Wednesday, May 20, 2009

OREK-OREK, KUNDI-KUNDI



Pangeran iku langgeng, tan kena kinaya ngapa, sangkan paraning dumadi. Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, akarya alam saisine, kang katon lan kang ora kasat mata. Pangeran iku maha welas lan maha asih, hayuning bawana marga saka kanugrahaning Pangeran. Pangeran iku maha kuwasa, pepesthen saka karsaning Pangeran ora ana sing bisa murungake. Urip iku saka Pangeran, bali marang Pangeran. Pasrah marang Pangeran iku ora ateges ora gelem nyambut gawe, nanging percaya yen Pangeran iku maha Kuwasa. Dene kasil orane apa kang kita tuju kuwi saka karsaning Pangeran. Pangeran iku ora ana sing Padha, mula aja nggambar-nggambarake wujuding Pangeran.



Mungkin ini antara dialog yang akan diucapkan oleh Pak Wusto, apabila berbicara dengan Fa’alu di dalam babak-babak yang mendatang. Fa’ala dan Fa’alu masih menalaah kitab, manakala pengarang sedang berulit mayang dengan kitab-kitab kira-kira. Pengarang masih berkira-kira, bilakah masa untuk perhentian cubaan. Ya memang benar, Pangeran iku bisa ngowahi kahanan apa wae tan kena kinaya ngapa. Bahasa-bahasa indah ini sudah lama kita luputkan. Pengarang cuba menilik kembali hasil keindahan dan keunikan bahasa ini. Jika ada yang tahu apakah bahasa-bahasa ini, pasti anda yakin Fa’alu dan Fa’ala mendapat faedah banyak dari Pak Wusto.

Masih ada yang bilang pada saya, mengapa membiarkan Faizal Musa terus-terusan memburukkan as-Siddiq. Saya katakan, “Besi yang sudah dibentuk susah untuk diubah lagi. Kalau mahu diubah harus dileburkan dahulu, tapi kalau besi itu sudah berkarat dan haus, membazir sahaja. Baik bentuk besi yang baru dengan acuan yang sihat.” Untuk dia, saya bicarakan Klabang iku wisane ana ing sirah. Kalajengking iku wisane mung ana pucuk buntut. Yen ula mung dumunung ana ula kang duwe wisa. Nanging durjana wisane dumunung ana ing sekujur badan.

Sekadar mengisi malam di depan laptop, idea mencurah laju-laju dan keras. Semalam bercerita mahu jadi apa nanti? Saya bilang, mahu jadi ahli akedemik atau CEO Telekom, atau.... Sahabat saya pula bilang saya cuba memangkah dia untuk jadi CEO Telekom. Tidak mengapalah beda-beda pandumaning dumadi sih. Dia mesti tersenyum..




___________________________________________________________________

© YUSSAMIR.COM (2007-2009)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Yussamir .Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Yussamir .Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin YUSSAMIR . COM terlebih dahulu.

"memperkasakan paradigma"

Yussamir Yusof @ www.yussamir.com

2 comments:

  1. haha, satu pun saya x faham. kenal blogger al-irfan blog sang pelangi? dia pencinta bahasa..^_^

    ReplyDelete
  2. Haha...saya kenal dia. Tidak mengapa, tidak faham tak kisah yang penting bahasa itu ada nilai yang cukup besar :)

    ReplyDelete