Tuesday, May 5, 2009

DIALOG KEDUA BERSAMA TASU DUKU


MENCARI KEBERAN BUKAN MENCARI PEMENANG DEBAT

Di bawah ini adalah email kedua yang dihantar kepada saya berkenaan dengan Kristian yang diutarakan oleh Tasu Duku. Untuk memudahkan pembacaan dan membezakan mana jawapan saya dan soalan beliau, saya warnakan merah bagi Saudara Tasu Duku, dan tulisan biasa itu adalah jawapan saya. Moga para pembaca dapat menilainya dengan pandangan akal dan iman. Sekian.

Kepada Tasu Duku: Sebelum saya membalas kembali persoalan saudara, saya ingin jelaskan sesuatu. Perbincangan kita ini bukanlah untuk mencari siapa yang menang dan siapa yang salah, tetapi perbincangan ini tujuannya ialah mencari KEBENARAN. Maka hujah-hujah yang dibawa haruslah berdasarkan kitab suci masing-masing dan kenyataan para sarjana agama masing-masing yang menjelaskan berdasarkan kitab suci masing-masing. Jika saudara dapat menyetujuinya maka saya akan meneruskan perbincangan ini pada masa-masa yang akan mendatang. Di bawah adalah jawapan-jawapan saya terhadap setiap persoalan saudara.


Salam saudara

saya tiada masalah saudara tuliskan dalam blog saudara. silakan.

1. kemungkinan besar saudara tidak membaca ayat alkitab yang saudara paparkan , cuma saudara mungkin menulisnya berdasarkan pendapat orang lain contohnya Dr Ahmed Deedat.
Jawapan saya: Saya mempunyai Bible berbahasa english, dan bible berbahasa Indonesia. Saya mengoreksinya secara tuntas melalui bible dan buku-buku yang ditulis sendiri oleh orang-orang Kristian. Seperkara, mengapa anda memanggilya alkitab, sedangkan Bible bukanlah alkitab kalau mahu dterjemahkan. Bible kalau mahu diterjemahkan harus dipanggil "himpunan buku-buku".


PANDANGAN SAYA: Ayat yang saya maksudkan adlah ayat yang saudara paparkan dalam artikel itu. tapi tidak mengapa lah. "himpunan buku-buku". mmm. satu usul yang baik. mungkin kita perlu beritahu penerbitnya.Hanya untuk sekadar pertanyaan, bukankah Alquran juga terdiri daripada 114 surat/ 30 juz tapi juga disebut Alkitab? tapi bagi saya nama Alkitab sudah tepat.

JAWAPAN SAYA: Menjawab mengenai alQuran. Ya memang benar alQuran mempunyai 114 surah dan 30 Juz, saya mahu bertanya apa masalahnya? Dan ia masih ‘Sebuah Kitab/buku, kerana ia tidak dicerai-cerai sepertimana yang terjadi dalam bible yang kemudian dicantumkan itupun selepas beberapa persidangan yang diadakan antara Christian Theologi dan para ulama’ Kristian.

Antaranya di persidangan yang diadakan di Nicae pada 325 dibawah arahan Pemerintahan Constantine. Dalam persidangan ini hanya Epistle of Jude sahaja yang dikatakan asli dan boleh dipercayai. Manakala buku-buku lain dikatakan meragukan. (Kenyataan ini dinyatakan sendiri oleh St. Jerome salah seorang Sarjana Kristian dan pakar Falsafah. Beliau adalah antara orang yang menterjemahkan Bible ke dalam bahasa Latin.) Selain daripada itu, saya mahu bertanya pada saudara.

Adakah perkataan Bible terdapat dalam ‘bible’? Kalau saudara teragak-agak untuk menjawabnya, biar saya yang membantu saudara. Perkataan Bible tidak ada satu pun terdapat dalam ‘Bible’ kitab suci yang didakwa oleh penganut Kristian. Manakala perkataan Bible dalam bahasa Greek bermaksud Library of Book yang bermaksud senarai kitab-kitab. Jadi perkatan al-kitab dalam bahasa arab yang bermaksud Sebuah Kitab tidak sesuai untuk maksud Bible.

Menurut Gary Miller, bekas Evangelist Kristian dari Kanada yang telah memeluk Islam menyatakan, “After a through research, it is discovered that BIBLE as a name is not found int the Bible. Nowhere does the bible name itself as a unit. Actually it is a at least 66 seperate writings, which had been bound as one book.”

Berbanding dengan perkatan al-Quran yang sangat jelas terdapat di dalam alQuran. Allah menyebutnya dalam surah Yusuf ayat 2: “Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Al Quran dengan berbahasa Arab, agar kamu memahaminya.” Penggunaan nama alkitab juga disebut oleh Allah: Dan telah kami turunkan kepada kamu al-Kitab untuk menerangkan setiap sesuatu (al-Nahl: 89)

_______________________________________________________
2.jika saudara membacanya, mungkin saudara hanya membaca sepintas lalu atau membaca 2 atau 3 ayat sahaja.

Jawapan saya: bagi sesiapa yang mahu mengkaji Kristian, perkara pertama yang harus dikaji adalah 4 gospel utama atau dikenali dengan nama synoptic. Segala puji bagi Allah, saya sudah membacanya!


PANDANGAN SAYA: Ayat yang saya maksudkan juga adlah ayat yang saudara paparkan dalam artikel itu. Oh nak mengkaji kristian pula.Seperti Islam, Kristian juga banyak denominasinya. Ada kristian yang mengaku Alkitab tuh turun daripada Allah dan ada yang meraguinya ("Tak Full" beragamalah katakan) dan ada yang lansung tidak mempercayainya seperti yang dipanggil kristian saintis. Ada kristian tuh tahu Alkitab turun daripada Allah tapi ajarannya tidak menurut Alkitab. Ada pula kristian tuh menolak perjanjian lama dan hanya mengambil perjanjian baru. tapi bagi saya. tanpa mempelajari perjajian lama kita tidak akan memahami perjanjian baru dan begitulah juga sebaliknya. saya mempelajari Alquran untuk mempelajari intisarinya. Setakat ini, intisari yang saya pelajari dalam Alquran, terus menyokong apa yang saya pelajari dalam Alkitab. saya belum habiskan lagi lah.

ULASAN BUKAN JAWAPAN SAYA : Bagaimana saudara mahu memahami perjanjian baru sedangkan terdapat banyak perbezaan yang berlaku antara perjanjian baru dan lama. Dan perbezaan ini saling bertentangan antara satu sama lain. Seperti ayat yang saya paparkan berkenaan dengan pertentangan ajaran Paul dan Jesus. Jika saudara mengikut ajaran Paul yang majorotinya dari perjanjian baru, maka saudara bukanlah pengikut Jesus tetapi pengikut Paul! Bagaimana saudara boleh kata saudara seorang penganut Kristian sedangkan perkara ini pun saudara tidak dapat membezakannya. Carikan satu pertentangan antara satu ayat dengan ayat yang lain dalam Quran. Jika saudara menjumpainya, saya akan menganut ajaran Kristian!

_______________________________________________________
3.jika saudara membacanya, saya percaya saudara tidak melihat konteksnya.

Jawapan saya: Adakah konteks yang dilihat saya sama konteks yang dilihat saudara? Sedangkan pengamal Kristian sendiri berbeza-beza dalam meniliai dan mengupas bible dalam pelbagai konteks. Malahan ada yang terus menolak bible dan semua tahu bahawa Bible ada dua versi (protestan dan katolik). Mana satu yang betul, 66 atau 73? Saudara yang harus fikirkan.

PANDANGAN SAYA: Ayat yang saya maksudkan juga adlah ayat yang saudara paparkan dalam artikel itu. konteks yang saya lihat tidak sama dengan saudara. contoh: bukti bahawa ada muslihat disebalik mengapa Paul menganut ajaran Isa dan Farisi berpura-pura memusuhi beliau lihat Acts 19:27-32, iaitu peluang Farisi boleh membunuh Paul tetapi mereka tidak melakukannya, Kerajaan Rom melindungi beliau, lihat Acts 24:24-26, dan banyak lagi Acts 19:27-32 ( mari lihat ayatnya): (27) Dengan jalan demikian bukan saja perusahaan kita berada dalam bahaya untuk dihina orang, tetapi juga kuil Artemis, dewi besar itu, berada dalam bahaya akan kehilangan artinya. Dan Artemis sendiri, Artemis yang disembah oleh seluruh Asia dan seluruh dunia yang beradab, akan kehilangan kebesarannya." 28) Mendengar itu meluaplah amarah mereka, lalu mereka berteriak-teriak, katanya: "Besarlah Artemis dewi orang Efesus!" 29) Seluruh kota menjadi kacau dan mereka ramai-ramai membanjiri gedung kesenian serta menyeret Gayus dan Aristarkhus, keduanya orang Makedonia dan teman seperjalanan Paulus. mmm.... saya rasa bukan ayat ini saudara maksudkan. Untuk melihat konteks dalam Acts 24:24-26 saudara kena membacanya dari Acts 20:21-23 dan Acts 21:27-40 dan Acts 22:1-29 sehingga Acts 24:24-32. (Sebaiknya dibaca seluruh ayat dari bab 20 -bab 24:32 kalaulah saudara rajin). EUSEBIUS, Hist, Eccles. lib. ii. cap. 25 - dibawah pemerintahan kerajaan Roma Simon Petrus dan Paulus dihukum bunuh iaitu dislibkan terbalik dan di pancung.


JAWAPAN SAYA: Anda tidak meletakkan ayat tersebut hingga ayat ke 32. Saya tidak tahu sama ada anda mahu menyembunyikan sesuatu atau anda tidak memahami Bible yang anda sendiri percayai itu.

Biar saya ulang kembali ayat tersebut dari 27 hingga 32.

19:27 Bahayanya ialah bahwa perusahaan kita ini akan mendapat nama buruk. Dan bukan hanya itu, melainkan rumah Dewi Artemis pun akan dianggap remeh serta kebesarannya diinjak-injak; padahal dia dewi yang dipuja oleh semua orang di Asia dan seluruh dunia!"

19:28 Begitu orang-orang itu mendengar itu hati mereka menjadi panas, lalu mereka berteriak-teriak, "Hidup Artemis, dewi orang Efesus!"

19:29 Maka kerusuhan itu meluas sampai ke seluruh kota. Kemudian gerombolan perusuh-perusuh itu menangkap Gayus dan Aristarkhus, yaitu orang-orang Makedonia yang menemani Paulus dalam perjalanannya, lalu menyeret mereka ke stadion kota itu.

19:30 Paulus mau masuk mengikuti mereka, tetapi orang-orang yang percaya kepada Yesus di sana melarang dia.

19:31 Beberapa pembesar provinsi Asia itu pun, yang bersahabat dengan Paulus, menyuruh orang memberitahukan kepada Paulus supaya ia jangan memperlihatkan diri di stadion itu.

19:32 Sementara itu orang-orang yang berkumpul di stadion itu sudah menjadi kacau-balau. Ada yang berteriak begini, ada yang berteriak begitu, sebab kebanyakan dari mereka tidak tahu apa sebab mereka berkumpul di situ.

Dalam ayat ini jelas-jelas bahawa orang-orang Yahudi mempunyai kekuatan yang besar untuk mencari Paul dan menangkapnya dan seterusnya membunuh Paul. Tetapi perkara ini tidak berlaku kerana Paul sendiri mendapat perlindungan dari ‘orang-orang’ tertentu dengan niat untuk menjadi orang dalam bagi menghapuskan ajaran Jesus yang sebenar.


PANDANGAN SAYA: Hanya ada satu jenis Alkitab iaitu 66 buku yang terbahagi kepada perjanjian lama dan perjanjian baru. 7 buku selebihnya diakui oleh prostestan dan katolik bahawa penulisannya tidak diilhamkan oleh Allah. 7 buku itu dipanggil apokripa atau hidden book. katolik menggunakannya sebagai asas pegangan mereka tetapi kurang menggunakan perjanjian lama dan baru. 7 buku itu mengandungi ajaran yang bertentangan dengan ajaran perjanjian lama dan baru. lagipun perjanjian baru (Yesus dan murid- muridNya) tidak pernah memetik daripada 7 buku tersebut.


JAWAPAN SAYA: Saudara tidak jelas dengan kepercayaan Kristian. (sekali lagi saya tidak tahu adakah saudara Kristian atau tidak). Saudara juga tersalah memetik fakta dengan menjelaskan bahawa kedua-dua iaitu Protestant dan Katolik memperakui bahawa Bible mempunyai 66 buah kitab.

Gereja Roman Katolik mengakui bahawa jumlah kitab yang terdapat dalam Bible ialah 73 (46 dalam perjanjian lama dan 27 dalam perjanjian baru). 7 Kitab yang saudara katakan sebagai apokripa itu hanya digunapakai istilahnya oleh Gereja Protestant. Bagi Roman katolik 7 kitab lagi itu dikenali dengan nama Deuterocanonical ataupun second canonical corpus iaitu “Kitab-kitab suci” dan mereka memasukkannya dalam Bible dan memperakuinya. Dan kitab Bible Gereja Roman katolik ini secara generalnya dikenali dengan istilah Vulgate (Rujuk Who wrote the News Testament: The Making of the Christian Myth).

Kenyataan bahawa Roman Katolik memperakui 73 buah kitab dalam Bible dikuatkan lagi dngan kenyatan teks paling berkuasa Gereja Roman Katolik Catechism of the Catholic Church dan disahkan oleh mendiang Pope John Paul 11. Dibawah ini saya tuliskan kembali teks tersebut: “The church accepts and venerates as inspired the 46 books of The Old Testament and the 27 books of the New.” (Catechism of the Catholic Church (Doubleday, New York) 1996)

Manakala Gereja Protestant hanya meyakini dan memperakaui 66 buah kitab. Kitab Bible versi Gereja Protestant dikenali sebagai King James Version (KJV). Dan mereka mengatakan bahawa 7 kitab tersebut adalah senarai kitab yang tersembunyi atau diragui kesahihannya.

Jadi sekali lagi saya tanyakan kepada saudara, Bible manakah yag betul? Jika saudara katakan Protestant maka bermakna Katolik bible adalah palsu. Jika saudara katakan sebaliknya, maka Bible Protestant adalah palsu? Kebenaran harus ada pada salah satunya, jika tidak kedua-duanya adalah palsu dan tertolak!

________________________________________________________

Tambahan, cerita yang merekodkan beliau berjumpa dengan Vision of Jesus pun sudah ada tiga versi cerita yang berlainan dan saling bertentangan. Jadi bagaimana mahu katakan Paul versi bible sama dengan Paul versi al-Quran? Lihat Act 22:9 Vs Act 9:7, Corh 2:9 Vs Isaiah 64:4, dan Act 22:10 Vs Act 22:11-15.


PANDANGAN SAYA: 1.Act 22:9 Vs Act 9:7 Acts 9:7-Maka termangu-mangulah teman-temannya seperjalanan, karena mereka memang mendengar suara itu, tetapi tidak melihat seorang jugapun. Acts 22:9 -Dan mereka yang menyertai aku, memang melihat cahaya itu, tetapi suara Dia, yang berkata kepadaku, tidak mereka dengar. Wah.. kelihatan bertentangan bukan hehehe. Ini sebenarnya kekurangan perbendaharaan kata. mmm.. mungkin saya ilustrasikan seperti ini: Kasih = love, sayang =love, cinta = love. Ini menunjukkan English kekurangan Perbendaharaan kata bagi kasih, sayang, dan cinta. Ilustrasi kedua: Kata "bersalah" tepat seerti " guilty" dalam bahasa inggris.

Tapi tidak ada kata yang tepat bagi kata "bersalah" dalam bahasa kaum Bushmen (Afrika). pembelajaran yang berhati-hati dan teliti menolong untuk menjelaskan dua ayat yang seolah-olah tidak konsisten ini.
Cuba kita lihat ayat ini dalam bahasa (asalnya) yunani(Greek). 29:7 'mendengar suara' -'akouontes.....tes phones' manakala 22:9 'tidak mendengar suara' - 'ten..... phonen ouk ekousan' kata kerja 'akuo' -' mendengar' merujuk, samaada kepada kebolehan telinga untuk mendengar bunyi (lihat Matt 11:15; 13:15) atau kepada kebolehan minda untuk mengerti apa yang didengar (lihat Mark 4:33; 1 Cor 14:2).

Dalam 9:7 kata "suara" atau "voice" (phones) diterjemah dalam kes genitif. Dalam bahasa Yunani, ini menunjukkan teman-teman Saulus/Paulus mendengar hanya bunyi suara itu tapi tidak mengerti. Dalam 22:9 kata yang diterjemah "suara" (Phonen) adalah dalam kes acussatif, dan ini, dengan negatif "tidak", menunjukkan bahawa mereka tidak mendengar dengan cukup nyata untuk mengerti apa yang dikatakan, jika dibandingkan dengan Paulus yang memahaminya (lihat 9:4 'mendengar suatu suara' - 'ekousen phonen') Pemjelasan ini seterusnya disokong oleh fakta iaitu 22:9 menyatakan bahawa mereka "memang melihat cahaya", sementara dalam 9:7 menyatakan "termangu-mangu.....tidak melihat seorang pun".

Mereka melihat cahaya menyilau itu, tapi penglihatan mereka tidak cukup nyata untuk melihat Dia yang menyatakan diri kepada Paulus dalam cahaya itu. Ianya sama dengan memahami bahawa mereka mendengar bunyi suara itu tapi tidak cukup nyata untuk mereka mengerti kata-kata yang dikatakan. Ini dikukuhkan lagi dalam 1 Cor 14:2 - Siapa yang berkata-kata dengan bahasa roh, tidak berkata-kata kepada manusia, tetapi kepada Allah. Sebab tidak ada seorangpun yang mengerti bahasanya; oleh Roh ia mengucapkan hal-hal yang rahasia. Jadi ayat itu saling menyokong. __________________________ 2.Corh 2:9 Vs Isaiah 64:4 1 Cor 2:9 - Tetapi seperti ada tertulis: "Apa yang tidak pernah dilihat oleh mata, dan tidak pernah didengar oleh telinga, dan yang tidak pernah timbul di dalam hati manusia: semua yang disediakan Allah untuk mereka yang mengasihi Dia."

Isaiah 64:1- 4 (1) Sekiranya Engkau mengoyakkan langit dan Engkau turun, sehingga gunung-gunung goyang di hadapan-Mu (2) --seperti api membuat ranggas menyala-nyala dan seperti api membuat air mendidih--untuk membuat nama-Mu dikenal oleh lawan-lawan-Mu, sehingga bangsa-bangsa gemetar di hadapan-Mu, (3) karena Engkau melakukan kedahsyatan yang tidak kami harapkan, seperti tidak pernah didengar orang sejak dahulu kala! (4) Tidak ada telinga yang mendengar, dan tidak ada mata yang melihat seorang allah yang bertindak bagi orang yang menanti-nantikan dia; hanya Engkau yang berbuat demikian.


Dengan minda yang teliti dan positif dan ingin mencari kebenaran, sekali baca, kita akan tahu ini bukan cerita mengenai Paulus melihat Tuhan di perjalanan. saya pendekkan sahaja.

Engkau = -Mu = Allah.

allah = ilah/dewa/allah kafir yang bukan Allah.
Jadi ayat-ayat itu saling menyokong. _________________ 3. Act 22:10 Vs Act 22:11-15. Act 22:10-15 sila bandingkan dengan Acts 9:7-17. kita dapati ayat-ayat itu saling menyokong bukannya bertentangan. Dalam Act 22:10-15 Paulus menceritakan secara ringkas mengenai kejadian itu. Manakala dalam 9:7-17 mencerita bagaimana kejadian itu terjadi. Oleh itu tiada cerita tiga versi. ianya cerita yang sama. dan ayat itu saling menyokong antara satu sama lain.


JAWAPAN MUDAH SAYA: Semua yang saudara tulis tidak beerti, kerana bahasa asli Bible ialah dalam bahasa Hebrew (kecuali Hosea dan Daniel yang ditulis dalam bahasa Aramaic). Jadi bagaimana penjelasan saudara dapat menjelaskan pertentangan ini? Kerana saudara menjelaskan dalam konteks bahasa Greek bukan Hebrew!

Maka mana yang betul? Jika penjelasan digunakan dalam konteks Greek, maka penjelasan saudara juga salah kerana bukan dalam konteks yang asli. Maka perntentangan tersebut tidak dapat dijelaskan oleh saudara.


SAUDARA BERTANYA KEPADA SAYA: Saudara apakah ajaran Paulus yang bertentangan itu? JAWAPAN SAYA: Cukuplah saya membawa sebuah pertentangan besar yang dibuat oleh Paul terhadap ajaran Jesus, iaitu Original Sin ( dosa warisan).

Mari kita lihat apa yang dikatakan oleh Jesus dalam Old Testament: “The soul who sins is the one who will die. The son will not share the guilt of the father, nor will the father share the guilt of the son. The righteousness of the righteous man will be credited to him, and the wickedness of the wicked will be charged against him.” (Ezekiel 18:20, NIV)

“Orang yang berbuat dosa, dialah yang akan mati. Anak tidak harus menanggung akibat dari kesalahan ayahnya; sebaliknya, ayah pun tidak harus menanggung akibat dari dosa-dosa anaknya. Orang yang baik akan mendapat ganjaran yang baik karena perbuatannya yang baik. Dan orang yang jahat akan menderita akibat dari kejahatannya.”

Manakala ajaran Paul pula: “Therefore, just as sin entered the world through one man, and death through sin, and in this way death came to all men, because all sinned.” (The letter of Paul to the Romans 5:12, NIV)

“Dosa masuk ke dalam dunia melalui satu orang, dan dari dosa itu timbullah kematian. Akibatnya, kematian menjalar pada seluruh umat manusia, sebab semua orang sudah berdosa.”

“Nevertheless, death reigned from the time of Adam to the time of Moses, even over those who did not sin by breaking a command, as did Adam, who was a pattern of the one to come.” (The letter of Paul to the Romans 5:14, NIV)

“Namun, dari zaman Adam sampai pada zaman Musa, kematian menguasai seluruh umat manusia. Malah orang-orang yang tidak membuat pelanggaran dengan cara yang sama seperti yang dibuat oleh Adam, orang-orang itu pun turut juga dikuasai oleh kematian. Adam adalah gambaran daripada Dia yang akan datang kemudian.”



Segala puji bagi Allah TUHAN YANG SATU. Sekian..


___________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

1 comment:

  1. salam...

    hanya nk share link yg mbincangkan tajuk yg selari..

    http://ummuilhami.blogspot.com/2009/05/soalan-dari-mereka.html

    (^^,)

    ReplyDelete