(saw)" Kemudian menjelaskan: “Syirik kepada Allah,derhaka kepada ibubapa(perawi menerangkan bahawa bagindan ketika itu duduk sambil bersandar,lalu menyambung) dan sumpah yang palsu”(HR Bukhari)

  1. “Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kalian menderhaka kepada ibu,meminta sesuatu yang bukan haknya dan menanam bayi perempuan hidup-hidup.Dan Allah membenci kalian menyebarkan gossip(berita angin),banyak bertanya dan mensia-siakan harta”(HR Bukhari)

Namun begitu, Ketaatan itu tidak mutlak.Taat hanya pada perkara yang dibenarkan oleh Syarak sahaja,jika ia telah melanggar syara’ dan memasuki fasa kemaksiatan maka menafikan ketaatan itu.


Berdasarkan Firman Allah :

“Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik”


Kesimpulannya,bukti sudah jelas,bahawa Allah meredhai ibubapa dan Nabi Muhammad benar-benar menyanjungi ibubapa.Adakah kita masih mahu beralasan untuk tidak berbakti dan mentaati mereka?Fikir-fikirkanlah,dan muhasabah diri kita.Tanyakan pada diri kita,adakah kita sentiasa mengingati mereka?Adakah kita terasa membazir menelefon mereka,dan lebih berkepentingan untuk menelefon orang lain selain dari ibubapa.Anda sahaja yang tahu jawapannya….

1 comment:

  1. Salam..semoga success. a very good luck n all the best...smg Allah bantu selalu n smg setiap ilmu dpt di amal dengan sebaik2nya..insyaAllah..=)

    ReplyDelete