Sunday, August 26, 2007

DRAMA YANG BERTAJUK “ RUMPUN”


DRAMA YANG BERTAJUK “ RUMPUN”

Oleh:Yussamir yusof Aljohori
26 Ogos 2007

RUMPUN? Ada apa dengan Rumpun sehinggakan ramai para penulis blog Melayu atau lebih dikenali sebagai ‘Blogger Melayu’ mencoretkan pelbagai cerita tentangnya.Bagaikan cerita sebesar Gunung Berapi Danau Toba yang diuar-uarkan didalam novel Bila Tuhan Berbicara gamaknya.Suspen dan penuh dengan coret-maret di dada-dada blog blogger masa kini.

Aku pun turut merasa dan menjiwai watak dalam plot drama Rumpun yang Allah iaini sebagai Pengarah wujudkan bagi menghimpunkan watak-watak ciptaannya dalam dimensi yang berbagai untuk wadah yang sama iaitu berkongsi cerita sama sebagai blogger.Teruja,terkesima dan bermacam perasaan yang bergaul enak di hati ini,aku cukup gembira dengan himpunan watak dalam drama Rumpun.Watak aku disokong oleh Hafrez yang wataknya Pengarah wujudkan sebagai seorang rakan yang sudi memperlawa aku naiki keretanya untuk pergi ke Restoran Nasi Kandar Pelita.Dimana lokasi ini adalah lokasi penggambaran Drama Rumpun dijalankan.

Drama ini dimulakan dengan plot yang cukup menarik iaitu dimulakan dengan proses penyesuaian dikalangan blogger ataupun dalam istilah yang lebih popular adalah sessi Taaruf.Aku menjadi watak kedua yang diletakkan sebagai Protagonis dalam drama ini.

“My name Yussamir yusof,from MMU and my blog name is ibnuyusofaljohori.blogspot.com”.Aku mulakan dialog yang Pengarah siapkan,alhamudilah lancar dan kartika itu juga aku lihat ramai watak-watak lain mengerutkan muka apabila aku menyebutkan nama blog aku.Dan ada juga yang aku rasa sudah tahu akan kewujudan blog aku yang tidak seberapa itu,dengan memaparkan anggukan kepala.

Setelah itu drama ini memaparkan satu gaya suspen iaitu dengan menyelitkan cerita tentang watak utama menghadapi masalah bas yang dinaikinya mengalami kerosakan.Sementalahan menghasilkan babak suspen yang besar di kalangan watak-watak pembantu dalam drama ini,dengan memaparkan kegelisahan,kerisauan,ketidakselesaan dan kebuntuan melalui air muka mereka.Memang menarik dan cukup menggemparkan.

Babak seterusnya diteruskan setelah pengarah Drama ini telah memudahkan watak utama selamat sampai ke lokasi utama.Oh lupa nak kenalkan nama watak utama ini,nama beliau adalah Muhammad Ismail.

Ni lah watak utama drama ni..


Aku memainkan watak yang berlainan atau juga boleh dikatakan sebagai watak serpihan yang menjalankan aktiviti sendiri pada waktu itu.Aku berkenalan dengan beberapa blogger melayu dari UIA yang handal-handal seperti Bro Fahmi yang menghulurkan aku sekeping kad pengenalan diri atau lebih dikenali sebagai ‘Busines card’,Kak Mira seorang penulis buku yang bertajuk “Akrab dengan Tuhan” yang membuatkan aku segan dengan nama “Yus the Novelis” (moga aku betul menjadi novelis yang pantas disebut sebegitu),dan juga Kak Along seorang peminat novel yang senang bertukar-tukar idea dengan aku tentang novel-novel yang pernah kami baca dan Nazri aka Tekong yang tak habis-habis mempromosikan produk dia (PSP for Quran leh masuk website dia di http://nazri.flavert.com) yang membuatkan aku sebagai warga MMU bangga dan secara tak langsung dia juga adalah kawan aku(Tekong aku dah mention dah,jgn marah yer..hehehe).Tidak semua nama yang dapat aku titipkan disini dan coretkan peristiwa yang berlaku antara aku dan mereka,kerana Pengarah Drama sudah tuliskan begitu didalam jalan penceritaan aku.Terima sahaja,itukan sudah tercatat di dalam Rukun Iman yang Dia sudah catatkan sejak lama dulu iaitu percaya kepada Qada’ dan Qadar.

Kemudia,plot drama ini diteruskan dengan babak tangkap-tangkap gambar dikalangan peserta,dan juga sessi berborak terakhir juga diselitkan agar drama ini nampak santai dan mudah dicerna oleh penonton.
Dan Alhamdulilah.drama ini tamat tepat jam 7.30 malam.Setelah solat aku dan rakan aku (yang wataknya Pengarah wujudkan sebagai orang yang sudi memperlawa aku naiki kereta dia ) pulang ke MMU iaitu lokasi terakhir kami dalam cerita ini.Alhamdulilah,drama ini aku rasakan pasti membuahkan pelbagai manfaat di kalangan pelakon-pelakon yang lain.Moga kita akan dapat bersama dalam drama yang seterusnya.

Oh aku lupa untuk menyatakan siapa Penaja untuk Drama ini,penaja Drama ini dari Syarikat Adverlets yang dimiliki oleh Josh Lim..

Aku,hafrezz and Josh Lim

-TAMAT-

1 comment:

  1. aku singgah di sini cuba menjejak semua bloggers yang hadir hari tu. salam perkenalan .. seklai lagi :)

    ReplyDelete