Friday, March 6, 2009

HAPPY BIRTHDAY NABI

Happy Birthday Nabi.” Ucap orang ramai kepada Rasulullah dalam satu perarakkan menyambut hari kelahiran Rasulullah.

Saya tidak dapat bayangkan bagaimana perasaan Rasulullah ketika itu, jika ada pengikutnya mengucapkan ucapan di atas kepada baginda. Siapa kata kita tidak sayang dan cinta pada baginda. Tetapi adakah dengan cara berarak dan membazir duit dengan membeli pelbagai kelengkapan perarakan itu sudah terbukti kita menyayangi baginda. Realistik sedikit!


Sayang dan cinta kepada baginda Muhammad s.a.w bukan dengan berarak. Tetapi untuk membuktikan kita sayang dan cinta kepada baginda adalah dengan mengikuti setiap perkara yang baginda lakukan. Manakala setiap perkara yang baginda larang, kita jauhi sejauh yang mungkin. Itu baru kena caranya.

Kata Allah, “Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” Aali Imraan (3) : 31

Lagi kata Allah, “Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).” al-Ahzaab (33) : 21

Untuk tahu dengan lebih lanjut sejarah Maulidur Rasul serta perbahasan para Ulama tentang sambutan Maulidur Rasul sila baca artikel di bawah:

1- Tarikh sebenar
2- Sejarah Maulid
3- Hukum perlaksanaan

No comments:

Post a Comment