Monday, February 18, 2008

luahan perasaan


“Saya sibuk”-alasan yang benar atau bohong

oleh: Yussamir Yusof
Cyberjaya,19 februari 2008
3.25 pagi


Berulang kali penulis katakan,yang penulis bukan saja-saja tidak mahu menyertai program-program yang dianjurkan oleh ‘mereka’.Namun ‘mereka’ tetap berdegil,memaksa dengan pelbagai pujukan dan rayuan.Bukan mahu tunjuk lagak atau keras kepala,tetapi penulis mempunyai agenda dan tanggungjawab yang lain,dan tidak boleh tidak, penulis terpaksa mengatakan TIDAK!


Selain daripada sibuk dengan program-program yang dianjurkan oleh Institusi Usrah,penulis juga terikat dengan beberapa pekerjaan rutin.Antaranya,menyiapkan dua buah buku,assigment, juru hebah di radio MMU,tutorial yang bertimbun-timbun,editor majalah inSight(yang bakal diedarkan dibawah kelolaan Biro Promosi dan publisiti IU ) dan tugas sebagai seorang pemimpin di Institusi Usrah. Bukan mahu memberi alasan atau menunjukkan penulis sahaja yang sibuk,namun kadang-kadang ‘mereka’ ini tidak faham dengan keadaan penulis.Penulis tidak mahu menjadi seperti yang digambarkan oleh pepatah melayu iaitu, “yang dikejar tidak dapat,yang dikendong berciciran.”


Penulis sendiri kadang-kadang berasa hairan dengan ‘mereka’ ini.Tidakkah mereka ada hati perut dan belas kasihan kepada penulis?Sehinggakan menlontarkan pelbagai tuduhan dek sebab penulis tidak mahu menyertai program ‘mereka’.Janganlah asyik mahu fikirkan ‘perut’ sendiri sehinggakan melupakan ‘perut’ orang lain yang perlu juga diisi! Maaflah,penulis bukan mahu menuding pada sesiapa,tapi ini hanya sekadar satu nasihat dan renungan.Agar kita semua pandai untuk berfikir dan sentiasa memikirkan hak orang lain juga.


Untuk menyenangkan hati pihak ‘mereka’ ini,penulis rasa eloklah penulis nyatakan aktiviti dan program yang bakal penulis pikul pada semester ini.


(1) -23-24 Februari 2008 : Seminar stok trading di ESSET.

(2) -1 Mac 2008 : Program amal di Rumah penyayang Raudah.

(3) -19 April 2008 : Mukhayam,gabungan IU Cyber dan IU Melaka

(4) -26 April 2008 : IU Dinner-Director

(5) -Bulan Mei 2008 : Program Friend of Future

(6) -6-12 Jun 2008 : Research di China.-Assistent Director

(7) -Bulan 8 : Tarikh akhir penghantaran manuskrip buku.


Diharapkan ‘mereka’ dapat memahami keadaan penulis.Sekian....



#Terkilan sebab tidak dapat menyambut hari lahir insan teristimewa.
Kadangkala memahami itu perlu melampaui had yang ditetapkan,agar hubungan berterusan.Walaupun sekelumit kekecewaan akan terpalit di lubuk hati...tidak mengapa,i’m understanding person.

No comments:

Post a Comment