Sunday, December 14, 2008

SEHARI DI PERDANA LEADERSHIP FOUNDATION

“To know whether the person is good or not to be a leader, we only can identified after he/she became a leader.”

Kesempatan dan peluang menghadiri seminar ‘Leadership and Intercultural Relationship and Understanding’ di Perdana Leadership Foundation sesuatu yang amat berharga bagi saya. Selain dapat mendengar secara langsung idea yang dilontarkan oleh seorang Pemikir dan juga Negarawan yang saya kagumi iaitu Tun Dr. Mahathir, seminar ini juga memberi peluang kepada saya untuk berkongsi ideologi dan pandangan bersama para pemimpin dari pelbagai persatuan dan kelab di MMU. Bukan calang-calang pelajar yang datang ke seminar ini, kerana boleh saya katakan semuanya yang datang mempunyai kepandaian, bakat dan kebolehan sebagai seorang pemimpin. Jika tidak, mengapa mereka memimpin dan menjadi ketua di persatuan atau kelab-kelab di MMU.

Bertemakan Integration ataupun dalam bahasa Melayunya Integrasi antara Negara dan bangsa yang pelbagai, menjadikan seminar ini bertambah menarik. Selepas mendengar ucapan dari Tun, kami dipecahkan kepada 11 kumpulan dan setiap kumpulan terdiri dari 10-12 orang pelajar dari pelbagai bangsa dan negara. Saya diletakkan dalam kumpulan 4 yang mempunyai 12 orang pelajar. Melayu, Cina dan India dicampurkan, Malaysia, Sudan, Arab Saudi, dan Indonesia digabungkan dan kemudian disatukan dalam kumpulan yang dinamakan sebagai 1+2 >3.


NAMA KUMUPULAN 1+2>3
Itulah nama kumpulan kami yang mempunyai maksud tersendiri dan unik. Nama kumpulan itu diperolehi dari perbincangan antara kami semua yang rata-ratanya menyatakan bahawa nama itu mewakili integrasi yang berlaku di antara kami semua.

Kenapa 1+2>3? Kerana ia membawa maksud, idea atau pandangan dari dua belah pihak pasti akan berbeza dan tidak akan mempunyai persamaan di antara satu sama lain. Tetapi setelah di ‘integrasi’kan antara kedua belah pihak, ia akan menghasilkan sebuah idea dan hasil yang berlainan dari gabungan kedua-duanya dan menjadi lebih baik dari sebelumnya. Secara total, ia akan berbeza dari kedua-dua idea, kerana intergrasi itu telah menghapuskan perbezaan dan menjadikan perbezaan itu sebagai satu bentuk persamaan.

LEARNING  TOLERANTING  UNITING = INTEGRATING

Integrasi hanya akan berlaku apabila berlakunya kesedaran pada semua bangsa, dan negara untuk mempelajari kepelbagaian yang ada pada mereka. Masing-masing mempelajari budaya, adat-resam, agama dan ciri-ciri yang ada pada bangsa lain atau negara lain. Apabila masing-masing memahami antara satu sama lain, ia akan menghasilkan toleransi antara bangsa/kaum dan negara. Toleransi dalam semua aspek, selagi ia tidak melangkaui batas-batas yang telah ditetapkan secara natural. Kesudahannya, erti kebersamaan ataupun keanggotaan antara satu lain akan dirasai. Perbezaan itu akan diletak tepi, dan ia akan menghasilkan kehidupan yang bersatu-padu sesuai dengan jata Negara Malaysia iaitu “Bersatu bertambah Mutu”.


MUDAH ATAU SUKAR MELANTIK PEMIMPIN
Awal-awal lagi kami sudah diberi tugasan untuk melantik ketua di kalangan kami. Tanpa ketua, sesuatu kumpulan itu akan menjadi seperti kapal tanpa jurumudi. Kami melakukan beberapa diskusi dan ‘lempar-suara’ antara satu sama lain. Akhirnya, 5 orang antara kami dipilih untuk dicalonkan dan dipilih mengikuti suara majoriti iaitu UNDI. Mereka ialah, Saudara Abbas Presiden International Student Society dari Indonesia, Saudara Kang Naib Presiden Majlis Perwakilan Pelajar dari Melaka, Bryan Christian Fellowship Society dari Cyberjaya, Mohammad dari Sudan, dan saya juga tersenarai dalam pencalonan tersebut.

Setelah beberapa minit proses pengundian dijalankan, akhirnya saya terpilih menjadi ketua dalam kumpulan tersebut. “I’m not alone, this team will be a greater team if we stick together and be together, without follower leader is not a leader.” Saya ucapkan semasa proses ‘lempar-suara’ dilakukan sebelum proses undian dilakukan. Melantik seorang ketua sama ada mudah atau susah bergantung kepada kebijaksaan dan kerjasama antara kumpulan. Saya sangat yakin dan tidak pernah berasa sedikit pun ragu-ragu memimpin kumpulan ini, kerana kumpulan ini terdiri dari kalangan pemimpin yang sangat berbakat dan ia sudah terbukti di persatuan dan juga kelab-kelab yang mereka ketuai. Sudah semestinya menjadi seorang ketua bukan perkara mudah. Ya, walaupun ia hanya sebuah kumpulan yang terdiri dari 12 orang. Kerana memimpin itu ada tangungjawabnya, ada amanahnya dan harus pandai dan cepat membuat keputusan. Bukan mudah mengawal dan memimpin di kalangan para pemimpin. Perlu pandai bermain bahasa, perlu pandai mengawal suasana, dan perlu fikir kehadapan sebelum daripada mereka. Alhamdulilah, kumpulan 1+2>3 ini menghasilkan kerja yang bermutu dan berjaya menyiapkan tugasan tepat pada masanya. Terima kasih saya ucapkan kepada semua!


MEMAHAMI DAN DIFAHAMI
“Leader must understand their follower feeling, and their group objective.”
“Without follower, leader is not a leader.”
“Leader who is not faces the challengers and danger will make a mistake and carelessness.”

Itu hanyalah sekelumit pandangan dan juga nasihat dari Tun Mahathir, tetapi ia sangat-sangat berharga kepada saya dan juga para peserta yang lain. Kata-kata beliau terbukti melalui sepanjang perjalanan dan kehidupan beliau seorang Perdana Menteri selama 22 tahun. Walaupun terdapat perlbagai konflik dan kes yang berlaku sepanjang itu, tetapi tidak bermakna jasa dan bakti yang telah beliau berikan kepada Malaysia harus dipadam dan disingkirkan begitu sahaja. Seorang pemimpin itu tidak akan terlepas dari pelbagai kesalahan, tidak terlepas dari kebejatan, kerana pemimpin itu tetap sahaja seorang MANUSIA. Manusia yang tidak boleh lari dari melakukan kesilapan dan kesalahan.

Apabila kita memahami orang lain pasti orang lain juga akan memahami diri kita. Kuasa tarikan atau boleh sahaja dikatakan sebagai kuasa natural yang terdapat dalam proses kehidupan ini. Boleh juga dikaitkan dengan prasangka yang ada dalam diri manusia kalau ditinjau dari kacamata Islam. Islam menggalakan umatnya bersangka baik, hatta kepada Allah sendiri. Sepertimana yang dikatakan oleh Nabi Muhammad s.a.w dalam sebuah hadis riwayat Abu Musa r.a yang direkodkan oleh Imam Muslim, "Nabi s.a.w bersabda: Barang siapa yang menyukai pertemuan dengan Allah, maka Allah menyukai pertemuan dengannya. Dan barang siapa yang tidak menyukai pertemuan dengan Allah, maka Allah tidak akan menyukai pertemuan dengannya.”

Kalau dilihat dari hadith di atas, kita dapat fahami bahawa kuasa tarikan itu memang berlaku dan terjadi, hatta antara hamba dan Tuhan. Inikan pula di antara manusia yang lemah dan dhaif disisi-Nya. Jadinya, fahamilah orang lain pasti orang lain juga berusaha untuk mehami diri kira.



SOALAN YANG SAYA TANYAKAN KEPADA TUN DR MAHATHIR SEMASA SESSI DIALOG TERSIAR DI THESTAR:

Mahathir: Format of schools makes unity difficult

PUTRAJAYA: The present format of vernacular school makes racial unity hard to achieve, said Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sharing the views of his son, Umno Youth chief aspirant Datuk Mukhriz Mahathir, the former prime minister said: “Basically, what he (Mukhriz) said is true and this is not an effort to eradicate the culture and customs of other races. His suggestion for an integrated national-based school system is conducive to achieving national unity.”

Dr Mahathir said this in response to a question during a dialogue session at a forum on Leadership, Inter-culture relations and Understanding at the Perdana Leadership Foundation here yesterday.

Mukhriz had reportedly called for the Government to abolish the vernacular school system to enhance unity among the people and to check racial polarisation.

Mukhriz later said he had been misquoted, adding that he had merely called for vernacular schools to be integrated into the national school system.

Dr Mahathir said the concept of Vision Schools was to group Malay, Chinese and Indian students in one area and enhance unity.

“The idea was that the students share the same sports and recreation facilities, and the same assembly area but this was not accepted in entirety,” he said.

Dr Mahathir said a leader should also be sensitive towards the needs and demands of the majority in the community he represented because any failure to do so would result in his dismissal.

No comments:

Post a Comment