Friday, February 6, 2009

Mencari cinta Shab Turab episod 7


“Apa mazhab kamu?” Ustaz Ismail menyoal Yusuf. Petang selepas tamat kuliah, Yusuf terus ke pejabat Ustaz Ismail bagi menyambung sessi soal-jawab yang lepas. Ustaz Ruhollah turut berada di situ.

Yusuf menarik perlahan-lahan nafasnya sehingga dalam, dia memandang satu-satu muka didepannya. “Saya mengikuti al-Quran dan as-Sunnah Rasulullah s.a.w.” Ustaz Ismail terhenti menulis sesuatu di sehelai kertas, kemudian mengangkat mukanya dan memandang Yusuf. “Sangat menarik!” Jawab Ustaz Ismail, Ustaz ruhollah terpinga-pinga mengapa Ustaz Ismail berkata menarik.

“Seorang Muslim wajib mengikut Mazhab. Dan sesiapa yang tidak ada mazhab maka ia adalah Syaitan!” Bentak Ustaz Ruhollah. Terkejut Yusuf, begitu juga Ustaz Ismail.

“Kalau begitu, saya nak tanya Ustaz apa Mazhab Saidina Abu Bakar dan para khalifah yang lain?” Yusuf menyoal kembali Ustaz Ruhollah. Ustaz Ismail sekadar memerhati.

“Ah! Kau harus mengikuti salah satu mazhab yang ada sekarang.”

“Kalau begitu, antara 4 mazhab yang ustaz katakan itu, manakah yang paling benar?”

“Err...” Ustaz Ruhollah tidak dapat menjawab. Lidahnya kelu.

“Segala puji bagi Allah. Perkara yang wajib bagi manusia ialah taat kepada Allah dan Rasul-Nya, serta para ulul Amri. Perkara ini telah dijelaskan oleh Allah dalam surah an-Nisa ayat 59, “Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu.”

Boleh saya menyambung ustaz?” Soal Yusuf pada Ustaz Ismail.

“Teruskan, saya suka mendengarnya.” Ujar Ustaz Ismail, terukir senyuman dari beliau.

“Ayat yang saya baca tadi membicarakan tentang kewajiban mentaati Ulil Amri, yang dijadikan oleh Allah sebagai menifistasi dari ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Allah juga berkata dalam surah .......” Yusuf tidak sempat untuk menyambung bicaranya, pintu pejabat Ustaz Ismail diketuk keras. Seorang lelaki berserban hitam melangkah laju memasuki ke ruangan pejabat. Dia mendengus keras, Ustaz Ismail bangun dan mempersilakan lelaki itu duduk ditempatnya.

#####################################


“Dr, kenapa banyak didalam hadith yang saya baca boleh dikatakan banyak meletakkan wanita di darjat yang rendah.” Soal Julia kepada Dr Hamzah Khalil profesor Teologi dan Islamic Studies semasa di dewan makan.

Dr Hamzah berkerut mendengar soalan dari pelajar di depannya ini. Sudah acap kali Julia bertemu dengan Dr Hamzah dan kebanyakkannya semua soalan yang diajukan sangat mencabar. Tapi tidak pernah sekali pun Dr Hamzah menghampakan Julia dalam setiap soalan yang ditanya.

“Ya ke?” Soal Dr Hamzah selamba.

“Dr saya tidak main-main, setakat ini saya sudah menjumpai 3 hadith yang merendahkan martabat wanita.” Suara Julia sedikit keras mempertahankan apa yang di perolehi melalui pembacaannya.

“Kamu membaca hadith Rasulullah untuk mencari kesalahan atau ingin mencari kebenaran?”

“Saya mencari kedua-duanya, saya yakin jika hadith ini benar-benar datang dari Nabi Muhammad, pasti tidak ada kesalahan di dalamnya. Dan jika tidak ada kesalahan, maka telah terbukti bahawa keseluruhannya adalah benar.” Julia tidak mengalah. Tersenyum Dr Hamzah mendengar jawapan balas dari pelajarnya itu.

“Baiklah, sebutkan hadith yang kamu rasa ia merendahkan martabat wanita.” Ujar Dr Hamzah.

Suasana di dewan makan yang hingar-bingar tidak diendahkan oleh Julia, yang penting dia dapat memuaskan hatinya. Kawan-kawannya yang lain sudah lama pulang selepas kelas Christianity believe yang diadakan setiap minggu oleh Brother Johson, Cuma dia sahaja belum pulang. Julia mengeluarkan sehelai kertas yang tercatat di atasnya tulisan arab dan juga terjemahan.

Kemudian Julia membaca terjemahan hadith tersebut perlahan-lahan dan berhati-hati, takut-takut dia tersalah baca. “Nabi Muhammad s.a.w berkata, “Berhati-hatilah kamu dari bersendirian dengan wanita, demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, tiada seorang lelaki yang bersendirian (bersembunyian) dengan wanita malainkan dimasuki oleh syaitan antara keduanya. Dan, seorang yang bergeseran dengan babi yang berlumuran dengan tanha atau itu lebih baik daripada bersentuhan bahu dengan bahu wanita yang tidak halal baginya.”(Hadith ini dikeluarkan oleh al-Tabrani dalam Mu’jam al-Kabir, dan dinukil oleh al-Haitami dalam Majma al-Zawaid. Dan telah berkata al-Haitami riwayat Tabrani ini didalamnya terdapat Ali bin Yazid al-Alhani, dia sangat dhaif tetapi hadith ini terdapat syawahid (penguat).)


Dr Hamzah menutup mata, seakan-akan sedang menghayati setiap bait-bait hadith tersebut yang dibaca oleh Julia. Kemudian dia menulis sesuatu di atas kertas.

“Begitulah maksud hadith tersebut yang saya jumpa ketika membaca buku di perpustakaan semalam. Apa yang saya tidak puas hati, Rasulullah menyamakan wanita sama tarafnya dengan babi. Dr lihat perenggan ini, seorang yang bergeseran dengan babi yang berlumuran dengan tanah atau itu lebih baik daripada bersentuhan bahu dengan bahu wanita yang tidak halal baginya.”

Dr Hamzah membuka matanya, kemudian memandang tepat ke arah mata Julia, kemudian senyum. Julia serba salah dipandang sebegitu oleh Dr Hamzah. Dia melarikan anak matanya.

“Hadith itu tidak ada sebarang masalah dan cumanya kamu tidak faham maknanya secara keseluruhan, ujar Dr Hamzah menyambung bicara. Dalam bidang hadith, terdapat satu isitilah iaitu ‘Targhib dan Tarhib’ yang bermaksud peringatan dan ancaman. Hadith tersebut disampaikan oleh Nabi Muhammad sebagai peringatan dan ancaman kepada sesiapa yang berdua-duaan tanpa ada ikatan yang sah, iaitu perkahwinan. Perkataan bersentuhan bahu dengan bahu wanita sampai akhir itu, adalah bahasa kiasan yang menunjukkan bahawa kes ini bukanlah sekadar berdua-duaan tetapi lebih daripada itu lagi, yang melibatkan sentuhan,meraba-raba dan lain-lain. Perkara ini sangat dilarang dalam Islam, sepertimana yang dikatakan oleh Allah dalam surah al-isra’ ayat ke 32”, Julia dengan segera membuka sebuah Quran terjemahan yang sentiasa dia bawa kemana-mana.

“Boleh kamu bacakan apa yang disebut oleh Allah dalam ayat tersebut.” Arah Dr Hamzah pada Julia. Julia mengangguk tanda setuju, dan dengan segera dia membaca terjemahan ayat tersebut. “Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.”

“Baik, terima kasih Julia. Ayat yang kamu baca tadi bukan sekadar Allah melarang perbuatan zina, tetapi mendekatinya pun sudah tidak boleh. Inikan pula perbuatan sentuh-menyentuh, meraba-raba dan yang sewaktu dengannya.”

“Pebuatan-perbuatan yang mendekati zina adalah perkara yang keji , dan inilah yang diumpakan atau dikiaskan oleh Nabi Muhammad sebagai lebih baik bersentuhan dengan babi dari bersentuhan dengan wanita.” Tambah Dr Hamzah lagi.

“Oh begitu ke?” Julia puas mendengar penjelasan dari Dr Hamzah.

“Bukan hanya Rasulullah tidak pernah merendahkan martabat wanita, malahan Rasulullah sering memuji para wanita. Antaranya ialah sebuah hadith Ahmad, An-Nasai’ dan al-Hakim bahawa Rasulullah berkata, “Digemari aku kepada dunia kalian ialah wanita dan wangi-wangian, dan dijadikan solat penyejuk kepada mataku.”

“Terima kasih Dr kerana seringkali memberi peluang dan menjawab pelbagai pertanyaan saya yang pelik-pelik. Esok boleh kita bertemu lagi untuk membincangkan hadith-hadith yang seterusnya?” Pinta Julia.

“Baiklah, tapi bukan di sini. Bila-bila masa kalau kamu mahu bertanya lagi, sila buat temu-janji dan kita akan berbincang di perpustakaan. Saya pun mahu pulang ini, insya Allah kita akan berjumpa lagi.” Dr Hamzah bangun dan menggalas begnya. Dia terus berlalu pergi, meninggalkan Julia dengan perasaan yang sangat puas. Julai memerhatikan Dr Hamzah hingga hilang dari matanya...

“Terima kasih Dr.” Ujar Julia perlahan.


Sambungan episod 8 akan di siarkan tidak berapa lama lagi.
Kepada para pembaca yang baru pertama kali mengikuti novel berepisod Mencari Cinta Shab Turab ini. Saya sarankan membacanya dari mula:

Episod 1

Episod 2
Episod 3
Episod 4
Episod 5
Episod 6


3 comments:

  1. Tahniah..hasil penulisan yang menarik..Satu kaedah dakwah melalui hasil karya..teruskan usaha ini..good luck!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sebab sudi membaca karya yang tak seberapa ini :)

    ReplyDelete
  3. apa-apa pun, karya anda memang menarik.

    ReplyDelete