Thursday, April 16, 2009

SEBUAH MAINAN HATI


Cuaca politik semakin tidak menentu, persis menangisi keresahan dan kerunsingan jiwa. Soal liwat atau tidak persis mentertawakanku tentang soal cinta dan perasaan. Gundah gulana Si Isteri melihat Si Suami terbaring sejuk di jeriji besi, persis memperkatakan kepadaku bahawa aku belum cukup kuat membelah badai di lautan seribu keresahan. Keresahan yang berputik dari ketidaktentuan hujung dan pangkalnya sebuah perhubungan.

Kalau Franklin Roosevelt dan Joseph Stalin pernah duduk semuka bersetuju menubuhkan gagasan sebuah dunia tanpa kolonialisme, maka hati dan perasaan juga harus duduk semuka untuk berdiam seketika menunggu sebuah jawapan pasti. Tapi hati dan perasaan masih bergelojak, meminta sebuah kepastian yang serasa sukar.

Nama-nama tokoh dalam dunia Falsafah terus berputar-putar. Leibniz, Bergson, Alexander dan Whitehead dari aliran minoriti Falsafah yang berjaya memecahkan kebuntuan Dualisme Descarte sentiasa membuatkanku cemburu. Mereka berjaya memecahkan kebuntuan yang mengelilingi diri mereka yang kemudian berjaya menyambung kembali aliran kesatuan Falsafah Klasik Yunani yang dipelopori oleh Aristotle. Tetapi aku masih dalam kebuntuan. Kebuntuan yang tidak tahu bagaimana untuk memecahkannya.

Nilai-nilai kritis yang dikuasai oleh ahli-ahli Falsafah ini sekali lagi membuatkanku rasa kerdil. Kehebatan minda dan kritikalnya mereka berfikir membuatkanku terasa tidak krititkal dalam menilai dan menimbang-tara sesebuah keputusan yang aku lakukan. Tapi aku sedar, dalam menilai dan menimbang-tara sebuah cinta amat sukar. Kerana cinta itu hadirnya tidak diundang, perginya tidak dirasa. Namun sebuah cinta pasti terukir indah jika Sang pengukir berjaya memahat sedalam mungkin benih-benih cinta. Benih yang tumbuh dari dua hati yang suci dan dari dua hati yang sentiasa mendambakan cinta demi cinta-Nya.

Cinta itu juga adalah falsafah. Kerana soal benar atau salah ia terletak betapa relatifnya kita. Ia subjektif yang memungkinkan kebenaran pelbagai jawapan, dan sama sekali menolak nilai objektif. Hitam dan putih, cantik dan hodoh, pandai dan bodoh semuanya subjektif. Ia dinilai melalui sudut pandang dan mata yang memandang.

Hati terus melayang, melayang tinggi menggapai awan yang nun jauh di sana. Resah hati terus-menerus menikam kalbu, gundah jiwa terus mengcekam. Tapi hati sedar yang cinta dan kasih tetap untuknya, walau perlu menunggu lama. Kerana cinta itu hadir dari-Nya, bukan datang dari langit tapi datang dari hati.

2 comments:

  1. namasayaialahnamasayaApril 25, 2009 at 4:11 AM

    assalammualaikum

    wah pujangga amat neh O_O

    "cinta yang halal tetap halal,cinta yang haram tetap haram"

    Imam Hasan Al-Banna~

    ......v(^_^)7

    ReplyDelete
  2. heheh...mmg pujangga pun. Dalam bab menulis bab2 ini, semua orang boleh mengasah bakatnya. Saya setuju dengan kenyataan Imam hassan al-bana tu :)

    ReplyDelete