Thursday, September 6, 2007

Malaikat berdoa Rasullulah Mengaminkannya

Malaikat berdoa Rasullulah Mengaminkannya

Oleh:Yussamir Aljohori
September 6, 2007

Berkenaan dengan hadis yang mengatakan Malaikat Jibril berdoa yang sedang hangat disebar luas itu saya harap dapat dihentikan.Kerana hadis ini tidak dapat dipastikan lagi sumber periwayatannya,oleh itu lebih kita berdiam diri dalam hal ini.Ini bertepatan dengan satu peringatan dari Nabi iaitu:

اتقوا الحديث عنى الا ما علمتم(رواه ترمدذى و ابو شيبه)

takutlah(hati-hatilah) kamu didalam menyampaikan hadis daripada saya, kecuali apa-apa (hadis) yang engkau semua telah ketahuinya“[1]

Ini hadisnya yang sedang hangat disebar luas melalui pelbagai medium,terutama di Universiti saya dengan menggunakan Yahoo Messenger (YM) :

Doa Malaikat jibril Menjelang Ramadhan "Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: * Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); * Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri; * Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya." Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapat kita bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.[2]

Memang hadis itu tidak dapat diketahui lagi tentang kesahihannya,namun disebabkan ketidaktahuan kita tentang sumbernya maka perlu kita berdiam diri.

Saya telah mengadukan hal di atas kepada sahabat saya dan bertanyakan hal ini kepada beliau adakah beliau tahu mengenai hadis diatas .Dan beliau secara peribadi mengatakan beliau tidak pernah mengetahui adanya hadis diatas(beliau adalah seorang pelajar Timur Tengah yang mengambil bidang hadis).Namun menurut beliau hadis yang didalamnya terdapat Rasullulah mengaAminkan doa Malaikat adalah seperti dibawah ini:

عن كَعْب بن عُجْرَة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: احْضُرُوا المنبَر، فَحضرْنَا، قلمَّا ارْتقَى درجَةً قَال: آمين، فلما ارتقى الدرجَة الثانية: قال آمين، فلما ارتقى الدّرجَة الثالثة قال: آمين، فلما نزل، قلن: يا رسولَ الله لقَدْ سمعنَا مِنْكَ الْيَوْمَ شَيْئاً ما كُنَّا نَسْمَعُه! قال: إن جِبْريلَ عليه السلام عَرضَ لِي فقال: بَعُدَ منْ أدرَكَ رمَضَانَ فَلِمْ يُغْفَرْلَهُ قلت: آمين، فلما رقيت الثانية قال: بَعُدَ منْ ذكرت عنده فلم يصلّ عَلَيْكَ فقلت آمين، فلما رقيت الثالثة قال: بَعُدَ مَنْ أَدرَكَ أبويهِ الكبر عنده أو أَحَدَهُمَا فلم يُدْخِلاَهُ الْجنَّةَ قلْتُ: آمين

Maksud hadis:

Dari Ka’ab Bin ‘Ujrah (ra) katanya: Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam) bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kamipun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kamipun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini. Lalu baginda menjawab:

“Sesungguhnya Jibrail (as) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam surga. Lalu aku pun mengaminkannya.[3]

Oleh itu saya berharap semua orang dapat menghentikan menyebarkan hadis diatas yang tidak tahu asal-usulnya,dan dapat menggunakan hadis satu lagi yang sudah terang akan kesahihannya itu.

*Terima kasih kepada sahabat saya yang telah bersusah payah mencari hadis ini..Untuk memastikan penggunaan Hadis yang satu lagi itu tidak disebarluas.Moga ada manfaat untuk kita bersama.



[1] Riwayat imam tarmidzi dan Abu Syaibah didalam kitab Mubahas fi ulumul hadis oleh Manna’ Khalil Al-Qathan.

[2] Hadis ini tidak dapat dipastikan asal-usulnya oleh itu lebih baik kita berdiam diri dan tidak menyebar luaskannya.

[3] HR Al-Hakim dan Sanadnya Sahih)

No comments:

Post a Comment