Saturday, September 8, 2007

Kasih seorang ibu dan ayah pada anaknya



Kasih seorang ibu dan ayah pada anaknya

Oleh:Yussamir yusof aljohori

9/09/07

Ibu merajuk dengan aku sebab sudah sebulan aku tak balik jenguk dia.Bukan itu saja,aku pun sudah sebulan juga tidak menelefon dia.Aku sedih dan berasa sangat bersalah bila ibu merajuk dengan aku,aku anak derhaka!

“Adik balik jumaat ini ibu” terus saja aku berjanji dengan dia untuk balik rumah jumaat ini.

Sampai saja di rumah aku terus cari ibu kat dapur,aku peluk dia dan terus cium dia bertalu-talu sambil memohon maaf.Aku bukan sengaja tapi aku ada sebab yang tidak dapat dielakkan dan aku ada telefon tapi ayah tak angkat.Tapi dalam hal sebegini aku lebih sanggup menyalahkan diri aku daripada memberi seribu alasan pada insan yang aku sangat cintai ini.

“Hish!Takde apa-apa lah,ibu saja je cakap macam tu.Kamu tu tak balik sebulan dah,telefon pun tidak,itu yang ibu konon-konon merajuk..Ibu terus senyum dan ketawa.Sungguh tenang perasaan aku ketika itu,aku tak mahu dikatakan sebagai anak derhaka,.”Redha Allah keatas redha ibu bapa,kemurkaan Allah keatas kemurkaan ibubapa”.Aku tidak mahu termasuk dikalangan orang yang dimurka oleh Allah atas sebab aku membuatkan ibu aku marah dan berkecil hati pada aku.Tapi Alhamdulilah.tidak ada apa-apa.

Aku terus cium ibu aku berkali-kali,aku memang manja pada ibu,bagi aku ibu adalah segala-galanya.Aku kalau cerita bab-bab pasal ibu ini mesti aku akan meleleh.sebab aku mudah terasa kalau bicara tentang ibu.Malam itu aku borak-borak dengan ibu,semua benda aku ceritakan,aku memang tidak pandai simpan rahsia dengan ibu.Semuanya akan aku luahkan.kalau aku ada simpan sesuatu dari pengetahuan ibu aku akan berasa sangat bersalah.Ibu segala-galanya bagiku..

Ibu ada belikan aku gelang,gelang ini ibu beli sebab ada sepupu aku jual dekat dia.Kata sepupu aku gelang ini ada magnet dan boleh memudahkan peraliran darah dalam tubuh badan orang yang memakainya,kata dia pada ibu aku.Ibu aku pun belikan untuk aku,sebab ibu tahu aku ini ada masalah pengaliran darah kat kepala ini.Aku ada sejarah kesihatan “margin”,itu sebab ibu belikan untuk aku.Terima kasih ibu.

Malam itu akan makan puas-puas masakan ibu.Ibu masak kerang goreng,ikan masak pindang,sayur cendawan cili padi ngan ulam kesukaan aku iaitu kacang botol.Sedap sangat,sampai aku bertambah nasi dua kali.Pastu tengok tv sama dengan ibu,buatkan ibu dan ayah air.Hehehe…sedapkan ibu?

Ayah aku macam biasa,tak banyak cakap tapi borak-borak juga dengan dia.Seronok,ayah aku macam-macam bagi nasihat lagi-lagi bab ‘study’ ini.Aku rapat dengan ibu,dengan ayah tidak berapa rapat tapi aku cukup menghormati ayah aku.Dia seorang yang berpendirian dan tidak suka membuang masa.Ayah aku ini mudah belajar sesuatu,lagi-lagi dalam hal elektronik.

Ayah tidak ada pembelajaran secara formal dalam hal-hal elektronik,dia belajar pomen barang-barang elektirk dengan hanya melihat orang yang betulkan barang elektrik di kedai-kedai elektronik.Semalam aku terkejut sebab tv antik yang ada dekat ruang tamu depan rumah dah berbunyi dan radio lama pakcik aku pun dah dibetulkan oleh Ayah.Aku terkejut sangat bila Ayah kata dia yang betulkan.Satu lagi,ayah aku ini suka kepada barang-barang yang antik,lagi-lagi duit lama.

Sebelum balik aku,ibu dengan ayah makan sama-sama.Masa nak bertolak itu aku peluk ibu kuat-kuat dan cium dia berkali-kali,aku saying sangat kat dia,kemudia ibu pesan “lepas ini kamu kena call ibu setiap minggu,faham?” Ibu memberi arahan pada aku sambil senyum. “Baik mam!”aku menjawab sambil memeluknya balik.Ayah aku hantar ke stesyen bas,didalam kereta Ayah secara sepontan cakap “jangan sesekali kita sakitkan hati orang,biar orang sakitkan hati kita yang penting kita tak buat apa-apa kat orang”.

Ayah orangnya sangat berbudi bahasa dan sangat menghormati orang,dia penuh dengan pengajaran dan pedoman.Ibu kata aku punya perangai ada seakan dengan ayah iaitu berpendirian.Anak borek bapa rintik.

Sampai MMU jam 8 malam,kemudian jam 9.40 terus pergi latihan silat sebab esok ada demo dekat MPH.Ok lah itu saja aku nak cerita kat sini,moga dengan cerita aku ini kita semua dapat pengajarannya iaitu kita kena sentiasa menyayangi,menghormati dan menghubungi ibubapa kita agar mereka tidak risau.

*Ada seseorang itu,setiap hari call mama dia.So sweet…hehehe..

2 comments:

  1. Ya Allah, Engkau ampunkan lah dosa kedua ibu bapaku dan kasihani lah mereka seperti mana mereka mengasihaniku sejakku masih kecil.. amin..

    ReplyDelete
  2. aku berasa bersalah kerana aku selalu memarahinya dan dia tidak memrahiku! ya'allah, ampunkanlah dosaku!

    ReplyDelete