Saturday, August 30, 2008

Merdeka apakah ertinya kini?


Oleh: Yussamir Yusof
Cyberjaya
30 Ogos 2008





Adik Asilah : Salam Abang Yussamir pe khabar?Semoga sihat selalu ye..Selamat menyambut hari Merdeka, dan selamat menjalani ibadah puasa....

Saya : Wasalam..Sihat..Jadikan Merdeka ini satu wadah pemikiran dalam memahami erti kemerdekaan yang sebenar, bukan sekadar bebas dari penjajahan (bentuk fizikal,ketenteraan,dan lain-lain yang sedia maklum), tetapi bebas dari minda yang terjajah.


Adik Asilah : Wah kata-kata orang sastera (saya bersastera ke? entah saya pun tak pasti..hehehe). Tak nak tulis blog pasal Merdeka ke? Takde la saja je..Lama dah tak tgk PARADIGMA (kenapa dah lama tak tgk,kena tgk selalu tau..)

Di atas adalah antara apa yang saya dan adik Asilah borakkan melalui sms. Saya tidak ada mood untuk menulis tentang Merdeka, kerana bagi saya Merdeka Malaysia tidak menyerapi semangat patriotisma saya sekarang ini. Entah mengapa saya tidak mengerti. Bagi saya sambutan kemerdekaan hanya palsu, tidak dapat membangkitkan semangat 'Merdeka' itu sendiri. Dilambakan pelbagai hiburan sana-sini, dan rakyat terus tidur dan menongkat dagu di meja kopi.


Remaja pula? Saya pasti, kalau Soekarno adalah pemimpin Malaysia sekarang, tidak mungkin dia akan mengakui kehebatan pemuda dan pemudi Malaysia. Sepertimana dia pernah ucapkan "bawakan aku 10 orang pemuda, pasti aku akan mengoncangkan dunia."


Entah, Merdeka apakah ini!!

Tapi saya dengan bangga mengakui bahawa Malaysia ini adalah Tanah Airku,di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung! (kena ke pepatah ini? Masih entah!)





4 comments:

  1. Em, merdekakah kita bangsa peribumi? Di mana 2 negeri Melayu telah dikuasai pemerintahan sekular dan racist - parti roket.

    ReplyDelete
  2. ya. negeri2 kaum muslim memang belum merdeka, karena masih diatur oleh sistem sekuler-kapitalis
    Hanya sistem Islam yang dapat memerdekakan kita...

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum.
    Bak kata meo188:"Em, merdekakah kita bangsa peribumi? Di mana 2 negeri Melayu telah dikuasai pemerintahan sekular dan racist - parti roket.

    kalau saudara merujuk kepada parti DAP dan sekularismenya, macamlah sebelum ni BN laksanakan hukum Islam dan adil pada semua bangsa? Apa bezanya pun?

    tak tau apa nak kata - toksah dok kata -

    ReplyDelete
  4. No Komen..saya masih menunggu komen yang benar2 memberi impak. kalau setakat kata, parti ini tak islamis,pasti ini sekular dan sebagainya.Benda2 macam ni dah biasa, cuba berikan sesuatu yang boleh memberi manfaat dalam membentuk sebuah wacana ilmiah yang benar2 memberi solusi pembekuan fikiran.

    WaAllahualam

    ReplyDelete