Sunday, May 18, 2008

Tahniah


Selamat pengantin baru

Oleh: Yussamir Yusof
Negeri sembilan
17 Mei 2008
4.42 petang



“Semoga Allah memberi berkah kepadamu dan atasmu serta mengumpulkan kamu berdua (pengantin laki-laki dan perempuan) dalam kebaikan.” (HR. Penyusun-penyusun kitab Sunan, kecuali An-Nasai dan lihat Shahih At-Tirmidzi 1/316)


Seminggu sebelum 17 Mei Aiman menghubungi saya.

“Jang, apo cito? Den kek Ghombau ni. Den cuti sampai bulan 7 ni. Ekau turun tak umah Azia sabtu ni? Dak-dak ini ramai turun ni ha.[1]” Saya sekadar tersenyum, nama Azia itu membangkinkan kembali kenangan saya semasa zaman ‘muda-muda’ dulu.

“Den tak pasti lai la. Den tak cuti laie time tu, den ado satu lai paper hari khamih dopan. Lagipun, sogan la den nak poi. Ekau cam tak tau yo, kisah den ngan dio.[2]” Aiman berdekah. Ah! Terkena saya dengan dia. Lepas berborak beberapa ketika dan saya sekadar menjanjikan ucapan InsyAllah; sama ada pergi atau tidak. Kami menamatkan perbualan.


Saya duduk di belakang aiman yang berbaju kuning

Cintailah orang yang kamu kasihi sekadarnya sahaja, kerana boleh jadi di suatu saat nanti ia akan menjadi orang yang kamu benci. Bencilah orang yang tidak kamu sukai sekadarnya sahaja, kerana boleh jadi di suatu saat nanti ia akan menjadi orang yang kamu cintai. (Sunan at-Tirmizi - no: 2065. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami' as-Saghir - no: 178)



Alhamdulilah, cinta yang dicambah dulu kini tidak membuahkan kebencian terhadap dia. Hubungan sebagai kawan tetap masih berjalan seperti dulu. Tahniah dan selamat pengantin baru Nor Aziati Binti Bohari dan Suami tercinta. Sebelum balik dari majlis petang tadi, sempat sahaja kawan saya mengusik, “Hai bang paneh sampai berpoluh-poluh! Azia sojuk je..Hahaha....” Terkena saya sekali lagi.



“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).” (An-nur : 26)



Semoga berbahagia bersama suami tercinta. Kenangan dulu sememangnya mendewasakan dan membentuk diri sebagai Muslim, yang lebih tahu,mampu dan mahu mendambakan diri demi Agama. Moga Allah terus memberi jalan dan petunjuk kepada saya agar lebih memahami agama-Nya. Amin....







[1] Bang apa cerita? Aku dekat Rembau ini, cuti sampai bulan 7. Engkau pergi tak rumah Azia sabtu ini? Kawan-kawan yang lain datang.

[2] Aku tak pasti lagi, aku tak cuti lagi ini. Ada satu lagi peperiksaan pada khamis depan. Lagipun aku seganlah nak pergi, engkau macam tak tahu saja kisah aku dengan dia.

2 comments: