Monday, July 21, 2008

Maafkan saya



21 Julai 2008

Menulis setelah merancang untuk pilihanraya yang akan datang.
Doakan saya berjaya.




Saya sentiasa berdoa agar tidak tertimpa fitnah dunia kepada diri saya. Saya juga berdoa agar kesibukan saya tidak menjadi fitnah terhadap pembelajaran saya. Saya turut berdoa agar usaha yang tidak seberapa ini tidak menjadi fitnah juga kepada rakan-rakan saya yang terasa hati disebabkan saya tidak melayan YM,msg atau call.

Saya sangat-sangat berharap kesibukan saya dalam menjalani kehidupan yang lebih bermakna ini, tidak tergelincir dari jalan yang benar. Saya benar-benar takut dengan hati-hati orang yang saya sayang terasa dengan kesibukan ini. Janji yang diukir iaitu di malam Isnin, rabu dan jumaat terasa dimungkiri dengan sebegitu sahaja, walau hati kuat untuk memerhatikannya. Saya memohon maaf di atas ketidakpedulian ini, kerana saya masih mencari jalan untuk memperdulikan orang. Orang yang saya sayang, yang banyak memberi kekuatan kepada saya agar lebih realistik dengan dunia, yang sentiasa menjadikan saya tidak idealisme terlalu lama dan menyedarkan saya bahawa kehidupan kampus amat berbeza dengan kehidupan di luar kampus, sentiasa dihati dan kepala saya. Masakan saya mahu melupakan setelah apa yang saya lalui. Kehidupan saya lebih bermakna, kerana saya mencari untuk memberi. Boleh sahaja meminta kemudian memberi, tetapi itukah kehidupan yang akan saya rasai dan alami selama-lamanya. Biarlah kita merasa di atas usaha kita, kerana erti hidup ialah dengan memberi.

Jika tambak memisahkannya, jika umur memisahkannya, jika kehidupan berbeza kerana berada di dimensi kampus dan luar kampus memisahkannya, maka itulah menjadi motivasi dan semangat saya untuk lebih memberi dengan kehidupan lebih bermakna. Saya rela menunggu walau lama membisu, kerana membisu tidak bermakna kita menolak. Kerana orang-orang lama mengatakan diam itu tandanya setuju. Ya saya optimis walau orang kata mustahil. Semakin mustahil semakin bertambah keinginan saya untuk membuktikan bahawa ada didunia ini boleh diubah dengan usaha. Jika tidak Allah tidak menyatakan dengan tegas ayat ini, “sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu merubah apa-apa yang ada pada diri mereka sendiri.”

Saya yakin, anda bagaimana? Saya sentiasa mengingati anda, walau hati saya sentiasa resah dan runsing memikirkannya. Kepada yang terasa hati dengan saya, mohon maaf saya ucapkan.



ps: artikel yang saya katakan mahu tulis itu akan dipost setelah saya selesai dengan segala tugasan yang harus diselesaikan. Maafkan saya sekali lagi.

No comments:

Post a Comment