Tuesday, September 4, 2007

Dengan Memberi Kita Akan Merasai


Dengan Memberi Kita Akan Merasai

Oleh:Yussamir aljohori
5 September 2007

Ada orang bertanya pada saya bagaimana saya membahagikan masa untuk belajar,berkarya,beraktiviti,menjaga Organisasi,menulis,pergi kuliah agama dan aktif dengan program-program luar.Jawapan saya adalah “Kebergantungan kita pada Allah perlu 100% dan kita kena pandai bahagikan masa”.Saya mengakui yang saya tidak ada jadual belajar sendiri dan saya tidak belajar secara ‘hard’ tetapi Alhamdulilah sehingga setakat ini saya punya CGPA atas 3 dan saya berharap ia akan terus naik hingga capai ‘dean list’.

Bukan mustahil untuk melakukan semua itu jika kita Tahu,Mahu dan Mampu melaksanakan semuanya itu.Perangai saya adalah saya suka sibuk dan mahu memberi,kerana erti hidup pada memberi dan dengan memberi kita akan merasai.Antara orang yang banyak mempengaruhi saya dalam hal ini adalah Ayah saya sendiri(yang tidak betah duduk di rumah sejak pencen dari menjawat jwatan sebagai Pegawai Polis),Yusuf Al-Qaradhawi(walaupun tidak pernah berjumpa dengannya) dan juga Ustaz Hasrizal (mentor saya).Terima kasih kepada orang-orang ini,salut saya berikan.

Berbalik kepada perkara diatas,kita perlu tahu kemampuan kita sebelum kita nak buat semua perkara.Jangan hanya mahu menjadi orang yang sibuk kita tertinggal jauh kebelakang dalam banyak hal dan pelajaran kita terganggu.Bagi seorang pelajar kita mesti utamakan pelajaran kita.Macam mana sekalipun pelajaran mesti pertama dalam jadual program kita,selepas itu barulah kita fikirkan perkara lain.Ada orang juga tanyakan pada saya mengapa saya suka menulis?Senang sahaja,saya suka menulis sebab saya mahu memberi,bak kata saya tadi dengan memberi kita akan merasai.

Rasa apa?Anda akan dapat rasa sendiri jika anda senantiasa memberi dan perasaan itu tidak akan dapat anda gambarkan.Kemanisan dalam memberi sangat besar,ternyata Sabda Nabi benar iaitu seperti mana didalam satu hadis yang sahih berbunyi “Dengan memberi kita akan berkasih sayang”.

Makna kasih sayang luas dan anda akan rasa kasih dan sayang itu apabila anda banyak berkorban untuk memberi.Biarlah sedikit asalkan memberi itu ikhlas dan semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.Didalam satu hadis yang sahih yang terdapat didalam kita Riyad Solihin yang telah diriwayatkan oleh Bukhari, “Allah tidak melihat hambanya itu berdasarkan wajahnya atau tubuh badannya tapi Allah melihat hati kamu dan amalan kamu”.

Kehidupan ini adalah satu pinjaman yang Allah berikan kepada hambanya,kita kena gunakan pinjaman ini sebaik yang mungkin agar Tuan Miliknya berpuas hati dengan apa yang dipinjamkan.Semua ini adalah pinjaman,jagailah pinjaman ini sebaik mungkin dan sibukkanlah diri anda untuk menyumbang atau memberi kepada Agama Allah.Jika anda ada kebolehan menulis silalah tulis dan berkarya,dan kalau anda mahir dalam teknologi buatlah sesuatu teknologi yang dapat mengingatkan manusia kepada Allah dan buatlah sesuatu untuk Agama jangan hanya tahu duduk bersimpuh melihat orang lain lakukan.

Lupa nak beritahu,jadual hidup saya akan bertambah padat lagi selepas ini.Baru tadi saya diarahkan untuk mengendalikan dua slot radio MMU, iaitu slot Fitrah la beb(slot Agama secara santai) dan juga Santai Minda(slot motivasi).InsyAllah saya akan pikul amanah itu dengan baik.Oh!’Assigment’ masih ada lagi yang tertunggak tapi InsyAllah dapat siapkan sebelum tarikh untuk menghantarnya(assigment ini secara berkumpulan),dan InsyAllah saya akan mengambil siji Syariah anjuran Fakulti Pengajian Islam UM pada tahun depan bermula bulan 4.Kursus itu akan dijalan di beberapa tempat tapi saya memilih untuk mengikuti pengajian di Dewan Perniagaan Melayu Putrajaya,Rm 360 untuk 4 bulan dan kelas setiap minggu pada hari Sabtu dari jam 3-5 petang.

Doakan saya berjaya dalam semua perkara yang saya lakukan,doa seorang sahabat untuk sahabat adalah lambang kita saling memberi dan menerima.Lambang ‘menang-menang’ adalah lambang kehidupan sejagat,kerana lambang ‘menang-kalah’ adalah lambang mereka yang tidak menyetujui firman Allah yang bermaksud “Sesungguhnya orang-orang beriman itu adalah bersaudara”.Dan mereka yang tidak menyayangi saudaranya sepertimana mereka menyayangi dirinya bererti imannya tidak sempurna.Selaras dengan Sabda Nabi didalam satu hadis yang sahih “tidak sempurna iman seseorang itu selagi dia tidak menyayangi saudaranya sepertimana dia menyayangi dirinya sendiri”.

Akhir kata “Dengan Memberi Kita Akan Merasai”

5 comments:

  1. masa yg Allah kasi sama rata untuk sume org..just depend on that person how they manage it..yus..apsal Organisasi nk capital..ekekeke

    ReplyDelete
  2. huhuhuh..sajer jer..Betul tu bro,masa yang Allah bagi sama,tinggal kita je nak buat camner...tq bro for this comment

    ReplyDelete
  3. nice..sy ske karya ney ;)

    ReplyDelete
  4. salam..
    kalo leh, sy request yus tulis artikel pasal bersyukur dgn pemberian org/money management memandangkn yus mngkin lebih arif bab2 duit neyh.. hehe.. sbb sy mcm pelik knape scholarship holder slalu merungut elaun yg diberikn pihak tajaan tidak mncukupi.. bg sy,elaun yg diberikan terlalu byk,smpaikan sy x tau cmne lg nak gune duit tu lalu mnyimpan... :)

    ReplyDelete
  5. terima kasih sebb sudi datang ke blog ni..InsyaAllah akan saya usahakan tulisan itu...:D

    ReplyDelete