Tuesday, January 22, 2008

Sambungan ketiga



Sambungan ketiga Mencari Cinta Shab Turab




Malam itu ,Yusuf berkali-kali sms tunangnya,namum tidak dibalas.Yusuf runsing,perasaannya berasa tidak selesa.Selalunya tunangnya akan membalas sms yang dikirim.


“Dia sibuk kot,dia kan sekarang tengah FYP” Yusuf cuba memujuk perasaannya yang berkecamuk.Kemudian dia mecapai telefon bimbitnya yang berada di sebelah komputer ribanya.Kemudian pantas menekan-nekan butang,menulis sesuatu di ruangan message.

“Salim,tunang aku tak balaslah sms yang aku beri tadi.” Yusuf menghantar sms kepada sahabatnya.Yusuf sangat mempercayai Salim,sejak di bangku sekolah lagi Yusuf dan Salim sudah rapat.Segala rahsia yang ada pada Yusuf akan diberitahu kepada Salim,begitu juga dengan Salim.


“Ala kau ini,tenang saja.Jangan kalut-kalut,kan kau sendiri kata dia sibuk dengan FYP.Dia tengah buat kerjalah tu,faham-faham sahajalah orang yang buat FYP memang tak tidur malam dibuatnya.So,kau sabar saja,insyAllah dia akan balas sms kau esok kalau dia free.” Salim membalas sms kepada Yusuf.

“AstagfiruAllah..a’ah-lah,aku ini pun satu,risau tak kena tempat.Ok-lah Salim,nanti apa-apa hal aku sms kau.Salam” Yusuf menamatkan sms dengan Salim.


Perkenalan Yusuf dan Quratunaini tidak disangka-sangka,semuanya bermula dengan satu program kemanusiaan yang dijalankan universiti mereka.Program itu memberi peluang kepada Yusuf dan Quratunaini mengenali antara satu sama lain sebagai rakan kerja.Tambahan pula, Yusuf dan Quratunaini diletakkan dibawah biro yang sama iaitu biro sumbangan.Namun Yusuf dan Quratunaini mengetepikan persoalan cinta dan perasaan,bukan masanya lagi.Mereka lebih selesa berkawan sebagai rakan kerja dan sentiasa bersikap profesional,lagi-lagi mereka berdua dari persatuan Mahasiswa Islam.Tidak molek dan pasti akan menjadi fitnah jika persoalan hati dan jiwa dibawa kedalam hubungan ini.
Maut dan jodoh pertemuan semuanya ditangan Allah,hubungan sebagai rakan kerja program semasa dahulu,bertukar menjadi lebih rapat.Dan akhirnya Yusuf dan Quratunaini mengambil keputusan untuk bertunang.


“Dr Mus,saya ada benda nak cakap.” Yusuf memulakan bicara setelah makan malam di rumah Quratunaini.Mujur adik Quratunaini,Faruq adalah sahabat kepada Yusuf.Oleh sebab itu,kunjungan Yusuf kerumah Dr Mustafa tidak dirasakan ada sesuatu yang tak kena.Tujuan sebenarnya,kedatangan Yusuf kerumah Dr Mustafa adalah ingin menyatakan hasrat Yusuf untuk bertunang dengan Quratunaini.Hasrat Yusuf disokong oleh Faruq seratus peratus.Namun bukan senang Faruq nak meyakinkan Yusuf untuk datang ke rumahnya.Nasib baiklah bapanya seorang yang terbuka dan sentiasa rasional dalam setiap tindakan,begitu juga dengan ibunya yang bertugas sebagai pensyarah Usulludin di UIA.




“Sila-sila,tak perlu segan-segan,macam tak biasa saja kamu ini Yusuf.” Hubungan Yusuf dan Dr Mustafa sudah lama terjalin,sebagai pensyarah dan juga pelajar.Namun kebiasaannya apabila berjumpa, Yusuf hanya menanyakan hal-hal yang berkaitan dengan pelajaran,lebih-lebih lagi dalam subjek PSA yang diajarkan Dr Mustafa.

“Begini,saya sebenarnya sudah lama kenal dengan Aini,lagi-lagi sejak saya berkerjasama dengannya dalam program kemanusiaan tak lama dulu.Kemudian,setelah program itu selesai kami berhubung macam biasa sahaja sebagai kawan,tak lebih daripada itu.Tapi sejak 2 bulan lepas hubugan saya dan Aini sudah semakin akrab,tapi Alhamdulilah kami tahu batas-batasnya.Sekadar menanya khabar sahaja,itupun tidak selalu,hanya melalui sms tidak pernah bercakap secara terus.Kalau ada pun hanya perbualan antara seorang Timbalan Presiden Mahasiswa Islam dengan ahlinya sahaja.Tidak lebih dari itu.”

Dr Mustafa mendengar penjelasan Yusuf dengan tekun,tidak dipotong-potong bicara Yusuf.Baginya,memotong perbicaraan seseorang yang sedang menjelaskan sesuatu adalah perkara yang akan mendatangkan masalah.Sebabnya,apbila memotong bicara seseorang yang menjelaskan sesuatu,kita pasti tidak dapat mengetahui secara lengkap apa yang ingin disampaikan seseorang,maka ia bakal menimbulkan salah faham dan pelbagai lagi.Sambil mendengar penjelasan Yusuf,sekali-sekala Dr Mustafa menghirup air teh yang disediakan isterinya.



“Oleh sebab saya sudah suka Aini,dan Aini pun suka saya.Maka kami bercadang untuk bertunang,agar hubungan kami lebih terjamin dan menunjukkan yang kami memang serius dengan hubungan ini.Saya harap Dr tidak membantah,kalau Dr membantah pun,saya harap Dr pertimbangkanlah. Dan kalau pertunangan ini jadi, kami pun tidak mahu pertunangan ini dibuat secara besar-besaran,cukuplah pihak saya dan pihak Dr yang tahu.Sebab Nabi Muhammad saw pun pernah berpesan iaitu rahsiakanlah tentang pertunangan,dan hebahkanlah tentang perkahwinan”

Yusuf menutup bicara dengan sebuah Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil,kemudian memejamkan mata.Dia berasa cukup lega sebab dapat meluahkan segala-galanya secara ikhlas pada Dr Mustafa,bapa Aini.



Dr Mustafa hanya tersenyum melihat gelagat Yusuf yang memejamkan dan kagum dengan kepetahan Yusuf berbicara.Melihat keberanian dan kejujuran Yusuf yang duduk didepannya sekarang,mengingatkan dia peristiwa yang sama dia lalui ketika ingin menyatakan hasrat pada bapa Dr Samsiah,isterinya sekarang.Dia kagum dengan Yusuf,tidak ramai anak muda seperti Yusuf yang pernah dia kenali.


“Yusuf..jujur saya katakan yang saya kagum dengan Yusuf.Tak ramai anak muda yang sanggup lakukan sepertimana yang Yusuf lakukan.Tentu kedua ibubapa Yusuf gembira, sebab dapat mendidik dan membesarkan seorang pemuda seperti Yusuf.Saya tidak membantah malahan saya bersetuju dengan hasrat kamu itu,namun ada beberapa kondisi dan syarat yang perlu kamu patuhi.Tidak banyak,hanya satu iaitu kedua ibubapa kamu harus datang ke rumah ini dan merisik sepertimana budaya dan adat resam kita inginkan.Selagi mana adat dan resam tidak menyalahi syara’,selagi itu kita perlu mempertahankannya.Boleh begitu?”


“Boleh!” Jawab Yusuf sedikit kuat.


“Wah bersemangat nampak.” Dr Mustafa dan Yusuf terus ketawa.Faruq yang turut sama berada di ruang tamu juga turut ketawa.Dr Samsiah dan Aini yang berada di dapur hanya tercengang-cengang, apabila mendengar gelak-tawa suami dan anaknya.


Tiba-tiba telefon bimbit Yusuf berbunyi,ada sms dikirim.
“Maaf Yusuf lambat balas,Aini baru bangun tidur.Penat sangat,tadi tidur awal.Aini sihat,dah makan malam tadi dekat rumah.Terima kasih sebab concern ya,Aini nak buat kerja lagi ini,assalamualaikom..Take care ya”


Selepas membaca sms yang dikirim Aini,tunangnya.Yusuf berasa lega,hatinya riang.Tetapi terselit juga perasaan kesian kepada tunangnya yang sibuk membuat kerja,namun apakah daya,dia dan tunangnya bukan dari Jurusan yang sama.Aini dari Jurusan Kejuruteraan manakala Yusuf dari Perakauanan.


“Kalaulah dia student akaun,pasti aku tolong dia.Apakan daya,aku tak tau apa-apa pun mengenai kejuruteraan.” Yusuf hampa,dia terus menghempaskan dirinya di atas katil.Tapi hatinya tetap gembira dan riang bila mengetahui tunangnya sihat.Diam-diam didalam hatinya,Yusuf cukup kagum dengan kegigihan tunangnya itu.

Seorang lelaki berkata kepada Umar bin Khaththab radhiyallaHu ‘anHu, “Wahai Amirul Mukminin, aku telah melihat seorang wanita lalu aku pun sangat cinta kepadanya”. Lalu Umar radhiyallaHu ‘anHu berkata, “Itu adalah sesuatu yang tidak mungkin untuk dibendung” (Mukhtashar Raudhatul Muhibbin hal. 81)

**************************************************


Wardah!” Jerit Rosma sambil berlari-lari kecil mendapatkan Wardah.


“Apa halnya kau ini,terjerit-jerit” Soal Wardah pelajar tahun akhir jurusan Perubatan Univerisiti Andalas,indonesia yang juga teman sebilik Rosma.


“Ini ha..” Rosma menghulurkan bungkusan kecil kepada Wardah.Tertera di atas bungkusan itu ‘Gramedia’.Gramedia adalah sebuah kedai buku yang terbesar di kawasan Padang,Indonesia.Minggu lepas,Wardah ada memesan sebuah buku dari kedai buku tersebut secara online.Buku tersebut sudah lama dia idamkan,namun hari ini baru dia dapat memilikinya.

“Yey!Terima kasih ya Rosma.Sayang kau..Muaahh” Ucap Wardah pada Rosma sambil mencium sahabatnya itu.


“Eee..apa cium-cium

ini,ingat dengan cium kau ini cukuplah.Mana boleh...” Ujar Rosma,sambil mengerak-gerakkan jari telunjuknya seperti di saat tahiyat akhir.


“Habis itu?” Wardah kaget.


“Kau kena belanja aku roti bakar Bandung.Alaa..baru 8000 rupiah,kang aku minta nak makan bakso yang 12000 rupiah itu baru tahu..” Gertak Rosma.


“Iya-lah,malam ini aku belanja kau.Tak ikhlas betul tolong orang!” Wardah menjuihkan bibirnya,dan terus lari meninggalkan Rosma.


“Oi!!Kurang asam punya budak..Tak apa,malam nanti dekat bilik aku smackdown kau.” Geram Rosma dengan telatah Wardah.


Di bilik,Wardah segera membuka bungkusan yang diterima sebentar tadi.Tak sabar dia nak membaca buku tersebut.Buku yang bertajuk ‘Di mana Shaf al-Qudur’ itu membuatkan dia tidak tidur malam.Sudah sekian lama dia mengikuti cerita itu melalui majalah Manar yang disiarkan sekali setiap seminggu.Namun setelah tamat sirinya,penulis cerita tersebut membuat keputusan untuk membukukannya.Wardah membelek-belek Novel yang berada di tangannya itu,kemudian menyelak perlahan-lahan dari satu muka surat ke muka surat yang seterusnya.Setelah berpuas hati tidak ada koyak dan kerosakkan yang lain,barulah dia memulakan pembacaannya.

Sepanjang membaca novel tersebut,perasaan untuk menemui Shaf al-Qudur terus menyala-nyala dalam dirinya.Bagaikan ada satu kuasa memanggil-manggilnya untuk menemui Shaf al-Qudur.Kedudukannya sebagai pelajar tahun akhir memberi sedikit kelegaan padanya,kerana di UNAND pelajar dari luar negara yang sudah berada di tahun akhir ,dibenarkan untuk mengambil cuti selama 3 bulan,sebelum menduduki peperiksaan akhir.Hati Wardah berbunga-bunga..


“Adik tak mahu ke Indonesia la ayah,ibu!Negara itu mundur,kemudian cita-cita adik nak belajar di Ireland bukan di sana.”

Masih lagi segar diingatan peristiwa itu di kepala Wardah.5 tahun dahulu dia berkeras untuk tidak ke Indonesia untuk melanjutkan pelajarannya.Namun hari ini,dia sangat mencintai indonesia,khususnya Universitas Andalas (UNAND) Padang,tempat dia mengaut banyak ilmu pengetahuan.Betullah kata orang,tak kenal maka tak cinta ,beliau sangat senang dan menganggap padang sebagai tempat tinggal keduanya.

Padang majorotinya berketurunan Minangkabau,keturunan yang penuh dengan adat dan resam.Menurut pengkaji masyarakat Minang,perkataan Minangkabau diperolehi berdasarkan perkataan ‘menang kerbau’[1].Peristiwa ini terjadi semasa pertandingan ‘adu kerbau’ antara, orang Pagaruyung dengan orang Majapahit.Dalam pertandingan itu,kerbau dari pihak Pagaruyung berjaya mengalahkan kerbau dari pihak Majapahit.Sejurus kemenangan tersebut orang-orang pagaruyung berteriak “menang kerbau”,dan lama kelamaan istilah menang kerbau ini bertukar menjadi Minangkabu.



“Wardah,sudah solat Isya’?” Tegur Sahifah,seorang wanita gigih yang dianggap sebagai ketua dalam rumah sewa tersebut.Rumah yang diduduki Wardah,disewa bersama 5 orang lagi rakannya.


“Eh belum lagilah kak.Terima kasih sebab ingatkan ya.” Wardah terus segera ke bilik air untuk mengambil wuduk.Kemudian solat secara berjamaah dengan Kak Sahifah.Mereka terus tenggelam dengan kekhusyukkan solat.



Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan ruku'lah beserta orang-orang yang ruku'(Al-baqarah:43)



*******************************************************


Sepanjang jalan Abdul Karim Zaidan,terdapat beberapa buah restoran yang menyediakan ‘darah arnab’.’Darah arnab’ terkenal di Turki,namun sejak kematian Anwar Sadat pemimpin mesir yang dibunuh pada 1981, ‘darah arnab’ ini mula dieksport ke Mesir.’Darah arnab’ sebenarnya adalah sejenis minuman yang diekstrak dari Teh,disebabkan warna teh itu seakan-akan darah arnab,maka warga Turki memanggilnya dengan nama ‘darah arnab’.Teh ini banyak manfaatnya,lebih-lebih lagi kepada mereka yang banyak berjalan jauh.



Yusuf memasuki sebuah kedai yang bernama Sauqul Ma’,dia cuba mencari tempat yang boleh diduduk namun semuanya penuh.Setelah beberapa minit berpusing-pusing di dalam kedai yang seakan-akan seperti star buck di Malaysia, dia mendapati ada sebuah meja yang kerusinya ada satu tidak diduduki sesiapa.Di meja itu terdapat seorang lelaki yang berkot dan wajahnya seperti pernah dilihat Yusuf.Lelaki itu tersenyum dan mempersilakan Yusuf duduk di meja yang sama.Kemudian lelaki itu meneruskan pembacaannya,terus asyik dengan pembacaannya.Yusuf memesan ‘darah arnab’ dan sekeping roti nan,sementara menunggu pesanannya siap Yusuf membuka bukunya yang baru dibeli sebentar tadi di Maktabah Islamiyah.Sedang asyik membaca,lelaki yang berjambang dihadapannya menegur.



“Apa khabar Yusuf?”
Lelaki itu menghulurkan tangannya untuk bersalam.


“Ya Allah,Kamal!!” Yusuf terus memeluk Kamal,lelaki yang dikenalinya di semasa di Metro dulu.


“Anta kenapa tak tegur ana tadi.Ana ingatkan siapalah tadi,maaflah ana tak perasan anta tadi.” Yusuf minta maaf kerana tidak menegur Kamal tadi.


“Ana tadi nak terus tegur,tapi takut salah orang.Itu sebab ana tunggu lama sikit nak cam muka anta.Lepas yakin yang didepan ana ini ialah Yusuf,barulah ana tegur.” Kamal menjelaskan pada Yusuf.Mereka terus gelak dan dan saling bertanya khabar.

Tidak beberapa lama,makanan yang dipesan Yusuf sampai.Mereka berdua berjanji selepas makan,mereka berdua mahu berdiskusi lebih lanjut tentang agama masing-masing.



“Kamal,sebelum kita berdiskusi tentang agama masing-masing,sudikah anta untuk untuk memenuhi beberapa permintaan ana?” Soal Yusuf pada Kamal.


“Baiklah sahabatku,apa permintaan mu itu.”


“Diskusi kita ini hanyalah berkisar agama sahaja,tidak menyeret masuk sekali hal-hal peribadi.Disamping itu,diskusi kita tidak dicemari dengan sentimen dan emosi serta niat kita adalah untuk mencari kebenaran, bukan nak cari siapa menang siapa kalah.” Terang Yusuf pada Kamal.


“Memang itulah yang ana mahukan Yusuf.” Kamal melemparkan senyumanya kepada Yusuf.

“Namun begitu Kamal,ana tidak boleh lama disini.Ana harap diskusi kita dapat bersambung-sambung,maksud ana tidaklah hanya sehari ini sahaja.Sebabnya,ana mempunyai misi lain selain berdiskusi dengan anta.Ana mahu mencari Shab Turab.” Yusuf tahu bahawa menyampaikan kebenaran Islam pada Kamal lebih penting,namun dia juga tak mahu terlepas dari kehilangan cintanya.Bak kata pepatah,dikejar tak dapat yang dikendong keciciran.
Kamal menganguk-anggukkan kepalanya,tanda memahami situasi Yusuf...


Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui.( Al-Baqarah: 42)







*Apakah yang akan dibincangkan oleh kedua anak muda ini?Adakah Yusuf sempat bertemu dengan cintanya?Adakah kedua-dua Yusuf dalam cerita ini adalah orang yang sama?Adakah Wardah juga berpeluang menjejaki misteri shaf al-Qudur.Semuanya akan bakal terjawab pada sambungan-sambungan yang akan datang.Yang penting,anda semua kena sabar dan tungguuuuuuuuuu...



[1] Ronidin-Minangkabau di mata anak muda

5 comments:

  1. adehh!!!dah kepeningan nk memahaminya...tkpe2 papepun truskn

    ReplyDelete
  2. ASsalamualaikom nurilahi,,,
    memmang sengaja saya mahu memeningkan kepala pembaca paradigma.Saya suka membuatkan orang berfikir,dan terus berfikir.Banyak lagi perkara yang diluar dugaan pembaca akan dimuatkan dalam cerpen.Oleh itu,untuk menghilangkan kepeningan saudari,maka kena teruskanlah membaca...hehehehe...siri selepas ini akan memuatkan perbualan antara dua orang pemuda yang taat [pada agama masing-masing.Tunggukan yaa.... :D

    yussamir

    ReplyDelete
  3. Rasa2 macam dah boleh teka Syab Turab tu apa. Tak sabar menanti sambungannya. Jalan cerita macam ala-ala Faisal Tehrani. Cuma penulisan Faisal Tehrani lagi kompleks kot.

    ReplyDelete
  4. hmm..perkembangan yg bagus!

    nanti hasilkan novel ala 'ayat-ayat cinta' versi malaysia pulak..

    cikgu wan

    ReplyDelete
  5. aslamualaikom kepada hamba Allah,,
    kalau dah dapat agak,diam2 je tau,,,,hehehehe...
    Dulu peminat Faizal musa,tu yang ada iras2 ke arah cara penulisan macam dia...saya peminat novelnya,bukan peminat dirinya..hjehehe...jangan ditanya dalam2 apa maksud tu,nnt ada yang terluka... :D

    Kpd Cikgu wan,terima kasih dengan komennya,Saranan cikgu akan disemat dan dijadikan motivasi,terima kasih kerana melawat teratak ini.. :D

    ReplyDelete