Sunday, January 27, 2008

Marah ke bang??


Bila Tuan rumah Paradigma marah

Oleh:Yussamir Yusof
31 December 2007

*Tulisan ini sahaja dipost lambat.

Ya benar,saya sudah merajuk.Saya marah, bosan dan menyampah dengan forum yang penuh dengan orang agama,dimana ramainya orang agama,maka di situlah berkumpulnya pelbagai masalah.Maaf,kalau ada yang terasa,tapi itulah yang saya rasakan.Ini pandangan peribadi saya,kalau tidak mahu terima pandangan peribadi saya ini,maka pergilah jauh-jauh dari paradigma.


Saya juga tak mahu nak melambakkan orang agama dalam kampung yang penuh dengan orang agama.Biar saya ramaikan kampung yang tiada orang agama nak masuk,biar saya kongsi ilmu saya pada orang yang mahukan.Bukan kepada orang yang dah tahu,berlagak tak tahu kemudian mahu membantah dan berdebat sehingga tiada hujung pangkal-Menyampah!


Bila ajak berdakwah macam-macam hal,seganlah,takutlah,tak cukup ilmulah.Tapi bila di forum-forum,tulis macam-macam.Konon-konon hebat,bila ada benda tak dapat jawab, cakap buku tertinggal di rumah sekarang berada di luar negara-Haprak ilmu di buku bukan didada!


Azam baru ini,saya mahu fokus pada ilmu-ilmu perbandingan agama.Meramaikan kampung yang masih kosong dengan Islam.Berkongsi Ilmu dengan orang bukan islam lagi mudah dari berkongsi dengan orang yang seakidah-Maaflah ya kalau ada yang terasa.


Mungkin pembaca paradigma selepas ini akan sukar melihat saya menulis bab-bab hukum lagi.Kalau ada pun,jika ada isu yang besar dan perlu saya kongsikan pada pembaca.Saya sekarang lebih selesa dan suka menulis dalam bentuk cerpen,dan dalam cerpen itu akan saya selitkan ilmu-ilmu perbandingan agama dan juga sedikit pengetahuan Islam.Kalau ada isu-isu yang perlukan juga saya tulis tentang hukum,saya akan post di yahoo.group paradigma,bonus pada mereka yang join yahoo.group saya.Sesiapa yang nak join yahoo group paradigma,sila berikan email pada saya di ashabul_kahfiislamic[at]yahoo[dot]com.


Sekian sahaja dari saya, yang tak pernah marah dan menulis sebegini sejak penubuhan paradigma.Maka boleh juga dikatakan tarikh ini adalah tarikh penting bagi paradigma,kerana melihat tuannya marah!


Saya bukan seorang yang pemarah,tapi kali ini saya tidak boleh tahan lagi.Seakan mahu meletup,sebelum meletup biarlah saya melontarkannya jauh-jauh melalui paradigma.Diharap para pembaca paradigma dapat terus bersama paradigma.


Moga merajuk saya ini reda di kemudian hari,dan saya harap ini dapat mematangkan dan mendewasakan saya dalam dunia penulisan.



“dengan memberi kita akan merasai”

Kepada rakan-rakan dari forum yang sentiasa email pada saya,terima kasih saya ucapkan.Saya tidak memusuhi anda,tapi ada segelintir yang membuatkan saya terus merajuk.Biarlah saya terus memerhati dari jauh,kalau diizinkan tuhan dan rajuk dihati ini reda insyAllah saya akan aktif kembali membantu rakan-rakan.Moga persahabatan kita yang bermula di forum itu,terus berkembang dan utuh sehingga akhir hayat.Dan saya masih membenarkan tulisan-tulisan saya di copy-paste di forum itu,itupun jika ada manfaatnya.WaAllahualam.

1 comment:

  1. oh yus sudah marah nampaknya..sape wat cmnie? cepat pujuk yus skang..hehe

    well, mmg susah nk berhujah dlm bab2 agama ni. sume orang nk tunjuk pandai, bahawa die laa yang plg hebat.

    the best thing is, ignore sahaja kata-kata mereka itu..one man's words, tk effect pape pn.

    well.cerpen ko best..hehe..

    ReplyDelete