Thursday, April 2, 2009

SELAMAT TINGGAL PAKLAH


Setelah mendapat tahu bahawa Dato Seri Najib akan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke-6 esok pagi, saya tidak tahu untuk beraksi bagaimana; Gembira? Kecewa? Atau Sedih?

Saya masih termangu, saya tidak tahu adakah ini akan menjadi sejarah yang baik atau buruk bagi Malaysia. Saya juga tidak tahu bagaimana pula generasi yang akan datang menilai dan melihat tokoh ini (layakkah dipanggil tokoh?). Apa pun saya sebagai seorang Mahrain yang pada waktu ini hanya boleh menonton dari jauh, mengucapkan selamat menjalankan tugas sebagai pelayan rakyat! Bukan pemeras rakyat!



Sehingga sekarang saya masih menunggu kelahiran seorang tokoh dan pemimpin yang bercirikan kepimpinan Umar ibnu Aziz. Kerana saya tahu, aras pengukur bagi manusia hanya sehingga ke tahap itu, tidak lebih dari itu. Kerana Rasulullah dan Khalifah ar-Rasyidin yang empat adalah legasi yang sangat hebat! Mungkin corak boleh diikuti, tetapi menjadi seperti mereka tidak akan sesekali. Moga generasi saya, ataupun generasi selepas saya akan mewujudkan figura itu.

Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri ke-5 Malaysia mula mengira-ngira masa untuk melangkah keluar dari Sri Perdana. Bohong jika kita kata beliau tidak berbuat apa-apa untuk negara Malaysia. Mana yang baik dan kejayaan pernah beliau lakukan, kita harus akui dan memberikan penghargaan ke atas kejayaan tersebut. Benar, di bawah pemerintahan beliau ekonomi Malaysia dan pembanggunan Malaysia jauh dari apa yang kita harapkan. Bukan salah beliau seorang, banyak faktor. Antara faktornya, beliau dikelilingi pembantu-pembantu yang tidak ada kredibiliti dan penuh dengan korupsi.

Payah dan memang payah. Bila ketua baik, dan boleh menerima pandangan, para pembantu pula buat hal. Bila para pembantu baik, ketua pula keras kepala dan tidak mahu dengar pandangan orang bawah. Dunia politik semuanya boleh dan jadi!

Saya salah seorang dari 27 juta rakyat Malaysia mengucapkan selamat berpencen dan semoga Pak Lah dan keluarga sihat dan selamat sejahtera. Jasamu akan dikenang! Dalam sejarah, perlantikan Perdana Menteri diselebungi dengan jenayah yang belum diselesaikan. Moga Allah terus melindungi negara Malaysia dari perkara yang tidak baik. Sejarah ini akan menjadi bahan gelak dan kritikan generasi yang akan datang. Saya pasti!

2 comments: