Friday, August 1, 2008

Tiga dalam satu


Oleh: Yussamir Yusof

Cyberjaya
31 Julai 2008
www.yussamir.com
http://tetasan.blogspot.com


Cerita 1: Yang lama itu terbaik


Yang lama itu antik, yang antik itu bernilai. Tidak ramai menghargai sesuatu yang lama, kerana menganggap yang lama itu sudah tidak berguna. Tetapi bagi mereka yang sedar dan perihatin mereka akan menghargai yang lama, kerana yang baru itu datangnya dari yang lama. Saya mula menyedari tetang hal ini apabila melihat keasyikan ayah saya dan Along saya mengumpul barang-barang lama. Televisyen lama, telefon lama, jam lama, meja kopi lama dan semuanya lama, menjadi barangan buruan Ayah dan Along saya. Kalau dirumah itu, sebut sahaja barangan antik yang anda mahu lihat pasti akan ada.

Di bilik saya terdapat satu radio lama yang boleh memainkan piring hitam. Pada mulanya alat itu diletakkan, saya langsung tidak teruja untuk menggunakkannya. Tetapi setelah 5 bulan, saya teringin untuk mendengarnya. Saya memilih piring hitam nyanyian M.Daud Kilau yang tertera harganya bernilai $ 5.00. Setelah mencuba beberapa kali untuk memainkannya, akhirnya saya berjaya.

Terkejut, teruja dan terkesima! Lagu yang dinyanyikan M.Daud Kilau itu masih kedengaran dan jelas. Tidak ada sebarang kerosakkan dan bunyinya TIP-TOP! Setiap piring hitam hanya boleh memuatkan 10 buah lagu. Tidak kedengaran seperti lagu yang dirakam sebelum saya lahir lagi. Cukup hebat, dan mengasyikan. Walaupun besar dan tebal, tapi bagi saya yang lama tetap hebat dan mantap.

Jadi, yang lama itulah yang bernilai, ada yang lama adalah yang baru.


Cerita 2 : Puji-pujian

sekadar gambar hiasan


Pujian adalah motivasi. Bukan hanya ia sekadar pujian, tetapi ia adalah sebuah cara untuk membuatkan seseorang itu lebih yakin dan fokus dalam segala pekerjaan yang dilakukan. Salah satu kaedah seseorang pengurus untuk menaikkan motivasi para pekerjanya, adalah dengan pujian. Didalam subjek Human Resource, pujian melambangkan level atau tahap kerja seseorang pekerja. Malahan, tidak dinafikan bahawa pujian memainkan peranan yang cukup besar dalam kehidupan yang serba persaingan di kalangan para pekerja. Tidak kiralah, sama ada seorang pekerja itu berpangkat besar atau kecil. Selagi ia bernama pujian, maka itu adalah sesuatu yang amat penting bagi mereka.

Namun, bentuk pujian bagaimanakah yang dibenarkan dalam Islam? Melihat daripada situasi dan keadaan sekarang, di mana pujian menjadi sumber inspiraasi manusia. Pujian tidak akan terlepas untuk di berikan kepada manusia, sebagai bentuk penghargaan kepada usaha-usaha yang telah dilaksanakan. Banyak pandangan dan ulasan telah diberikan oleh para sarjana Islam tentang perkara ini. Pandangan-pandangan ini, telah diterima dan diperbincangkan sehingga kini. Penulis melihat, perbincangan ini adalah sesuatu yang besar dan seharusnya dipandang berat oleh semua umat Islam. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang sentiasa bergelumang dengan pelbagai bentuk pujian.

Dalam isu ini, pernah terjadi sebuah peristiwa tentang bagaimana Rasulullah memarahi mereka yang memuji rakannya. Peristiwa ini dirakamkan dalam sebuah hadith sahih, yang diriwayatkan oleh Abu Bakr, dia berkata :Seorang lelaki memuji orang lain di hadapan Nabi صلی الله عليه وسلم maka baginda Rasullullah bersabda: Celaka kamu! Kamu telah memenggal leher temanmu, kamu telah memenggal leher temanmu! Baginda mengucapkannya berulang kali. Apabila seorang di antara kamu terpaksa harus memuji temannya, hendaklah dia berkata: Aku mengetahui kebaikan si Fulan namun Allah lebih mengetahui keadaannya, dan aku tidak memberikan kesaksian kepada siapa pun yang aku ketahui di hadapan Allah karena Allah lebih mengetahui keadaannya yang sebenarnya.

Para ulama telah menjelaskan hal ini dengan sebuah fatwa yang cukup jelas, antaranya fatwa dari Syaikh Ibnu Utsaimin[1].

Kata beliau, “Pujian terhadap diri sendiri, dengan memaksudkan untuk menyebutkan nikmat Allah سبحانه و تعالى atau agar kawan-kawannya mengikuti apa kebaikan yang dibuatnya, maka hal ini tidak menjadi masalah. Namun, jika orang ini bermaksud (dengan pujiannya) untuk mensucikan dirinya dan menunjukkan amal ibadahnya kepada Rabbnya (berbangga di hadapan Allah), maka perbuatan ini termasuk minnah, hukumnya tidak boleh (haram). Firman Allah "Mereka telah merasa memberi nikmat kepadamu dengan keislaman mereka. Katakanlah, 'Janganlah kamu merasa telah memberi nikmat kepadaku dengan keislamanmu, sebenarnya Allah, Dialah yang melimpahkan nikmat kepadamu dengan menunjuki kamu kepada keimanan jika kamu adalah orang-orang yang benar. “[2]



Cerita 3: Cerita tentang Nisfu Syaban


Saya berasa hairan dengan tindakan beberapa golongan yang mendakwa sebagai golongan agama yang mempromosi menghidupkan malam nissfu Syaban. Memang tidak syak, Syaban adalah bulan mulia dan Rasulullah sering berpuasa pada bulan tersebut. Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Saiditina Aisyah dalam sebuah hadith katanya, “Rasulullah s.a.w. tidak pernah puasa mana-mana bulan lebih banyak daripada berpuasa pada bulan Sya’ban dan baginda berpuasa keseluruhannya atau kebanyakannya.”[3] Ketika menghuraikan hadith ini, Imam al-Nawawi berkata: Dalam hadith-hadith ini, disunnahkan supaya tidak ada satupun bulan yang tidak ada puasa padanya dan dalam hadis ini juga menyatakan puasa sunat itu tidak khusus dengan masa tertentu bahkan sepanjang tahun itu boleh berpuasa padanya kecuali bulan Ramadhan (kerana sudah wajib), hari raya dan hari-hari tasyriq.

Namun untuk menetapkan atau mengkhususkan hari-hari tertentu dan masa-masa tertentu, maka itu bukanlah satu sunnah. Sepertimana berlaku sekarang di mana ada golongan-golongan tertentu menetapkan satu hari Syaban dengan menamakannya Nisfu Syaban, dan didalamnya dilakukan pelbagai perkara bidah yang tidak pernah dilakukan atau disyariatkan oleh Rasulullah sendiri. Perkara ini disentuh dengan sangat jelas oleh Al-Imam Yusuf Al-Qardhawi dalam sebuah fatwanya.

Kata beliau, "Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi' tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya. Perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka."[4]


Para ulama muktabar lain seperti Syiekh al-Islam Ibn Taimiyah, Imam al-Suyuti, Abu Bakr al-Turtusyi, al-Maqdisi, Ibn Rejab dan lain-lain lagi juga menafikan akan wujudnya amalan ibadah yang khas pada malam Nisfu Syaaban ini. Namun, ini bukanlah bererti malam ini tidak mempunyai kelebihannya, bahkan terdapat hadith-hadith yang thabit yang menyebut akan fadhilat dan kelebihannya, tetapi tidak dinyatakan tentang amalan ibadah khas yang perlu dilakukan. Maka sebarang ibadah yang dilakukan pada malam tersebut tidak boleh disandarkan dengan mana-mana hadith atau pun menganggapnya mempunyai kelebihan yang khas dan tidak juga dilakukan secara berjemaah. Hal ini telah disebut al-Imam al- Suyuti: "Dan pada malam Nisfu Syaban itu padanya kelebihan, dan menghidupkannya dengan ibadah adalah digalakkan, tetapi hendaklah dilakukan secara bersendirian bukan dalam bentuk berjemaah" [5]





[1] Rujukan: Majmu’ Fatawa wa Rasa'il Syaikh Ibnu Utsaimin, jilid III hal 96-97. Disalin dari buku Fatwa-Fatwa Terkini Jilid 3, penerbit Darul Haq.

[2] Al-Hujurat :17

[3] HR Nasai’e

[4] Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut

[5] Rujuk: al-Suyuti, al-amru bi al-ittiba' wa al-nahyu an al-ibtida' (Beirut: Dar al-kutub al-Ilmiyah, cet. 1, 1998), hal 61

3 comments:

  1. hai abang hensem

    lma x jumpa/tak tegur.heheh


    p/s buat la shout box oi.susah nak greet la

    ReplyDelete
  2. hai abg hensem..huhuuh..
    aku malas la nak letak shoutbox,biar je kalau saper2 nak greet,greet la kat bahagian komen..huhuhuh...

    buatlah blog gak,citer pasal apa2 yang ko buat kat australia tu. Bleh gak aku tau sikit2 pasal ko buat kat sana,,hahaha....ok
    selamat

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum
    Nice article =D

    Tanpa yang lama, tidak ada maknanya yang baru.. kerana pucuk baru datangnya selepas gugur daun yang lama.

    Tentang pujian tu, akak pernah terbaca bila kita dipuji, beristighfarlah kerana syaitan sedang mula memasukkan jarum2 riak dalam hati. Betul ke akhi?

    Sibuk betul yus sem ni ye. Anyway, semoga Allah bantu selalu dan istiqamah di jalanNya yang benar, insyaAllah.
    =D

    ReplyDelete