Monday, September 3, 2007

Mungkinkah aku akan menjadi penulis ?


Mungkinkah aku akan menjadi penulis ?

Oleh:Yussamir Yusof Aljohori
3/9/2007

Sudah 3 hari tidak menulis apa-apa di ruangan ini,saya sibuk sejak 2-3 hari ini.Sibuk dengan assignment yang bakal dihantar khamis ini dan sibuk menghadiri bengkel penulisan anjuran PTS.Pada perancangan awalnya sepatutnya pada hari Sabtu dan Ahad lepas saya ada satu aktiviti luar yang dianjurkan oleh Institusi Usrah MMU Cyber.Tapi malangnya program itu terpaksa dibatalkan kerana cuaca yang tidak mengizinkan dan bakal dibuat pada masa hadapan yang belum ditetapkan.

Kawan saya saudara Firdaus mengajak saya untuk hadir ke Bengkel Penulisan anjuran PTS di Kuala Lumpur.Katanya program ini dapat memberikan sesuatu pada saya, dan saya menyetujuinya untuk hadir pada hari Sabtu.Saya merancang dan Allah juga merancang tapi rancangan Allah lagi sempurna,pada hari yang telah ditetapkan saya tidak dapat hadirkan diri kerana terlewat dek disebabkan bangun lewat.Memang sedih,tapi nak buat macam mana rezeki sudah tidak ada.

Kesedihan saya terubat apabila saudara Firdaus beritahu yang bengkel itu dilanjutkan lagi pada hari esoknya.Dan saya berpeluang untuk mengikutinya,Alhamdulilah.

Perjalanan dari MMU ke tempat tersebut mengambil masa 3 jam,bengkel pada hari ini lebih terarah mencari duit.Hehehe..bak kata Bos PTS Puan Ainon “mata saya sekarang nampak duit saja”.Ya memang betul pun,bengkel ini memberi satu wasilah untuk para penulis menambah duit poket mereka dengan cara yang amat mudah.


Dengan adanya kerjasama dengan METADOME para penulis boleh membukukan hasil karya mereka kedalam telefon bimbit dan ia dikenali dengan MOBO (Mobile Book) .Dan menurut Saudara Syaizal di Tokyo karya-karya penulisan di telefon bimbit ini menjadi terkenal dan apabila dicetak ke dalam bentuk buku ,karya-karya tersebut memasuki carta top 5 buku-buku yang diminati.Wah!sekarang para penulis sekarang sudah pusing mata memikirkan duit yang bakal mereka perolehi.Karya-karya penulis yang ada di MOBO dan juga dalam bentuk cetakan mereka ini akan memperolehi 2 kali royalty berbeza dengan penulis yang hanya membenarkan karya mereka dalam bentuk cetakan.


Selain dari pengajaran mencari duit ini,saya memperolehi sesuatu dari Bos PTS ketika kami sama-sama duduk semeja makan tengahari((terima kasih Puan Ainon kerana belanja kami makan tenghari,tidak sempat nak ucapkan terima kasih hari itu).Katanya,kita ini mahu memandaikan bangsa,untuk menulis kita bukan mahu memberitahu kita yang pandai tapi kita mahu memandaikan mereka.Selain daripada itu,saya banyak belajar daripadanya tentang perlunya kita bercita-cita dan berfikir secara besar.Jangan hanya memikirkan perkara remeh tetapi fikirkan apa yang boleh kita lakukan sebagai seorang penulis.

Kejujuran dan ketegasan beliau dalam memberi membuatkan saya kagum dengan cita-cita beliau iaitu mahu “memandaikan bangsaku”.Katanya lagi kalau kita tidak ada arah tujuan dalam melakukan sesuatu kita tidak akan sampai kearah matlamat.Begitu jugalah dengan menulis,apa tujuan kita menulis?Saya tertarik dengan katanya “orang sekarang menulis katanya itu adalah kerja seniman,bukan begitu sepatutnya.Kita menulis untuk memandaikan bangsa dan duit.Jangan hanya mahu digelar seniman tetapi tidak ada arah tujuan dalam menjadi seorang penulis.


Perbincangan kami ketika itu lebih kearah duit.Hehe..ya memang kita perlukan duit.Saya mahu tegaskan “tujuan jangan meninggalkan keperluan”.Maksudnya,tujuan kita sebagai penulis adalah untuk berkarya disamping memandaikan bangsa tapi tanpa duit kita tidak mungkin akan dapat terus dengan cita-cita dan tujuan itu.Oleh itu duit adalah penggerak kepada tujuan kita.Ya..menjadi penulis boleh jadi kaya,siapa kata tidak boleh?

Buktinya didepan mata,mudah saya ambil sahaja Puan Ainon sebagai tamsilannya.Beliau dulu,kini dan selamanya adalah seorang penulis dan sekarang beliau memperolehi Seratus Ribu Ringgit Malaysia setiap tahun melalui royalty karya-karya beliau sahaja.Nah,buktinya sudah diberikan,ayuh kita memandaikan bangsa dengan penghasilan-penghasilan karya yang bermutu.Ingat bahawa TUJUAN TIDAK MENINGGALKAN KEPERLUAN.

Terima kasih Puan Ainon kerana sudi membaca hasil tulisan saya yang bertajuk “Hadis Mauduk di bibir penasyid”.InsyAllah karya saya mungkin akan menjadi pilihan salah satu produk PTS,moga Allah perkenankannya.Terima kasih kerana memberi peluang saya menghadiri bengkel dan berkenalan dengan ramai penulis-penulis PTS yang ‘bersahaja’.

Berjumpa dengan Saudara Zamri “dukun palsu katanya Puan Ainon pada Zamri”.
Berjumpa dengan Saudara Imran editor PTS Islamika.

Dan ramai lagi,dan saya ucapkan terima kasih dengan tunjuk ajar semua.

1 comment:

  1. Assalammulaikum saudara,

    Mungkinkah aku menjadi penulis?

    Hehehe...

    Student MMU kah?

    Salam ukhwah!

    K

    ReplyDelete