Monday, February 9, 2009

Mencari cinta Shab Turab episod 8


Pelbagai soalan terus-menerus mengusutkan kepalanya. Buku-buku yang dibaca telah mencakupi pelbagai aspek, termasuklah mengkaji pelbagai agama untuk dianuti. Tetapi kenapa hanya agama Islam sahaja yang terus mencabar dan merobek-robek kepercayaannya bahawa tiada Tuhan dalam dunia ini.

Buku-buku orientalis karangan Goldziher, Gustaf Lobon, Hamilton Gibb, Bernard Lewis dan Montgomery Wat tersusun rapi di atas meja Julia. Tetapi buku-buku itu tidak dapat memberi jawapan kepadanya. Malahan lebih menjengkelkan apabila buku-buku tersebut banyak melakukan penipuan fakta dan penyelewangan terhadap Islam.

Orientalis sejak 10 Masihi lalu sudah lama mendendami Islam. Semuanya gara-gara kekalahan di dalam perang salib, yang membawa ramai raja-raja Kristian menganut agama Islam. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh golongan Orientalis ini, termasuklah membuka pelbagai pusat pengajian dan perguruan tinggi di pelbagai tempat di negara-negara Eropah.

Kerja yang diberikan oleh Dr. susan shannon masih lagi tidak dapat disiapkan Julia. Buku a handful basics to Autodesk 3dsMAX yang baru dibeli sebentar tadi masih belum diusik. Kerjanya kali ini memerlukan dia merujuk kepada buku tersebut. Tetapi kepalanya kusut, dia masih memikirkan tentang Islam. Kenapa dia terlalu tertarik untuk mengkaji Islam. Sedangkan sejak kecil dia sudah menganuti agama Kristian. Semasa kecil, dia sudah diajar bahawa Jesus akan datang menyelamatkannya. Jadi kenapa harus dia mencari agama lain selain dari Kristian.

Oragan masih nyenyak tidur. Bunyi dengkurannya membuatkan Julia rimas. Dia segera menutup buku 3dsMAX, kemudian dia menyarung baju sejuknya. Angin sejuk bersuhu 5 darjah celcius, menyapa kuat kemuka Julia. Cepat-cepat dia keluar dari biliknya dan menuju ke kereta yang diparkir tidak jauh dari rumah sewanya. Jalan di sekitar bandar Adeleide lengang. Biasanya selepas jam 5 petang pada hari-hari biasa, jalan di sekitar Norwood kosong. Julia memandu perlahan sambil memandang kawasan sekitar rumahnya. Dulu dia tidak biasa dengan kawasan tersebut, tetapi sekarang Adelaide adalah negara keduanya, terutama Norwood.

Sudah 4 tahun dia berada di Adelaide menyambung pengajian dalam bidang Arkitek di Universiti Adelaide. Kalau dulu dia keseorangan di sini, tetapi kini sudah ramai warga United Kingdom melanjutkan pengajian di Australia. Menurut The Advertiser , iaitu salah sebuah akhbat popular di Australia menyatakan Selatan Australia dijangkakan akan mempunyai 30,000 pelajar dari luar negara pada akhir tahun 2008. Dan jumlah ini merupakan angka terbesar dibandingkan dengan negeri-negeri yang lain dalam Australia. Jadi tidak hairanlah, kalau kelihatan ramai muka orang-orang Asian dan Timur tengah di sekitar Norwood dan kawasan-kawasan lain di Adelaide. Julia ketawa sendirian. Dia masih ingat bagaimana pertama kali dia menjejakan kaki di Adelaide. Wajahnya sunggul, dia hanya melongo apabila diberi penerangan oleh Petter. Semuanya baru bagi dia. Kawan baru, rumah baru, kawasan persekitran yang baru, cuaca baru, dan serba-serbinya baru.

Ketika sampai di Monumen WW I, galipoli yang tidak berapa jauh dari Norwood, Julia memperlahankan kenderaan. Matanya liar ke sana-sini mencari sesuatu, kemudian dia tersenyum sendirian sambil melihat sebuah tandas di situ. Julia terkenang semasa mula-mula sampai di Adelaide, dia tidak tahu bagaimana mahu memasuki tandas tersebut. Terlalu kompleks, selama 10 minit dia mencuba untuk masuk tapi tidak berhasil. Akhirnya ada seorang warga Australia membantunya dengan hanya menekan satu butang di situ.

Setelah ditekan pintu tandas itu terbuka persis pintu lif. Masuk sahaja ke dalam tandas, kedengaran muzik memenuhi ruang menjadi halwa telinga. Terasa kagum dan pelik menyelinap di hati Julia. Sama ada gila atau terlalu unik warga Australia, bisik Julia.


Pin..pin...

Bunyi hon dari kerete belakang, mematikan lamunannya. Cepat-cepat Julia menghidupkan enjin keretanya, kemudian berlalu pergi. Walaupun warga Australia terkenal dengan kesopanannya di jalan raya, tapi awas jangan sesekali berhenti di tempat-tempat yag tidak sepatutnya berhenti. Sesekali bas Metroadelaide, pengangkutan awam utama di Adelaide memotong kereta Julia. Beberapa anak-anak kecil di dalam bas melambai-lambai ke arah Julia. Julia tersenyum pahit ke arah mereka. Perasaannya masih dibelenggu, dia seakan-akan terkurung di balik jeriji yang tidak dikunci.

“Baik aku ketemu Islam Haneef di Masjid Gilbert, mungkin dia dapat membantu aku merungkai segala persoalan yang berkusut di kepalaku ini.” Julia memujuk hatinya, agar fikiran dan tubuh badannya juga dapat mengikut gerak hati.

Masjid Gilbert sunyi, warna kulit masjid itu kusam dan kaku. Masjid tertua di Adelaide itu, semakin lama semakin tidak dapat menampung kebanjiran orang ramai untuk bersolat di dalamnya. Julia melangkah masuk ke dalam masjid, dia sudah biasa ke situ untuk bertemu dengan Islam Haneef. Tidak jauh dari pintu utama kelihatan sahabatnya terbongkok-bongkok sedang mengemas al-quran.

“Islam!” Panggil Julia separa menjerit. Islam memalingkan kepalanya, kemudian meletakkan jari telunjuk ke mulut, memberi isyarat kepada Julia supaya jangan bising. Julia masih tersenyum, kemudian cepat-cepat mendapatkan Islam dan memeluknya.

“Aku rindu padamu,” Kata Julia.

“Aku juga begitu.” Islam memeluk erat-erat batang tubuh Julia yang sedikit berisi itu.

“Ada urusan apa kau datang ke sini Julia? Tidak pernah kau datang melawatku pada waktu-waktu begini.” Islam memimpin tangan Julia ke dalam bilik pejabatnya di tingkat atas.

“Aku bingung Islam. Kusut aku memikirkan tentang agamamu.”

“Kusut yang bagaimana? Islam adalah solusi kepada kehidupan, bukan membawa kekusutan kepada penganutnya.”

“Kau mahu minum apa?”

“Air teh sahaja.”

Islam memanaskan air. Dia mengambil seuncang teh, kemudian merendamnya ke dalam sebuah teko. Uncang teh yang digunakan tadi dia buang dengan cermat ke dalam tong sampah yang berada di sebelahnya.

“Berapa sudu gula?” Soal Islam pada Julia.

“Dua.”

Bunyi hentakan sudu dengan teko semasa membancuh teh memecahkan kesunyian malam itu. Perlahan-lahan Islam menggaul gula dengan teh, sehingga sebati dengan air teh yang kekuningan itu.

“Kau percaya tuhan?” Tangan-tangan Islam terhenti. Bunyi-bunyian sudu berhentakan dengan teko hilang dibawa angin. Islam memandang ke arah Julia, matanya bertemu dengan mata Julia. Dia seakan-akan melihat ada sesuatu yang besar sedang melanda jiwa Julia.

Julia mengulangi: “Kau percaya atau tidak?” Air mata Julia mengalir laju, dia seolah-olah anak kecil yang sedang meminta jawapan dari sang ibu, tetapi si ibu tidak dapat menjawab persoalan itu. Suaranya bergetar kuat, dadanya berombak laju.

“Tuhan itu sangat dekat dengan kita Julia,” Islam menyeka air mata yang mengalir panas di pipi Julia. “Malah, Dia sangat menyintai kita dan sangat memahami diri kita.”

“Kau mahu tahu apa tuhan aku cakap tentang diriNya?” Soal Islam pada Julia. Julia mengangguk perlahan, “Aku mahu tahu.”

Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada seorangpun yang setanding dengan Dia." Sebutit-butir surah al-Ikhlas di baca Islam, kemudian menterjemahkan kepada Julia. Ayat suci itu menjadi petunjuk kepada manusia, bahawa Tuhan sudah lama berbicara dengan manusia. Tuhan berbicara dengan kalamnya, hanya manusia yang sedar dan tidak sombong dapat memahami bicara tersebut.

“Siapakah yang menciptakan perkataan yang kau baca tadi Islam?”

“Tuhan aku, iaitu Allah.”


“Julia!”
“Ya, kenapa kau jerit-jerit padaku. Aku belum pekak lagi.” Julia tidak berpuas hati bila diperlakukan begitu.

“Aku sudah memanggil namamu sebanyak 5 kali. Bukan aku sengaja mahu menjerit namamu. Maaf.” Ada sedikit kesal di hati Islam kerana menjerit sebegitu.

“Oh, ya ke? Maaf, aku tidak perasan. Aku berkhayal tadi. Teringat sewaktu aku mula-mula mempersoalkan tentang tuhan padamu dahulu.” Julia menghadiahkan senyuman kepada Islam. Giginya putih, bibirnya merah bak bunga ros yang sedang menguntum di pagi hari. Rekah-rekah bibirnya, langsung tidak mencacatkan kecantikan yang ada pada Julia.

“Ah, ada-ada saja kau ini. Kau mahu ikut aku ke perpustakaan atau tidak? Aku mahu membuat tutorial yang diberi Dr. Stanley semalam.”

“Erm, aku pun mahu buat sedikit ulangkaji subjek digital media II. Bahan rujukan pun banyak di sana. Aku ikut kau.”

Angin-angin pagi di Norwood semakin kencang. Daun-daun pohon yang terjulur ke dalam terangguk-angguk riang. Daun tingap berkeriuk tidak menentu. Kenderaan yang dinaiki Islam dan Julia, meluncur laju membelah angin sejuk yang sedang memeluk Norwood.


_____________________________________________________________

Apa terjadi kepada Yusuf? Siapakah lelaki yang berserban hitam itu? Dan adakah Julia sudah benar-benar beragama Islam? Atau masih ada keraguan di hatinya? Ikuti sambungan ke 9 pada artikel yang akan datang. Insya Allah....


2 comments:

  1. salam...sambung lah lagi....

    ReplyDelete
  2. Wasalam..
    InsyaAllah..saya akan usahakan sambungan ke 9:)

    ReplyDelete