Saturday, March 29, 2008

Pak Kasim


Pak Kasim dengan anak-anaknya

Oleh:Yussamir Yusof
Cyberjaya
30 Mac 2008
Cerpen abstrak




Mari sini semua! Ada sebuah cerita yang Pak Kasim nak kongsikan.

Ini ha, anak-anak Pak Kasim selalu berkawan dengan Putih. Bukan Pak Kasim benci dengan Putih,tapi Pak Kasim tak berkenan betul dengan sikapnya. Tidak eloklah kita benci-benci orang ini, sebab agama Pak Kasim tak membenarkan penganutnya membenci orang. Agama Pak Kasim agama kasih sayang,agama yang menolak kemudaratan.

Sambung balik cerita tadi. Bukan dengan perangai Putih sahaja yang Pak Kasim tidak berkenan, tetapi sikap anak-anak Pak Kasim yang suka sangat kawan dengan dia. Entah apa yang disuapkan pun Pak Kasim tidak tahu. Semua benda atau barang, anak-anak Pak Kasim ada, bukannya Pak Kasim tak beri.

Dengar kata dari orang sekeliling, anak-anak Pak Kasim disuap dengan gula getah. La.. Tidak faham betul Pak Kasim dengan budak-budak ini. Gula getah pun nak terhegeh-hegeh, Pak Kasim boleh beri sekotak!


“Sabar Pak Kasim,jangan emosi!” Jerit Talia yang dari tadi duduk bersimpuh di depan orang tua itu. Pak Kasim mengetuk kepala kanak-kanak perempuan itu. “ Bersopan sikit kalau nak tegur pun!”

Ha... sambung lagi. Lepas dapat tahu mereka disuap dengan gula getah, Pak Kasim naik hangin satu badan. Lepas itu Pak Kasim pun pergilah cari-cari maklumat sikit,kenapalah Putih baik sangat pada anak-anak Pak Kasim,sehinggakan beri mereka gula getah. Akhirnya Pak Kasim dapat tahu yang anak-anak Pak Kasim ini adalah pemberi maklumat kepada Putih. Mula-mula Pak Kasim nak gelak juga, tapi Pak Kasim tahan saja, sebab takut nanti gigi palsu Pak Kasim terpelanting pula. La... kenapa kau ketawa pula! Pak Kasim bukan buat lawak ini.


Pak Kasim pun tanyalah orang-orang yang berkaitan,maklumat apa yang anak-anak Pak kasim beri pada Putih. Macam penting bebenor Pak Kasim tengok. Kata Ali dia dapat tahu dari Saili,Saili pula cakap dia dapat tahu dari Ijalik, Ijalik beritahu bahawa kalika yang ceritakan kepada dia,yang maklumat itu tentang perempuan. Terkejut beruk Pak Kasim,udahlah maklumat itu diriwayatkan secara mutawatir, tidak mungkin Pak Kasim tidak percaya. Kurang asam punya anak-anak Pak Kasim, mereka beri maklumat tentang perempuan kepada Putih. Masa itu Pak Kasim marah sangat-sangat. Tidak mengapa,kita tengok sahaja dulu tingkah laku anak-anak Pak kasim ini.


“Pak Kasim!” Panggil Leman dari jauh,sambil berlari-lari anak ke arah Pak Kasim. “Kenapa kau ini Leman?” Tanya Pak Kasim,ditangan dia sepotong rokok berasap.



#Siputih sedang melanyak


Terpaku Pak Kasim bila Salim beritahu, Putih rogol anak Pak Mutawif di seberang kampung. Yang banggangnya, perempuan itu kena rogol di kampungnya,manakala kampung seberang itu kampung Putih. Patutlah dia berani, tiada siapa yang berani selamatkan perempuan itu. Lagi malangnya, anak-anak Pak kasim ada ketika kejadian itu berlaku, bukannya nak menghalang tetapi mereka sekadar melihat dan menjerit-jerit dari jauh. Bila ada yang nak pergi melawan, tiba-tiba anak sulung Pak kasim suruh berbincang dulu. Bila ditanya kenapa, anak sulung Pak Kasim itu kata,kesannya nanti mereka tidak akan dapat gula getah lagi. Ya Allah! Pak Kasim bila dengar macam itu, Pak kasim geram sampai nak naik gila ini. Akhirnya perempuan itu kena rogol juga, yang anak-anak Pak Kasim masih tercegat tidak tahu nak buat apa-apa. Bodoh! Menyesal Pak kasim membesarkan mereka,biar tuhan sahaja membalas kejahatan mereka. Selagi mereka berperangai macam itu,selagi itulah perempuan-perempuan yang ada disekitar kampung kena lanyak dengan Putih.

Pak kasim mengurut-ngurut dadanya, kemudian air matanya mengalir...Bilalah anak-anaknya nak sedar dan bangun menentang si Putih, mungkin bila dah kena pada kakak,atau emak, atau kakak sendiri baru mereka nak bertindak rasanya. Tapi ketika itu, semacam sudah terlambat!! Bodoh dan bangang kata Pak kasim.


Sebelum Pak Kasim pulang,dia ada sempat berpesan. Jom kita boikot barang Belanda dan barang Putih yang dijual di kedai Pak Samad,bila tiada pembeli, mesti Belanda dan Putih berputih mata...Pak Kasim tiba-tiba pengsan,terus mata hitamnya hilang dan berganti putih. Eh! Dia senyum....

1 comment:

  1. sedihnya bila ISLAM ditindas begitu...smoga kita sama-sama mengambil iktibar....

    ReplyDelete