Monday, November 19, 2007

Selamat tinggal SAHABAT,moga kita bertemu di Syurga,InsyAllah.


Selamat tinggal SAHABAT,moga kita bertemu di Syurga,InsyAllah.

oleh:Yussamir yusof
cyberjaya
sebelum tidur 20/11/07


Kepada yang mengenali ##### bila m’baca sms ini dihrpkan byk2 b’sabar dan tng krn beliau telah pun meninggalkan kita pd 19 Nov 07 jam 6.30ptg…akbt dr pkara yg xdiingini blaku dihrpkn dpt memp’bnykkn doa kepdnya agar beliau dirahmati Allah atas pemergiannya sekali gus meninggalkn bumi tercnta,dari saat ini……

Begitulah bunyinya sms yang aku terima sebentar tadi.Benar-benar membuatkan aku terpana dan terkejut sekejap.Seperti kehilangan akal apabila mendapat berita ini dari sahabat aku.Sms ini mungkin dihantar oleh keluarga sahabat aku, aku benar-benar terkejut.Tidak mungkin hal ini boleh terjadi,dia sahabat aku!!!

Betul-betul menguji keimanan dan ketabahan aku.Rakan bilik aku hanya mampu memandang dan mengelengkan kepala apabila membaca sms yang tertera di hp aku.Air mata mula memenuhi ruang mata,menunggu untuk tumpah ke bumi.Aku benar-benar merasa kehilangan,kehilangan yang begitu bermakna.Selain dari keluargaku, kehilangan sahabat ini pasti amat memberi impak yang besar padaku.Aku redha ya Allah,aku redha..Semua ini ketentuan-Mu,tempatkanlah sahabatku itu dalam golongan yang Kau redhai dan kasihi..Amin..

Tiba-tiba aku terlihat sesuatu yang tidakku duga di hp ku.Terdapat baki sms yang belum ku baca.Aku scroll ke bawah lagi,dan sms ini tertera di hp ku :

Utk mnjd angkasawan ke-2 mwkli m’sia ke ISS slps Syeikh Muszafhar….TAHNIAH hehe….. :-p

YaAllah!!Aku tertipu!!!.....Kurang asam punya ##### mati-mati aku ingat betul-betul la...




Pasti ada yang gelak dan merasa geli hati dengan peristiwa yang terjadi pada saya sebentar tadi.Benar hal itu adalah rekaan semata-mata yang dilakukan oleh sahabat saya yang bernama #####,namun ada sesuatu yang saya mahu sampaikan di sini.

Saya mahu bertanya,adakah anda sudah bersedia untuk menghadapi situasi seperti di atas?Mungkin ada yang menjawab Ya dan ada yang mengatakan Tidak.Tetapi apa yang pasti,hal ini pasti terjadi pada kita suatu hari nanti.Sama ada keluarga atau sahabat baik kita,ia pasti akan terjadi.Janji Allah itu benar,dan Allah tidak akan sesekali lupa dengan apa yang Dia telah janjikan.Bahawa setiap insan aku merasai mati!!Hanya 3 perkara yang dibenarkan kita membawanya apabila mati nanti. 3 perkara tersebut ialah ;ilmu yang dimanfaatkan,harta yang digunakan pada jalan Allah dan doa dari anak yang soleh.

Ingatlah! Itu sahaja bekalan kita.Bila lagi mahu sediakan?Sama-samalah kita insafi..WaAllahualam..

2 comments:

  1. Ya Allah dik. memang mati itu pasti. hidup juga sudah pasti. tapi sebaiknya, soal mati jangan dipersenda. jangan dijadikan gurauan. membaca petikan anda di sini pun sudah membuat akak berdebar, inikan pula jika orang itu benar2 rapat dengan kita.

    ReplyDelete
  2. Saya pon tak sangka sahabat saya ni boleh memain dalam hal macm ni...Alhamdulilah,dia minta maaf,dia tak sangka saya betul2 marah kat dia pasal hal tu...Dah serik dah dia...

    Terima kasih kak sebab melawat... :D

    ReplyDelete